hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forbilde....!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Forbilde....!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Poppit

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  23:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som forvirrer meg veldig er det at voksne dressurryttere(som oftest) sjeldent bruker hjelm! Har ridd på mange gode staller i Norge(og utlandet) og ser hele tiden det samme! For de mer 'proffe' voksene er det ikke "hjelm påbud" men likevel tvinger de barn(som ser opp til de) til å ha på seg hjelm.. Det blir liksom ikke noe kult med hjelm da! Jeg snakker av personlig erfaring at det blir feil når de proffe voksene som skal gå som forbilder ikke bruker hjelm og rir på langt mer vanskelig eog temperamentsfulle hester enn barn som beundrer de og vil gjøre det samme som de.. Selv har jeg aldri fallt av ordentlig hardt, men jeg bruker alltid hjelm og sikkerhetsvest i sprang og på terrengritt.
Det er vel egentlig en litt rar sak, selvfølgelig kan det hende at de voksene ikke faller av så lett, men de er faktisk et forbilde for mange og det burde de prøve å forstå...

Bare en personlig mening...

Sunniiva

Norway

Skrevet - 30/06/2007 :  23:39:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Enig i det. Det er mange "proffe" som ikke bruker hjelm. Synes det er veldig dumt av dem egentlig. For hvis de faktisk faller hard på f.eks hodet og blir skada, har de vel bare seg selv å takke egentlig.
Mvh. Sunniva :) Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  23:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
er i grunn helt enig.
På stallen der jeg holder til, er ridebanen i bruk av ryttere fra andre staller. At rytteren ikke bruker hjelm er i grunn og bunn rytters egen feil og bør tenke over konsekvensene av dette. Men det de ikke tenker over er at det kan være yngre ryttere som ser på de rytterene med den flotte store dressur/sprang hesten og bruker vedkommende som forbilde. Det kan da fort ende opp med at de yngre ryttere vil ri uten hjelm også. Vi hadde ett tilfelle på stallen der vi ba rytteren som red uten hjelm ta den på, fordi ei på stallen hadde begynt å gi blanke i hjelmen sin ( i en alder av 13 år) så fort foreldrene var borte. sa vi fra til jenta på 13 ble hu sur og ville ikke snakke mere med oss.....Vi sa fra til denne "voksne" rytteren at hu burde ha på hjelmen fordi hu var ett dårlig forbilde for andre... joda neste gang hadde hu hjelmen på, men ikke festet, festene på hjelmen hadde hu putta oppi hjelmen.... JEg blir nesten litt paff av slikt. Det skal ikke være nødvendig å si fra til voksne mennesker at de skal feste hjelmen??! Jeg vet ikke hvordan denne saken har utartet seg nå siden hesten min er på beitet å jeg ikke er så ofte der nå. Det mest ekstreme tilfelle var da denne rytteren red på sin 176cm høye hest, barbak, uten hjelm med mobilen i hånda og hesten skvatt av ALT..

Jada, jeg skal ikke si her at alle er likeens om noen føler seg truffet..som nevnt innledningsvis var dette ett tilfelle der hu ble ett forbilde.. og som sagt, det er opp til hver enkelt å ta valget om hjelm... personlig sitter den alltid på da jeg driver å rir....

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Vibeke92

Skrevet - 30/06/2007 :  23:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg assa! Det var ei på stallen som brukte å ri uten hjelm på tur og sånt, og sånn var det på den forrige stallen jeg hadde hesten min på oxo! Det var voksene folk som rei! Og datteren spurte morra si; "hvorfor rir du uten hjelm mutter?" og morra svarte bare; "fordi". og etter det har dattera begynt å ri uten hjelm. hun ser nok opp til morra si lissom! Jeg har selv begynt å ri uten hjelm nå, og veit egentlig at jeg ikke burde det! For jeg veit at jeg risikerer å bli hardt skadet! Men jeg rir bare uten hjelm når jeg er på bana, i tilfelle det skjer noe, så personer er i nærheten lissom Når jeg bader med Mira så rir jeg også uten hjelm da
Men jeg syns at voksene folk som rir som er så "proffe" burde begynne å bruke hjelm, for det er barn som blir påvirka når de ikke bruker hjelm, og da begynner de oxo å ikke bruke hjelm!
Det er min mening lissom
Gå til toppen av siden

Sunniiva

Norway

Skrevet - 01/07/2007 :  00:03:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Hun som eier Antiba, som jeg er hestepasser for, hun er stallens forbilde da : P Hun bruker alltid hjelm. Hun er 83/84 år, og har drevet med hest hele livet sitt. Hun rir 2 dager i uka, og resten rir jeg og 3 andre. Det er et bilde av henne på VIP: Stall Dobloug
Mvh. Sunniva :)
Redigert av - Sunniiva den 01/07/2007 18:08:04 Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  00:15:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
næh så tøft! utrolig bra at eldre damer fortsatt tør å drive med hest:) satse på flere slike:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2007 :  15:33:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men de proffe bruker jo hatt og ikke hjelm i konkurranser,så kansje trenden kommer der i fra?Men jeg ser mange som bare døtter stroppene opp i hjelmen,men ved et fall vil vel ikke hjelmen hjelpe så mye om den faller av.Greit at hjelmen skal være så stram at man kan bøye seg ned uten stropper,å hjelmen skal sitte på.Men det er jo litt andre krefter om man faller av.Nei,hjelm rir jeg ikke uten!Når man har mulighet til å gjøre noe så enkelt som å ta på seg hjelm,i stede for å knuse hodet.Så gjør man da det..

