hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Steiler på ridebane
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Steiler på ridebane
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 26/08/2007 :  12:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir på en islandshest som steiler på ridebanen. Men det er kun når hun ikke får gå der hun vil gå eller når man skal stoppe henne. Jeg har litt løst å venne det av henne. Men hvet ikke hvordan.. Håper på svar
Andrea & Lass Bazooka!

Alice87

» VIP

Skrevet - 26/08/2007 :  14:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette høres kanskje litt drastisk ut, men ta med deg en lang pisk når du rir, og gi hun en smekk mellom ørene når hun steiler. Da står hun fort på alle fire igjen. Hester er veldig redd for hodet sitt, og hvis det skaper ubehag å steile, vil hun snart slutte med dette. Hadde samme problemet selv, og det har enkelt og greit med at hesten ikke ser på deg som en leder, og derfor gjør som hun vil og går der det passer hun. Dersom hun rygger når hun står på alle fire igjen, så driv henne framover. Det høres ikke ut som om denne hesten er redd på noe som helst måte, da må en jo gripe fatt i det på en annen måte, men rett og slett at hun funnet ut at dersom hun steiler, så slipper hun unna.

Jeg antar at alt utsyr er i stand og bra, og at dette ikke er grunnen til at hun steiler. Husk å ros hun når hun går fram etter hun har steilet, men pass på at hun forstår at det er det at hun går fram du roser henne for, og ikke steilingen. Det skal også være sagt at dette er noe som fungerte for min hest, og betyr slettes ikke at det fungerer for andre.

Lykke til uansett.. Vet av erfaring at det er veldig ubehagelig å ha en hest som steiler.
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 26/08/2007 :  16:10:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler deg, som jeg har sett noen gjort i en lignende tråd her inne, å ta med deg et egg og knuse det i hodet på hesten når den stegler. Den vil da tro at den blir skadet når den gjør det, og mest sannsynlig slutte ;)
Har selv sett eksempler på at det virker, selv om det høres litt absurd ut.

Lykke til!

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 26/08/2007 :  20:31:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal prøve begge delene
Andrea & Lass Bazooka! Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 26/08/2007 :  23:59:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Siden hesten reagerer slik når man skal kontrollere den ved hjelp av bittet, så ville jeg ha sjekket tennene og gommene. Kanskje den får vondt når man tar litt i tøylene?
Ellen Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 28/08/2007 :  13:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten din kan prøve å fortelle deg at den har vondt. F.eks. i ryggen, eller et annet sted som påvirkes av baneridning ( bein, muskler.. ) siden det er på banen den protesterer.

Selvsagt kan den bare protestere på å måtte jobbe på banen fordi den ikke synes det er moro!

Få en sjekk på hesten for å utelukke eventuelle fysiske plager. Dersom den ikke har vondt noen plass, så forsøk å gjøre banearbeid positivt,- start med små økter uten å kreve for mye, avslutt med èn gang den har gjort noe du ber den om og stig av/ ta en tur i marka som " belønning ".

Ikke alle hester responderer på å få knekt et egg mellom ørene, ei heller få et " dunk " med en eller annen gjenstand. Jeg hadde selv en steilende islending for mange år siden, han gikk mer på to enn på fire bein. Rideinstruktøren skulle få skikk på " beistet " og smalt til hesten i hodet med et hammerskaft (!) med en gang han gikk opp på to. Hesten opp på nytt, nytt slag.. etter n`te gang gråt jeg meg til å få stoppet han, hesten ble bare villere og villere og ga seg ikke!

Det tok nesten 2 år før han fant seg helt til rette med alle 4 beina på bakken under enhver situasjon, dette fikk vi til med POSITIV trening. Belønning og atter belønning for ønsket adferd.
Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 28/08/2007 :  18:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei. Hun har ikke ondt i ryggen, Munnen eller noe av det andre.. De som eier henne er dyrelege..

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/08/2007 :  10:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte av svarene her inne bekrefter virkelig mine tanker om at enkelte mennesker ikke skulle hatt hest

Hvordan i alle dager kan dere klare å anbefale ei så ung jente å slå en hest som steiler mellom ørene?

