hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når begynne med dekken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Når begynne med dekken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2007 :  11:49:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei dere! Lenge siden jeg har vært her nå!
Men ja, til saken!

I vinter skal Haoli stå med dekken, fordi han får MASSE pels og han tørker da veldig sakte.
Når bør jeg begynne? Nå på høsten når det blir kaldere? Han står uter hele døgnet nå, men skal stå på stall fra høsten av. (Han har stått på utegang til nå).

Må han stå med dekken inne også?

Gi meg gjerne litt tips til dekken bruk ogsånn da dere ! =D

På forhånd; Tusen takk for svar !

Han er islandshest btw ^^

Haoli <3
Redigert av - Liselotte den 22/07/2007 12:12:22

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/07/2007 :  01:19:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din hadde bodd på Island ville den knapt sett et dekken hele sitt liv.

Er det stallen som er fuktig - sånn at ikke den naturlige islandshestpelsen tørker?

Er det for å IKKE få mye pels du skal begynne med dekken, eller er det fordi du vil klippe dyret, og MÅ bruke dekken?

Er den aktiv konkurransehest? Eller er det "mote" i stallen med dekken i massevis?

For etter mine begreper trenger en naturrase som en islending egentlig ikke dekken.

Har selv hatt nl-hester i 24 år, og bare en eller to ganger har jeg hatt behov for et dekken, og det var når hestene var syke.

Foreslår at du tar kontakt med Islandshest-miljøet, og spør disse om hva de bruker av dekken - og evt. NÅR.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  10:41:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du vil neppe få den "ridehestkort" i pelsen, men det hjelper jo litt med dekken likevel. Litt avhengig av teperatur ute og inne, vil avgjøre når det er naturlig å legge det på. Begynn med et tynt, og husk at du må komme litt i forkant av når hesten begynner å sette pels, for at dekken skal ha noen effekt. Hvis den blir veldig våt av svette om vintern, og bruker langt tid på å tørke, kan det være lurt å barbere for å la noe av varmen slippe ut. En ide kan være dekkenklipp. Da holder hesten seg ganske varm likevel, men varmen vil kunne slippes ut, slik at den tørker fortere. Litt avhengig av bruk selvfølgelig. Rir du mye ute, er dekkenklipp OK (om hesten ellers står med dekken, bør du likevel bruke noe form for tepper under oppvarming/avskritting på ekstra kalde dager). Rir du mye i ridehus, hvor det er ganske varmt, kan du vurdere en form for helklipp.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 23/07/2007 :  14:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hesten din hadde bodd på Island ville den knapt sett et dekken hele sitt liv.

Er det stallen som er fuktig - sånn at ikke den naturlige islandshestpelsen tørker?

Er det for å IKKE få mye pels du skal begynne med dekken, eller er det fordi du vil klippe dyret, og MÅ bruke dekken?

Er den aktiv konkurransehest? Eller er det "mote" i stallen med dekken i massevis?

For etter mine begreper trenger en naturrase som en islending egentlig ikke dekken.

Har selv hatt nl-hester i 24 år, og bare en eller to ganger har jeg hatt behov for et dekken, og det var når hestene var syke.

Foreslår at du tar kontakt med Islandshest-miljøet, og spør disse om hva de bruker av dekken - og evt. NÅR.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hei
det må være opp til hver enkel hesteier om de vil bruke dekken eller ikke..e nu min mening :)

Til du som starta dette temaet:
Æ har en fullbods som er typisk dekkenhest om vinteren pga han ikke ska tap så mye osv.
Æ bruke regndekken om det regner og når det e ca under 12 grader. når det blir litt mer "høstlig" og regner masse så bruke æ et tynt fleecedekken under regndekkenet. Etterhvert øker æ med tjukkere og tjukkere dekken ute dersom det blir kjørligere. og inne oxo..bruka man masse dekken inne så må man fortsette å bruke dekken inne..!! (komme oxo ann på kor varmt o.l det er inne).er det over 15 inne så bruka ikke æ noe dekken.
hester som har stått på utegang og gått uten dekken tidligere,sette vinterpels uansett kor mye og tidlig man starter med dekken, da er det best å barbere for å holde de kort-pelsa (men da MÅ man bruka dekken inne,ute,ved ridning osv)..:)

Håper dette va til litt hjelp og tankekors..:)

