hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paddock VS "Luftegård" !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Paddock VS "Luftegård" !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

..Meg..

Skrevet - 09/05/2007 :  19:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
hører så MANGE forskjellige meninger om hva som er best for hesten ang luftegård og paddock.
når jeg sier luftegård mener jeg ett stort inngjera område hvor det går flere hester sammen.
paddock vil si ett litt mindre område hvor det kun går en hest å gjerne flere ved siden av i andre paddocker.
noen som har noen saklige komentarer for/imot noe av dette?
jeg for min del er FOR paddocker. jeg hører om så mange ulykker med hester som har gått i "flokk" at jeg aldri kommer til å sette min hest ut samme flere andre. jeg har hesten min på ett ridesenter å konkurerer i sprang og dressur. alle hestene har fine store paddocker(store nok til at de kan få galopere og strekke litt på seg om de vil) som er godt drenert å fylt med subbus.
hestene virker blide å glade å ser ikke ut til å ta skade av den måte vi "menneskliggjør" de ved å sette de alene.
jeg må også legge til at jeg overhode ikke er for at hester skal stå alene uten kontakt med andre. det er viktig at de har andre hester rundt seg. det jeg mener er at det er unødvendigå la de gå i flokk å få den ene skaden etter den andre, stå i flere uker/mnd å med oss eiere som da omtrent til slutt står i gjeld til veterinærer på skader som KUNNE vært unngått.

noen meninger omkring dette? :)

mvh
meg :)

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  20:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg går ordet paddock og luftegård om hverandre. Vi har iallefall 7 stykker i tillegg til flere beiter av små og store størrelser.
Men for å være ærlig, så bruker jeg sjelden luftegårdene. Superfine om hesten er halt, høygravid etc, men for "vanlige" hester så foretrekker jeg beiter. Jeg er nemlig for at hestene skal få kunne klø manke med naboen når de er ute, spise på noen gresstuster, tygge litt på ting osv. Synes hestene blir litt for passive i luftegårdene. Men det er min mening....

Har man ikke råd til skadet hest, så er en god forsikring tingen....

Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 09/05/2007 :  20:49:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er helt sant.
nå har jeg forsikra hesten min i agria for det hun er verdt i livs og skade forsikring og det har også mine andre hester vært. desuten er ikke økonomien noe problem på det område, ellers hadde jeg aldri hatt hest.
men jeg syns ikke noe om at de skal gå ute i flokk å herje å sloss å bite å sparke så de må bli stående på boks med skader som tar tid å enger å reparere og som også går psykisk utover hesten.
jeg som har konkuranse hest syns også det er utolig kjedelig å få sessongen spolert pga skader som kunne vært unngått.
men jeg er absolutt for å ha de ute så mye som mulig, min er ute fra halv 10 på morgenen til 7 på kvelden å får lunsj ute så sant ikke regnet høljer eller det er veldig kaldt ute.
:)
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 09/05/2007 :  21:10:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Veel, jeg har 4 hester, hvorav to av disse er to hopper som overhodet ikke går overens. Det er utrolig lite skader som oppstår, selvom de både krangler og slåss.

I en normalt fungerende flokk med en fastsatt rang, vil det IKKE være krangel og slåssing. Jeg har tilfeldigvis to hopper som begge er lederhopper, noe som ikke er særlig heldig.

