hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - taugrime og utstyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 taugrime og utstyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Veronikaoglollipop

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  15:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei sann ;) jeg vill gjerne begynne med horseman ship men jeg har noen spørsmål ;)

1) er man nødt og ha tau grime med tau leie tau?

2) må man ha noe spessiellt på seg? hesten?

3) er det noe som er veldig viktig og vite om horsemansip før man begynner med det, og kunne noen gi meg noen tips om det?

KLEM FRA VERONIKA OG MY BOY LOLLIPOP <33

Hallo : )
Jeg heter Veronika , bor på en liten plass Kalt Florø , (norges vestligste by .. ) ja , Her venter vi på ett helt nytt funt hestesenter . noe som jeg gleder meg kjeempe mye til . nå rir jeg på soldal hestesenter . en koslig plass litt utenfår byen .. :) Har 1 Foor ponni. Han er bare VERDENS søteste ! <3 elsker han . han heter My boy Lollipop. og han har jeg hatt i 1 og ett halvt år nå . :)

summer

Skrevet - 06/08/2007 :  21:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, nei, og ja.

Horsemanship er en livsstil ,det er kunnskap om hest og heste språket, og kunnskap om hvordan man kan bruke sin egen kropp til å lettest få hesten til å forstå. Det er kunnskap om innlæringsteori, og om foring, og hestens kropp generelt, hvordan best mulig tilrettelegge en hest sin hverdag. Horsemanship er ikke noe man trener et kvarter, det er alt vi gjør rundt hesten, hele tiden, og hvordan vi har tilrettelagt hestens hverdag.
Gå til toppen av siden

Veronikaoglollipop

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  23:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok ;) takk, men jeg mener litt sånnn horseman ship rening på bana , da jeg trener det på bana og får han til og gå og løpe etter meg. da legger han på ørene da han skal trave etter... er det rett eller gale han ser litt skummel ut når han gjør det ,, klemm<3
Jeg heter Veronika , bor på en liten plass Kalt Florø , (norges vestligste by .. ) ja , Her venter vi på ett helt nytt funt hestesenter . noe som jeg gleder meg kjeempe mye til . nå rir jeg på soldal hestesenter . en koslig plass litt utenfår byen .. :) Har 1 Foor ponni. Han er bare VERDENS søteste ! <3 elsker han . han heter My boy Lollipop. og han har jeg hatt i 1 og ett halvt år nå . :)
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 07/08/2007 :  09:43:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hehe, ja det høres ut som om han jager deg, dvs ser på seg selv som over deg i rang. Dette er omtrent det motsatte av hva man vil oppnaå ved bruk av horsemanship. Horsemanship er å kommunisere med hesten på hesten sitt språk, det er ikke noe man bare trener på en bane men noe man gjør og er hele tiden rundt hesten. Anbefaler deg å reise på kurs med en flink trener før du gjør noe mer. Evt les bøker om emnet.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Veronikaoglollipop

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2007 :  15:45:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok takk ;)
morsomt at han vill jage meg :P men det er litt skummelt iblant x)
jeg har lest litt om horseman ship og skal prøve og finne ett horseman ship kurs i sogn og fjordane :D
klem ;)

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/08/2007 :  21:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er umulig og vite om han legger på ørene fordi han er bak, eller av annen grunn, uten å ha sett han. Altså det er ingen selvfølge at han jager deg og er over deg i rang.

Jeg visste det var øvelser du var ute etter, men svarte mer hva NH faktisk er. De fleste øvelsene som går innuner NH er hva man putter i kategorien dominerende, og det er faktisk ikke noe man leker med uten å vite hva man gjør og ser etter . Det du heller kanksje bør se på, er bakkearbeid. Foluserer du på at du skal trene NH på bakken, så havner du også på domineringsøvelser, rundpen osv .... Så jeg synes at du bør få noen som kan bakketrene hest til å hjelpe deg litt.
Gå til toppen av siden

Veronikaoglollipop

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2007 :  21:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok :)
har fått 2 stk til og hjelpe meg med bakkearbeid, selv om jeg får det til selv så er det greit me noen som kan se og rette på feilene jeg gjør :) ...
er han ikke over meg i rang vist han løper etter meg og legger på ørene og "jager" meg, men jeg trenger litt opplæring i natural horsemanship, men ett til spørsmal ;) kan nh være sånn at først jager jeg hesten, og så kommer hesten til meg da jeg strekker ut hånden og følger etter meg? ;D han er jo velig flink i horsemanship ;P men det er jeg som vill lære meg det, jeg vill bli mye bedre kjent med hesten... :D
tusen takk for all hjelpen folkenz <333

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/08/2007 :  13:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kan nh være sånn at først jager jeg hesten, og så kommer hesten til meg da jeg strekker ut hånden og følger etter meg? ;D han er jo velig flink i horsemanship ;P men det er jeg som vill lære meg det, jeg vill bli mye bedre kjent med hesten... :D
tusen takk for all hjelpen folkenz <333

Nei, du skal ikke jage hesten din :) det du tekenr på er join up/rundpenarbeide av hesten. Det bør du IKKE gjøre . dette er veldig dominerende, og her skal du virkelig vite hva du gjør . ellers kan du fort gjøre mye skade.

Ikke bry deg om sånne ting. Kjent med hesten din blir du med å leke og kose og trene med den. Ha den løs og lek litt og lær den og flytte kroppsdeler osv,men ikke overdriv. Husk at alt som anses som *NH trening* er veldig dominerende trening. Det er ikke noe man skal overdrive. tenk mer på å være sammen med den og lære deg hvordan den virker, og hva den liker og ikke liker, slike ting....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.