LYkke til :)
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  21:35:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Garsy er typisk dekkenhest, hun får lang pels men tåler ikke trekk og kulde på krysspartiet, blir da øm og stiv. Dette er en hest på 19 år da... Bruker nå regndekken når det regner, event kald og regner et med fleesfor. Begynner å bruke dekken med fyll høsten kommer, da med forskjellig fylling. Oxo stalldekken da det er kaldt i stallen(kjelleren på hovedstallen).
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/07/2007 :  10:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen setter dekken på hesten fra høsten av for at hesten hele tiden skal være litt for varm og dermed ikke sette så mye vinterpels. Hester setter vinterpels mye pga dagslengden og ikke bare pga temperaturen.
Jeg synes det er trist med hester som må gå å være for varme hele høsten. De pakkes inn i dekken fordi det er kjølig om morgenen, men utpå dagen når solen begynner å ta er det plutselig altfor varmt inne i dekkenet.
Hester uten vinterpels vil også svette når de trenes. Men, siden de ikke har pels vil svetten fordampe med en gang og gjøre huden iskald. Under magen får de ikke dekken og om denne barberes må det være veldig kaldt til tider, mens ryggen er kjempevarm.
Når hesten har lang pels fordamper svetten saktere og hesten blir ikke bråkald.
Det er forskjell på hvor lenge de bruker på å tørke, men de tørker iallefall innenfra og ut, så om den ytterste delen av pelsen er våt spiller ikke det noen rolle for hesten så lenge pelsen innerst mot huden er tørr.
Husk at det er like ubehagelig å gå å være for varm hele tiden som det er å fryse. Prøv å se det fra hestens synspunkt og gjør det som er best for hesten.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 24/07/2007 :  21:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hatt min kaldblodshest ordtlig på vinteren da jeg kjøpte henne i Desember og da var hun barbert... Men hun får ikke lov til og få vinterpels Hun er en typisk dekken hest... Hun går med regndekken med fleesfor nå når det regner... Når det blir minusgrader tar jeg på henne et tynt vinterdekken uten hals og når det er rundt 10 minus tar jeg på dekken med hals... inne står hun med vaffeldekken når det er hunder 15 grader i stallen og når det er ca 5 grader eller over til minus står hun med bobledekken med hals... Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 24/07/2007 :  22:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester har allerede nå begynt å stå med dekken inne på natta. Når det er opphold og over 15-16 grader går de ute uten dekken, ellers har de dekken på ute også nå. Vil ikke ha hester som blir stive og ømme i musklaturen. Men det er jo ikke snakk om tykke tepper nå. Bare regntette som holder vind ute. :) Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  00:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeez, overrasket over hvor mange som bortimot tror at hesten har det behagelig uten dekken først når det tipper over 20 grader! (Okei, satt LITT på spissen, men jaggu ikke mye...)
Greit å bruke dekken i skikklig drittvær og masse minusgrader, det gjør jeg også, men det må da være grenser? Hestene fryser faktisk ikke så fort som vi tror, og det skal da VIRKELIG mer til enn at det er under 15 varmegrader før en frisk hest blir stiv i muskulaturen!!

Debattstarter; skjønner til en viss grad problemet, men ta og sjekk helt innerst i pelsen til hesten din når han har stått en LITEN stund etter tur. (Her er det faktisk bedre om hesten får gå UTE etter tur enn å stå på boks og tørke). Vedder ganske mye på at han er tørr innerst?

Som sagt, skyr ikke dekken som pesten på noen måte, men dette tar jo helt av til tider...

Signerer forøvrig Frkelins innlegg, og siden vi er inne på det, synes jeg også denne http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=4722&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=#question var knakende bra...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  03:43:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har holdt på med hester av alle raser siden 1970 - og knapt noen av dem har hatt behov for dekken - enten det var araber, fullblods, alle slags ponnier eller andre raser.

Etter 24 år med nl-hester har jeg knapt ofret temaet en tanke, og er meget bekvem med det, altså at dekkener ikke er nødvendig.

At andre hester i stallen har 10 - 15 dekkener - det får være deres - ehh eiernes sak.

Jeg, som er uføretrygdet og avhengig av rullestol - når jeg ikke rir på min snille, gamle hest - har rett og slett ikke RÅD til å kjøpe alle slags dekkener - og DA er det greit å ha en hest som heller ikke trenger all slags påkledning, ved at hennes pels tilpasser seg årstidene, og er en "naturlig hest".