Ellen Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 09/05/2007 :  21:30:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Skader oppstår helst når man slipper hester som ikke er vant til å gå i flokk sammen med andre hester, disse hestene har ikke lært og utviklet hestespråket og da vil det kunne oppstå skader. Så jeg tror du gjør hesten din en bjørnetjeneste om den bare får stå alene. (Hilse på hverandre over gjerdet blir ikke det samme) Hester som er vant til å gå i flokk vil tilpasse seg rangordningen ganske raskt. Hva gjør dere når dere rir på tur med andre hester??
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 09/05/2007 :  21:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja stort sett så går det jo bra, men om det skjer noe så skjer det stort sett skikkelig når de går i flokk.
har eksempler som hest som fikk kranie brudd, en anen med brekt griffel bein, røket sener, og andre store blødninger å alvorlige skader som kunne vært unngått om de ikke hadde gått i flokk.
mener ikke at det er verdagskost at hester som går sammen får brudd på kraniet, men om noe skjer i en "vill kamp" med hester som går ute så skjer det somregel skikkelig.
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 09/05/2007 :  21:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
til brum :)
når man rir på tur har man stort sett kontroll på hvor nerme hestene er hverandre å de kan ikke utfolde seg å bli "ville" som de ville hatt mulighet til uten rytter,sal osv.
på senteret jeg står er alle hestene i hver sin paddock, sånn har jeg intrykk av at det er på de fleste ridesenter.
har også stått på stall hos en av landslagsrytterne våre og der også var de absolutt imot det å ha hester sammen, av den årsak at de kan fly "i tryne" på hverandre å virkelig skade hverandre, også når de er godt kjent.
men jeg er enig i at ulykker skjer nok sjeldnere så lenge man er nøye med hvem hester som går sammen osv. :)
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 10/05/2007 :  08:19:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Ja her har det gått veldig bra å slippe hester sammen, knuffing har skjedd men det er når en i flokken ikke er vant til å stå sammen med andre hester, en voksen hest som ikke kan hestespråket ville jeg vurdert å sette alene om det ikke ordnet seg etter en stund, noen hester blir ikke bedre. Har man en flokk er det en stor fordel om man har en hest som er en naturlig sterk leder, ikke en som bråker men en som alle de andre hestene respekterer automatisk. For meg er det veldig upraktisk å ha en hest som ikke kan stå sammen med andre, da jeg ofte er på¨tur eller hos andre der det er eneste mulighet. Hestene trives bedre i flokk. Så oppskriften er at man må ha en naturlig sterk lederhest, medlemmer i flokken som kan hestespråket og god plass. Jeg har aldri hatt skader på hestene mine og jeg har hatt noen hester.
Jeg liker ihvertfall ikke å ri på tur og hele tiden måtte passe på at ingen av hestene flyr i synet på hverandre...men det er meg.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2007 :  13:00:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hester gående sammen i flokk. Kunne ikke drømt om å sette et flokkdyr alene.
Grunnen til at de skader hverandre ute er som regel fordi de har alt for lite område å bevege seg på, ingen plass å stikke seg unna om de vil trekke seg tilbake.
Beitene mine er 40 mål hver, har ikke hatt ETT tilfelle av slåssing eller skader på 4 år....
Hester som står alene utvikler jo aldri sine sosiale antenner og havner dermed oftere i trøbbel.
Når jeg har fått ridesenterhester hit, har jeg delt de opp, satt den sammen med 1 annen hest, så puttet innpå en til etter noen dager osv. til alle var samlet.
Ikke noe er mer fantastisk enn å se alle 5 komme gallopperende over bakken i full fart med toppa ører og flagrende man og hale :-D
De er fra 1m til 1,75m, en brokete forsamling i sinn og skinn men de paser på hverandre og koser seg og leker...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/05/2007 :  18:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg for min del er FOR paddocker. jeg hører om så mange ulykker med hester som har gått i "flokk" at jeg aldri kommer til å sette min hest ut samme flere andre...[/right][/i]

Det hørtes veldig trist ut...

viser til en artikkel:
Heste har brug for fysisk kontakt

Fysisk kontakt er vigtigt- også for heste, det fastslår en undersøgelse, men hvilken form for fysisk kontakt de foretrækker, er forskerne ved at afdække i et forsøg.

Agronom og forsker, Eva Søndergaard, fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, var blandt andre bidragsyder ved Hestens Værn's temadag om "Heste På Fold". Her plæderede hun for, gennem videnskabelige argumenter, at hestens trivsel er helt og aldeles afhængig af trygheden som flokdyr.

