hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor kaldt ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Hvor kaldt ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2007 :  14:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hesten min står med inne med bobledekken når det er - 15 ute... og når den er ute i mer en -10 så har den på seg halsdekken i vinter dekken... og hvis det akkurat har blitt 0 står hun med vanlig vinter dekken

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Hva mener du? Får ikke hesten din komme ut fordi det er -15 ??
En islandshest, stakkar...
Inne med bobledekken og vinterdekken ved 0 grader... sukk

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 14/10/2007 :  10:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
neinei....
ho er en varmblods. Konkuranse hest i sprang og dressur å er barbert. hehe... ;)
Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 14/10/2007 :  10:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj, nå leste jeg ikke onkelig før jeg svarte. hehe.. trodde det var mitt innlegg du komenterte. ;) Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 07/11/2007 :  22:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester er vanedyr. Om de står ved porten og vil inn er det fordi de er vant til det, ikke fordi de mener det er best for sin egen helse.

Nå er det vel noen som vil gremmes.... men jeg setter alltid ut hesten min uten dekken, etter at jeg har ridd, uansett hvor svett han er, og uansett temp. (er det bitenden kaldt orker jeg ikke ri)
Derimot ville jeg aldri ha satt han INN uten dekken (ull) når han er svett!

Er hesten svett eller våt når den står ute, vil den stelle seg med baken mot vinden får å tørke, eventuelt røre på seg for å ikke stivne (det har de ikke mulighet til inne i en boks)

Er egentlig ikke en sånn ekstrem person, men mener bare ar en hest er en hest, og et menneske er et menneske.

Også skjønner jeg jo at en konkuransehest ikke kan ha 3 cm vinterpels heller da.........
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 08/11/2007 :  15:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min forrige hest som var araberblanding hadde jeg på 4kg energi hver dag, rett og slett for at hun skulle kunne gå uten dekken til -20 og å kunne brukes som vanlig. Neste vinter gikk hun på 2kg dagen og måtte gå med dekken ellers frøys hun...

Min nåværende kanbstrupper(som er varmblodstype, de fleste tror de er kaldblod) får ikke dekken før -15, og da et helt tynt dekken. Men det er for at han ikke skal få kuldesjokk nå i begynnelsen. Etterhvert skal han ikke ha dekken før -20. Mishandling? Neida, men jeg ser helst at hesten blir hardfør enn "pysete" å da får han heller fryse litt slik at han får pels.

En islandhest kan fint stå ute hele året, uannsett minus.(Tenker ned til -40 jeg) Tenk dere nå shettisene på Shetlandøya(Færøyene) og Isisene på island. De bruker ikke dekken, og på øy er det ikke bare kaldt - men mye vind.

De som vil barbere og la hesten stå inne med dekken, værsågod.
De som vil ha hesten på utegang og aldri ha dekken på, værsågod.
Det er jo opptil hvert enkelt om hva de vil med sine!
Gå til toppen av siden

a-k.m
» VIP

Skrevet - 02/12/2007 :  13:48:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faktum er at når vi legger dekken på hesten kan den ikke bruke de små musklene i huden til å reise hårene og dermed isolerer pelsen dårligere. Derfor bør man unngå dekken så godt man kan hvis man ikke bruker det fast.
Alle slags hester kan gå ute i 30- (har både varmblods, araber og quarter på utegang) enkelte individer kan selvsagt fryse hvis de er vant til dekken eller ikke er i godt nok hold. Når det er kaldt bør man øke foringen temmelig mye, fritt grovfor er helt nødvendig, oppvarmet vann er en stor fordel, og jeg øker kraftforet med inntil 50% når det meldt veldig kaldt.
det værste for hestene er Drittvær... rundt 0 og vannrett nedbør slik at de blir våte og kalde. Da får mine komme inn og tørke opp mens de spiser. De får fortsatt ikke dekken på seg.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/12/2007 :  16:26:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hest på østlandet, og her er det ikke sånne nedbørsmengder som på vestlandet. Dermed trenger hesten vanligvis ikke dekken, men hun har alltid tilgang til ly. Det er vanskelig å la vær å ta på dekken når man selv synes det er kaldt. Så jeg tar på dekken ved regn og nedbør om høsten, men om vinteren har hun så mye pels at det er sjelden det trengs.
Likevel ser jeg ikke noe galt i å ta på dekken et par dager pr måned om det er ekstra ruskevær. Hesten mister ikke evnen til å reise hårene etter bare noen dager med dekken. Men, i tørt vær vil dekkenet presse pelsen flat og gjøre at den minster noe av evnen til å isolere. Derfor er hesten varmere uten dekken, enn med et tynt regndekken i kaldt tørt vær.
Når det gjelder dekken bør man bruke sunn fornuft og egen erfaring . og ikke for mange absolutte regler. Noen har en tendens til å ta på for mye dekken, andre kanskje for lite. Sett spørsmålstegn ved avgjørelsene dine noen ganger, og bli klar over hvilken gruppe du tilhører. Dersom du ofte har lyst å ta på dekken, men vet at det er mer for din egen skyld enn for hesten, så jobb bevisst med det. Innrøm for deg selv noen ganger at du feilberegner, den ene eller andre veien, så du kan lære av erfaringen.
Det må være like ille for hesten å være for varm som for kald. Jeg tror hesten (de fleste) alltid foretrekker å være ute, så ta evt på et dekken ved nedbør om du ikke har ly.

Svett hest: Min løsning er å skritte godt ut, slippe hesten naken ut i innhegning så hun kan dampe av seg og rulle seg i snøen. Etter en halvtime ute skjekker jeg henne og legger på ulldekken dersom ikke den inneste cm av pelsen har tørket og det i tillegg er mange minus eller nedbør.
Legger man på dekken mens hesten er veldig varm vil den fortsette å svette, og svetten vil ikke fordampe fordi den blir stengt inne og ikke får nok luft helt inn til huden. Frisk luft og bevegelse hjelper å tørke det meste av hesten og lar den gradvis senke kroppstemperaturen sin.
Når jeg er våt i håret etter en dusj tørker jeg det litt med håndkle og rister håret så luften kommer til overalt og håret ikke ligger flatt mot hodet med et håndkle over. Da tørker det raskest uten at jeg blir for kald.
Jeg rusker ofte til pelsen på hesten også når den er svett, særlig under salen så den får mest mulig luft. Og skal hesten stå ute og tørke vil jeg at den skal ha tilgang på grovfor.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.