Det er JEG glad for - bare for meg selv - og min hest - hva alle andre gjør, er IKKE min "sak" - heldigvis - og økonomisk...
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2007 :  11:47:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg ligger vel sånn midt i her jeg, ser fordeler og ulemper med begge deler. Har hatt vinterpels i 3 år, og dekken i 2 år, da med halvlang vinterpels under. Jeg valgte dekken de 2 siste årene da jeg måtte ha hesten min på stall. Jeg synes det blir helt feil for hesten å stå inne i rundt 0-5 grader, og så komme ut i 20 minus uten å få noe ekstra på seg. Det er en ganske stor temperaturforskjell. Eller er det bare jeg som er overhysterisk?

Nå skal det sies at jeg er litt hysterisk andre veien med dekken, hesten skal hvertfall ikke ha for mye! Han sto vel med regndekken med flisfor opp til en minus 6-7 grader, men hadde dog som nevnt, godt med vinterpels under.

Men jeg synes det er bedre at hesten kan regulere varmen selv, enn at vi gjør det for den. Ofte blir det slik at siden vi synes det er litt kjølig ute synes automatisk hesten også det . Det blir litt feil i mine ører..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  13:03:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke du hørtes hysterisk ut noen av veiene, jeg.. Jeg kler også på hesten dersom det er veldig kaldt/stor temp-forskjell, men nå har vi jo da kald stall, så blir ikke så enormt med forskjell...

Men kjenner meg igjen i den "motsatt-hysterien" din. Er mer enn en gang jeg har kledd på et dekken og så stått og sett på hesten og tenkt, "hmmm... Vent litt, er det for mye?" og så tatt det av igjen.

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2007 :  15:18:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei alle dere, og takk for svar.

Jeg skal ha dekken på han uansett. Ridelæreren min, dyktig islandshestdame, sa selv at jeg kunne "teppe han". Pelsen er LANG, og ja, jeg INNRØMMER at jeg ikke synes det er særlig pent med 10 cm lang pels. Hehe :)
I og med han er så liten og spinkel ser han ut som en sånn skabb hest med så lang pels.

Og slapp av, jeg skal ikke overbruke dekken. Synes selv det er helt forferdelig med folk som misbruker dekken. Og jeg har stortsett bare hatt islandshester, og jeg VET at de klarer seg uten dekken. Men jeg setter aldri ut hesten min på vinteren/høsten når det er kaldt uten dekken når den er SVETT.

Og nei, det er ingen "mote" på stallen. For all del xD

Jeg har til nå hatt hestene mine på utegang, men flytter nå på stall fordi hesten min ikke får gå med de andre på den utegangsstallen fordi han visstnok "er så slem". Men det er jo bare tull.

Så jeg spør om råd fordi jeg aldri har brukt dekken sånn på heltid før. Og planen var egentlig i utgangspunktet ikke å barbere, men det får vi se på.

Og nei, han er ingen konkurranse hest. Men han blir brukt aktivt, så og si hver dag.

=)

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  17:37:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvis ridelæreren din vet at det hvis hjelpe å "teppe" ham, så må vel kanskje hun ha en formening om hvordan også?

Lopke

Norway

Skrevet - 25/07/2007 :  17:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her vi bor er det sjeldent under minus.. Noen få dager med -5 ellers er hele vinteren rundt frysepunktet..Og da fryser ikke en ubarbert hest.
Den ideelle hestetemperaturen er mellom 5-10 grader i en stall. Mange burde faktisk heller ta hestene inn når det nermer seg 25-30 grader om sommeren så de kan stå kjøligere..

Jeg forstår ikke at folk tror at hesten fryser når det er under 15 grader. Det er faktisk rundt denne temperaturen jeg dropper jakka og springer rundt i T-shorte. Og hesten har PELS!

bruker kun dekken ved regntider..90 dager med regn og søkkvåt hest er ikke så gøy. for varmen derimot tviler jeg på noen hester lider noen nød før vi nermer oss frysepunktet. Man tar selvfølgelig hensyn om man barberer av hele pelsen da..

Man skifter også til sommerdekk når tempen er jevnt over 7 grader.. Hva med å tenke litt på dette ved dekkenbruk og??
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2007 :  22:23:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke dekken når det er så varmt ute, hvis det er det du tror :P :)
Og det er ikke kulden jeg bekymrer meg over når det gjelder han, det er heller det at han er våt :) Det som er problemet her ;)

Haoli <3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.