litt ot,men proffe fotballspillere\ishockeyspillere slutter da ikke å bruke beskyttelsesutstyr selv om de er proffe.Så er det så elegant å ri uten hjelm at vi satser på det i stede for å tenke sikkerhet?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Poppit

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  18:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra at jeg får noen reaksjoner. :)
Jeg tror nok at trenden kommer fra at de bruker hatt og ikke hjelm på ridestevner, men hva er unskyldningen hvis de faller av..? "Jeg skulle trene på å ikke bruke hjelm" øhh... høres rimelig dumt ut for meg.. men det er jo de som må ta konsekvensene(som regel..):p
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/07/2007 :  01:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg begynte med hester i 1970, da jeg ble stalljente i en stall som drev med terapiridning - og siden har jeg utdannet meg til ridefysioterapeut.
Dette var leeenge før det ble påbudt å bruke hjelm - men jeg kan love at ingen av oss jentene fikk nærme oss ryggen på en hest uten hjelm på hodet. Ridelæreren var meget streng på dette - og ja, hun red til hun ble over 80 - alltid med hjelm.

Og denne ridelæreren var Norges visstnok eneste kvinnelige Nordiske mester i feltritt - på 50-tallet en gang.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2007 :  09:45:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kanskje man ikke skader hodet så lett når man er tykk i hodet?
Gå til toppen av siden

AinaRainaNico

Skrevet - 05/08/2007 :  22:02:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen vår er det forbudt å ri uten hjelm, voksene som unge. Tror denne regelen kom fordi voksne red uten hjelm og de yngre tok etter... Jeg ville nok hatt den regelen jeg også om jeg hadde hatt egen stall.

Jeg føler meg naken jeg uten hjelm....kunne ikke falt meg inn og ikke bruke den, selv på en liten tur!!! Men nå har jeg lyst til å ha litt vett og fortand....Jeg vet faktisk om ei jente som red uten hjelm på en ganske trygg fjording, hesten ble skremt og hun falt av. Hun har aldri blitt seg selv igjen og måtte lære ALT på nytt igjen....prate, gå, spise... ALT!

Så på med hjelmen alle sammen!
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2007 :  21:49:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg synes hjelm er en utrolig fin ting, men jeg kan godt forstå de som rir mange hester sammenhengende hver dag.

Berideren jeg jobber for i Danmark rir uten hjelm hele tiden.
Utenom på unghester som ikke er ordentlig innridd.
Greit, han kunne fint kostet på seg en hjelm når han hoppet og på "risikohester".
MEN sånn som om sommeren så blir en hjelm veldig varmt.
Hender han tar en caps under kaldt vann flere ganger i løpet av dagen når han rir for å ikke få heteslag.
Tenkt dere ute på en ridebane i stekende sol og 10 hester å ri?
Svetten renner og etter noen uker stinker hjelmen driiiit.
Og hjelmer klør, ja.
Jeg kan godt forstå at han ikke gjør det. Selvom det ville vært Sikrere med hjelm.

Jeg rir nesten alltid med hjelm.
Men ikke på utebanene siden de er mykere enn innebaner somregel og her jeg er, så kan jeg ikke falle på noen gjerder.
Jeg rir kun uten hjelm på min egen hest de dagene jeg vet han ikke er sprek.
Hesten har aldri prøvd å kaste meg av de to årene jeg har hatt ham, og han er en veldig sikker hest.
Såklart, sjangsen er der.
Jeg rir alltid med hjelm på andre hester enn min egen.
Det er noe jeg alltid vil gjøre fordi jeg ikke kjenner de.
Gå til toppen av siden

AinaRainaNico

Skrevet - 11/08/2007 :  22:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å bruke hjelm eller ikke er jo noe man kan betsemme selv som voksen, som forhåpentligvis vet hva de driver med og konsekvensene av det. Men når det gjelder å være et forbildet så burde man også ta det ansvaret og det er jo det som er hele poenget her!; Voksne som rir uten hjelm, men påstår hardnakket at barna skal ha den på.

Det blir like dumt som når voksne sitter å damper som noen lokomotiv foran barna og samtidig forteller dem hvor dumt det er å røyke!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/08/2007 :  01:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er påbudt med hjelm når man rir, kjører motorsykkel osv. - likesom det er påbudt med sikkerhetsbelte når man kjører bil.

Det kan gå bra på 999 rideturer uten hjelm - men på tur nr. 1000 kan du risikere å bli liggende med sprukket hodeskalle....
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 06/09/2007 :  21:17:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har et veldig viktig poeng der når du skriver at de voksne og de flinke og de med gode hester er forbilder. For det er de! På godt og vondt dessverre når det gjelder hjelm.

Jeg rir western og den kan ikke falle meg inn å ri med hatt, selv om det er liksom er greia der... Jeg må jo gå forran som et godt eksempel og bruke hjelm.

Jeg har hest på ridesenter og der er det påbudt om å ha på hjelp faktisk. Vet ikke om det er på alle ridesentere, men det håper jeg! Når jeg har stått på andre staller hvor det har vært valgfritt har jeg alltid på hjelm. Det skal ikke så mye til for å få skade på hjernen altså.

Jeg har kjørt ambulanse, og det er lite gøy å komme ut til rideulykker der rytter ikke har brukt hjelm. Og så utsatt som hodet er når man faller av hesten på rundt 150, du faller ganske langt! Og det er gjerne i fart også...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.