Hesten har en grunn for at den steiler!
Mulig den er lei ridebanen - gi den en kort oppgave den synes er morsom.

Det kan være utallige grunner til at denne hesten steiler så å anbefale en så drastisk løsning kan gjøre vondt mye verre, og i verste fall ende med sykehusopphold for trådstarter

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 30/08/2007 :  15:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ska ikke slå henne i hodet.. Men hun har ikke ondt. Men vil bestemme.. Hun vil kun gå bak andre hester.. Og det må vi få slutt på ..

>:S

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  16:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er litt vel feil å si at enkelte ikke burde eie hest pga. forslagene ovenfor.

Jeg hadde en araberhoppe på for fra 1997-1999 som hadde en lei tendens til å begynne å steile hver gang hun ble ivrig og ville løpe fort (tidliggere gallophest). Da jag holdt henne igjen begynte hun å steile og steile høyere og høyere! Det endte jo selvsakt med et par turer rundt, som kunne ha hatt veldig farlige utfall (jeg var vel heldig tenker jeg). Fikk et tips om dette med pisken mellom ørene. Jeg slo aldri, gjorde henne aldri vondt når hun gikk opp på to, jeg bare holdt pisken i ro over henne, så ordnet hun å dumpe opp i den helt selv. Hun sluttet med steilingen etter bare et par ganger. Jeg gav henne også masse ros når hun forstod hva hun ble bedt om å gjøre.

Jeg kan forstå at noen kanskje synes at det høres litt drastisk ut å bruke denne metoden, men den hjalp meg og hesten til og roe litt ned og kose oss avslappet på turer ( hun har i ettertid startet i NM og EM i distanse, og har blitt en super turhest). Kan ikke forstå at dette skulle være så veldig galt av meg, når hesten ikke led på noen måte, hun bare svatt litt når hun merket at det var noe der hun traff hver gang hun valgte å gå opp på to. Kanskje det ikke hadde virket på alle hester da denne var en veldig følsom type som var veldig følsom for signaler osv. Og jeg ville heller ikke råde noen til å slå løs på hestens hode om den steiler, det blir jo da og bruke straff (dårlig erfaring, og stress), men tror nok heller ikke at det er det hun ovenfor mente...

Får vel kanskje belage meg på noen sinte kommentarer her nå da, men det får vel våge seg.
Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  16:14:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
vil bare legge til at AndreaogRonja ikke burde prøve å ta tak i problemet på egenhånd, men prøve å få hjelp av noen hestekyndige folk som kan være med å rettlede, og gi råd...det kan oppstå farlige situasjoner (det ER jo allerede en farlig situasjon når hesten steiler), så få hjelp! Og ikke prøv å ta tak i det når du er alene... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  21:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg slo aldri, gjorde henne aldri vondt når hun gikk opp på to, jeg bare holdt pisken i ro over henne, så ordnet hun å dumpe opp i den helt selv. Hun sluttet med steilingen etter bare et par ganger. Jeg gav henne også masse ros når hun forstod hva hun ble bedt om å gjøre.

Og dette gjorde du kaldt og rolig med en hest som hadde steilet rundt med deg opptil flere ganger?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  22:27:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
ja, faktisk...hun pleide å steile ganske ofte, så det var blitt en vane for meg som satt oppå også, de tre gangene vi fallt var på gressunderlag, og alltid over på siden. Hadde det vært nå hadde jeg sikkert ikke våget å ri hesten derom det hadde skjedd (kjenner at jeg er blitt ganske mye mer forsiktig etter jeg fikk barn), men på den tiden var jeg veldig dumdristig, og "udødelig". Vet ikke hva mer jeg kan si om det, men kan med hånden på hjertet si at jeg holdt meg rolig under avvenningen. Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 31/12/2007 :  17:25:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har funne ut va det var. Det var en jente som brukte å ri henne i ukedagene som hadde et alt for skarpt bitt. Så hun er slutter å steile.
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.