hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sta ponni!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sta ponni!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SiljeOgSolveRoss

Skrevet - 10/09/2007 :  19:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har en nordlands vallak på 16år.
Noen ganger er han den staeste hesten i verden!!
Hvis vi har hatt sisten på jordet/beitet til hesta elr trena lenge eller hardt og sånne ting, også skal vi ut å skritte eller ri på en liten tur kan han pluttselig snu og da går det ikke å få han fram igjen! Enten rygger han eller hopper inn i skogen/går inn en annen vei. Han kan drive på sånn veeeldig lenge! Har gått av han og leia et stykke og så satt meg på igjen, da går det bra(noen ganger). Han gjør det ikk ofte, men når han gjør det er det ille Bruker som regel 3-delt eplebitt på han. Har dere noen forslag på hvordan jeg skal få det vekk?? Han er som regel blid og grei dagen lang

Hilsen Silje Og Sølve Ross<3

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 11/09/2007 :  19:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bittet har vel ikke noe å si, faktisk kan det være en av grunnen!
Begynner han å snu, så rygg han, jobb med han. Det at du går av kan noen ganger virke for ponnien som om han har vunnet. Såfremt det ikke er noe galt med utstyr, at ponnien har opplevd noe fælt eller har vondt så er det enkelt og greit stahet og at han vil være sjef, men ikke gi deg! Men ikke press han hver gang, ikke ha full speed over jordet eller tren så hardt hver gang. Lite og ofte gjør hestene ofte mer positive enn mye og lenge, hvis du skjønner hva jeg mener. Lytt litt til ponnien din er han sliten så gi deg før han blir det.
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 29/10/2007 :  17:40:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde det samme problemet med min hest, hun prøvde å snu, men fikk hun ikke det til rygga hu... Men jeg drev henne fram, og vi kunne krangle en hel time før hun ga seg, bare IKKE gi opp, hoppa mi ha slutta no som hu skjønner at hun bare taper...:) Lykke til! Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2007 :  01:54:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hehe... Høres ut som Norlandshesten min, som regel snill som en engel, men er det noe han har bestemt seg får, så er det en kamp uten like.

Min er sinnsykt sterk i psyken, så selvom jeg har hatt han i 14år nå så må han fortsatt teste grenser. Han vet så godt hva som skjer om han ikke hører, men MÅ alikevel... Har jeg tatt han for å klype meg, er han så sta at han fader meg gjør det igjen... Klarer rett og slett ikke la være.

Om jeg setter han på plass ved foring. Jeg forer jo flere hester på samme beite, så jeg forer jo kraftfor også ute, så da må man jo passe på, og da hender det han skal ta det som er i bøttene til en av de andre,istedenfor sitt eget. Så setter jeg han på plass, og nei, får jeg ikke spise den maten vil jeg ikke ha noe mat. Skikkelig sta. Er ikke normalt og ikke komme når man står og rister med kraftfor bøtta når man egentlig er mat glad ponni...

Er bare å jobbe og jobbe... Du må sette deg i espekt så han skjønner hvem som er sjefen.

Min sliter med å akseptere at han ikke er sjefen, men jeg ser også dette på beite at han hele tiden må prøve å komme høyest på rang stigen, og da han var yngre slåss han med leder hesten konstant og fikk rund juling, og enda ga han seg ikke.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/10/2007 :  02:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooops - en NL-med VILJE - IGJEN! Historien gjentar seg.
JEG har 24 års erfaring med rasen, og HAR opplevd deres utrolige personlighet - som altså kan utnyttes til det utrolige av et samarbeide med hesten - hvis man bare "kommer inn under skinnet" på "hæst-jævel'n".

Godt oppdratte NL-hester kan man bruke til ALT, men hvis man ikke "forstår" det enkelte individ, vil den kunne utnytte sin eier til fulle, og det er ikke uten grunn enkelte hester blir omtalt som sta, egne, lure, osv. - for det ER de - HVIS de får LOV til det. Mens andre kan fortelle om de mest trofaste, sterke, brukandes til ALT fra galopp-løp til kløving, kan andre ha "personligheter" å brye seg på.

Dette gjelder forøvrig de fleste hesteraser - men etter min erfaring: En nl-hest KREVER sin eier, både fysisk og psykisk.

Selv har jeg det ultimate "tegn" på at du er din hests venn: Den spisser ørene og humrer mykt når du kommer inn i stallen, og den legger IKKE på ørene.....

Noen som har noe å jobbe med??

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.