Den første del af den refererede undersøgelse viser blandt andet, at heste lærer af hinandens adfærd og reaktioner fra hinanden gennem social kontakt, og det understreger behovet for at heste skal gå sammen med artsfæller, ifølge Eva Søndergaard. Mindst 2 sammen som det er lagt op til i lovforslaget fra arbejdsgruppen "Hold af Heste" nedsat af Justitsministeriet, og som ventes fremlagt for Folketinget snarest.

Hesten skal trykke på knapperne

"Det er ikke nok at hesten kan se en anden hest gennem tremmer eller på den anden side af folden, fysisk kontakt er påviseligt bedst for hestens psyke", forklarede Eva Søndergaard til Hestens Værn's temadag, og fortalte, at det næste forsøg i undersøgelsen faktisk går ud på at udrede, hvilken specifik kontakt heste foretrækker. Forsøget er stadig under udførelse.

Det foregår ved at bruge en såkaldt arbejdstest, og kendes fra andre husdyr såsom kvier, kalve og grise, hvor dyrene sættes på en opgave, så man dermed kan finde ud af, hvor meget de er villige til at "arbejde" for at opnå et mål. Ved denne metode er det muligt at skelne mellem et egentlig behov og om noget blot er rart at have, men ikke er absolut nødvendigt.

Arbejdet består i at trykke på en knap med mulen, og belønningen er således at få kontakt med en anden hest på en bestemt måde. Herefter kan man tælle sammen, hvor mange gange hesten har trykket på knappen og derved måle, hvilken kontaktform hestene vil arbejde mest for at opnå.

Resultaterne fra forsøget ventes at kunne få betydning for lovudkastet, hvor det endnu ikke er nærmere defineret hvordan og hvilken social kontakt, man vil anbefale at heste skal have adgang til.

"Her kan resultaterne af vores forsøg komme til gavn", siger Eva Søndergaard.

Kilde: http://www.agrsci.dk/
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2007 :  18:54:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg vil heller ha en hest med noen hårløse flekker her enn å frata han sosial omgang med andre hester. Han har blitt så skada at han måtte få dyrlege besøk en gang. Men det var pga at en svært dominant hest ble sluppet inn til flokken mens jeg var på ferie, og de som skulle passe på ga f..... Man bør alltid passe på når nye hester skal slippes sammen, så man kan skille dem igjen hvis det viser seg å gå for hardt for seg.
Hester som ikke får lov å være hest(les:flokkdyr) vil etterhvert miste de sosiale antennene sine. Og da kan det bli mye rabalder om de plutselig skal få være i flokk igjen! Hadde ei lita hoppe her i fjor som hadde vært mutters alene over et år, og hun var ikke helt god i starten! Det gikk seg da til
Får litt vondt når jeg kjører forbi ridesenter der hestene står i hver sin bittelille paddock Å strekke halsen over gjerdet og bite på grima til nabohesten er selvsagt bedre enn ingenting, men kan ikke i det hele tatt sammenlignes med det å få gå sammen og kommunisere på hesters vis.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  00:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Støtter deg "meg" jeg :). Min går alene, fordi han ikke er noe snill med andre ved foringstid... hadde han gått i gresspaddock hadde det vært noe annet. Jeg vil ikke at min hest skal ødelegge andres... Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  03:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flokk her!! Kunne ikke drømt om noe annet... Har alltid hatt hest i flokk, og har enda ikke hatt en skade pga det... Har nå hatt min hest i 7 år, og han har alltid vært sjef i flokken, uansett hvor han har vært, så det har da vært endel herjing på ham når det har kommet "yppere" til gårds, men han er da like fin og hel enda.

Neste tilskudd til hestestammen, som vi har hatt i 2 år, er den rake motsetning, han har vært nederst på rangstigen fra dag en, og er den utpregede "hakkekylling". Han har fått endel pes fra hestene i "mellomsjiktet", dersom de har vært av typen som vil la det gå utover noen andre når de selv får "refs" fra sjefen. (Noen er desverre mer ekstreme enn andre der.) Men han har heller ikke hatt skader av den grunn, annet enn såklart litt "hårløse flekker" av bitt en sjelden gang. Det er tydelig at han er av den typen som heller trekker seg unna når de andre begynner å bølle med ham, så så lenge han har plass til det, går alt helt fint. Men viktig at en flokk har god plass, da, så det ikke blir for "presset" i flokken.

