hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sprek hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 sprek hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

BonnieThePonni

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  00:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hver gang jeg skal ri ponnien min i banen,stresser hun seg skikkelig opp og klarer ikke å roe seg.Jeg ha r ridd i fem år og vet med sikkerhet at det ikke er min ridemåte som har noe med det å gjøre for jeg rir flere hester i uken.har noen samme problemet eller noen råd til meg?
Ponnien min er 16 år og har gått nesten hele livet i rideskole.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  03:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såkalte "rideskolehester" opplever lite av det å være "en vanlig hest" - i flokk, på beite, få være HEST.

Har du overtatt en sånn hest, vil den ha lite igjen av "normalt heste-vett" - hvis det ikke plutselig vekkes opp igjen - når en slik hest blir i privat eie, og kan oppleve "et liv igjen". Da kan det ta litt AV - når hesten ikke lenger MÅ oppføre seg i et ridehus...

La hesten få "leve" litt - SAMMEN med deg - med masse puss, stell og rolig ridning bort fra ridehus og bane - ja, la den få oppleve noe positivt sammen med deg, så den lærer deg å kjenne og forbinder deg med noe hyggelig. - SÅ kan du ta den tilbake til banen/ridehuset - og ri "pent og pyntelig" - uten å FORLANGE "ALT" av den fra første stund.

Jeg har sett skrekk-scenarioer - hvor unge jenter går inn i en boks, pusser hesten "sin" greit nok, og setter på hodelag og sal - og det verste er at jeg fikk vite at disse hesten var "verdt minst 50.000,-!!! - MEN SÅ! rir de rett ned i ridehuset og "forlanger" full dressur og sprang fra første minutt - uten å ha sagt et eneste ord til hesten - verken ros eller ris. De stakkars hestene har - fra mitt synspunkt blitt behandlet som en "moped" - med bare gass, brems og ratt.

Mulig at jeg tråkker på noen tær nå - siden jeg ikke har den minste erfaring med "pofesjonelle" - og jeg kun har holdt på med hester av alle slag siden 1970......
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/07/2007 :  12:37:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hver gang jeg skal ri ponnien min i banen,stresser hun seg skikkelig opp og klarer ikke å roe seg.Jeg ha r ridd i fem år og vet med sikkerhet at det ikke er min ridemåte som har noe med det å gjøre for jeg rir flere hester i uken.har noen samme problemet eller noen råd til meg?

Bare på grunn av den påstanden er jeg nesten fristet til å si at der ligger problemet ... .jeg har ridd i 23 år, og jeg kan aldri si med sikkerhet at ridestilen min ikke er problemet, om det er et problem ... At ANDRE hester ikke har problemer med stilen din, behøver ikke bety at ikke denne har det. Alle hester ris ikke på samme måte ...

Men for å ha en minste mulighet til å komme med et seriøst svar, må du komme med mye mer info : Hvor lenge har du hatt hesten, stresser den andre steder enn på bane, hvordan form er den i, hvordan er den når andre rir på banene, hva betyr å ri på banen ? (Hva gjør du) osv osv.

I første omgang høres det ut som om det er en eller annen form for for sterke krav, men man må ha mye mer info for i det hele tatt å gjette....

Og jeg tar det som en selvfølge at alt utstyr passer og er korrekt tilpasset, og at hesten er helt frisk i både munn, høver , bein og kropp?

Redigert av - summer den 16/07/2007 12:38:55 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.