Har gjennom mine 7 år med gamlefar sikkert hatt ham sammen med ihvertfall 30 forskjellige hester (har stått på tre forskjellige staller, og har vært litt utskiftning her og der), på det meste en flokk på 9-10 hester, og har enda ikke opplevd at noen av disse hestene måtte tas ut av flokken og stå for seg selv. Litt krangling har det vært ved første møte, men det har alltid roet seg så snart de har fått tid til å bli enige om rangen...

Så kommer aldri til å ha hest på paddock alene. Utenom ved kortere perioder ved evt skader og sånt, da...

Og faktisk ikke alltid bare hester i flokken heller!! Hehe...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 11/05/2007 03:24:36 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  15:42:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er vel enighet om at gresspaddock og sandpaddock er to vidt forskjellige ting? Min hest kan stå sammen med hvem som helst, så lenge det er gress der. men er det ikke gress - skal han drepe de andre ved foringstid. og JA det er prøvd ut! :). Interressant debatt her. Hva med den som er lavest på rangstigen da... hvis denne blir jaget fra maten f.eks - hva gjør folk med det? Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  16:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde faktisk det problemet de første dagene med "hakkekyllingen" vår, han ble utestengt fra forhekken. Han er ikke typen som "forlanger" heller, og bryr seg lite om hva de andre gjør, så han sto 20 meter unna og så ut som han trodde det skulle være sånn...
Løsningen på det var jo simpel; Legge ut en dunge med fòr til ham litt unna de andre til vi så at han var på vei inn i varmen. Etter noen dager var han innlemmet i flokken, og nå kan alle 5 stå rundt fòrhekken og spise samtidig. Alt i alt har her vært 10 ulike hester her siden han kom (ikke alle på en gang, da) men det har aldri skjedd, bortsett fra de første dagene hans at ikke alle kunne spise sammen. Men blir gjerne til at de spiser litt "på skift", for det er sjelden alle gidder å stå å spise ABSOLUTT hele tida...

Når de skal ha kraftfòr, så tas de inn, og evt slippes ut igjen etterpå. Har i perioder fòret ute også, og det var forsåvidt ikke noe problem, men fant ut det var mer lettvint å ha dem inne, for ute var det en tendens til at de "byttelånte" fòr, og det er jo litt dumt når de får forskjellige typer... Når de ble fòret ute, så pleide jeg ganske enkelt å stå imellom de andre hestene og "lille kylling", for å være sikker på at han fikk spise i fred.

Mulig vi har vært EKSTREMT heldige, men jeg tror jo egentlig ikke det... Det aller meste pleier å gå seg til, men noen ganger kan det jo ta litt lenger tid.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 11/05/2007 :  19:26:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke prøvd å ha hesten min i flokk så akorat på det området skal jeg ikke si hvordan hun er.
Jeg er absolutt for at hestene skal få ha store områder å bevege seg på å at de skal få være mye ute + kontakt med andre hester, men jeg er ikke for den risikoen man tar ved å sette de i flokk. det er en ting at hester er hester å flokk dyr ¨alt det der men nå er det faktisk sånn at hestene har blirr utrolig menneskliggjort av oss, å kan ikke leve som de gjore da de var ville å frie. jeg tror ikke at en hest har noe problemer med å stå ute "alene" så lenge den er vant med at det er sånn det er g så lenge den har andre hester i nærheten. selvfølgelig er hester sosiale vesen som trenger kontakt med andre hester, men jeg syns det fungerer like greit at de har hester ved siden av seg s¨å de kan klø hverandre over gjerdet. de leker også å løper å hopper og spretter opp å ned i paddockene sine å ser utrolig blide å glade ut.
På den måten får de være sosiale,de får leke, å de unngår skader de ellers kunne fått ved å være ute i flokk.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.