hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Glefsing!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Glefsing!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Shambam

Skrevet - 21/10/2007 :  23:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ene hesten min er ei 19 år gammel lettdøl hoppe. I slutten av sommerferien var det en dag alt plutselig var andeledes! Hun hadde fått fri dagen før, og da jeg salte opp, gikk alt helt greit. Da jeg satte foten i stigbøylen la hun ørene flatt og glefa til meg. Jeg hoppa raskt unna tenna, og prøvde forsiktig igjen.. Hun gjorde akkurat det samme. Jeg tenke salen var ubehagelig så jeg tok av henne salen og hoppa oppå uten sal. Det var helt OK! Så dagen etter skjedde det samme da jeg la på salen, men da ville hun heller ikke la meg hoppe oppa barback! Jeg tenkte hun var støl og stiv, hun er jo ikke ung lengre. Dette forsatte en hel uke, jeg klemte på henne over hele kroppen, men hun så ikke til å ha vondt. Hun har tidligere hatt magesår, så jeg leste om magesår på internett og fant at når de hadde magesår ville de ikke jobbe, og alle de andre symptomene var der... Jeg var overbevist på at det var magesår og dyrlegen kom, ga henne kur. Hun gikk på kuren en stund før hun fikk tilbake glimtet i øyet, og pelsen ble fin og blank igjen, tannkjøtter var fint og rosa. Da jeg prøvde å ri henne igjen, la hun ørene flatt:S Jeg lurer fælt på om magesåret sitter enda(som i den sak er VELDIG rart!), eller om hun har funnet ut at hvis hun legger ørene flatt slipper hun å jobbe å blir dullet med i stedet?

For de som lurer blir hun bare ridd i litt skritt, og trav og kort galopp noen ganger. Så hun har ikke blitt overanstrengt, hun får rett fôr, og hun er i helt fin form ellers, bortsett fra at hun mangler muskler. Og magesår kan bare oppdages ut fra symptomene, hvis du ikke vil stappe ett kamera i magen til hesten da. Og alle de andre symptomene er borte. Bare glefsing og legger på ører er igjen...Og i så fall, om hun bare tuller med meg, hvordan skal jeg bli kvitt det?!

Begynner å bli desperat!!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/10/2007 :  02:17:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - sjekket salen???
Har selv både en vanlig sal OG en liten western-sal. Når vi kommer med den, får gamla et muntert glimt i øyet, og klipper fornøyd med ørene, for da vet hun at det blir kosetur i skauen.
Vet om mange hester som liker w-sal, da den ligger godt på ryggen.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/10/2007 :  11:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du gjort noe annet enn å gi medisin for magesår ?

Hester har ofte et langt minne når det gjelder smerte, og har hesten hatt smerter i forbindelse med salen før, så kan det sitte igjen lenge, men jeg hadde ikke turt å slå meg til ro med det. Spesielt når du fra start sier hun ble sinna når du satte beinet i stigbøylen, altså ikke når du la på salen.

Først : SKikkelig gjennomgang av utstyret. Alt er helt, og passer fortsatt godt ?

Full gjennomgang av hesten. Også kiropraktisk :)

Når du har utelukket alt slikt, så er det lettere å vite hvor du står.
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 22/10/2007 :  19:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sal er sjekke, hest er sjekker og alt sitter bra og er i god form:) Hun legger ørene flatt bare jeg viser antydning til å hoppe opp=/ Jeg blir jo litt skeptisk å, når hun setter tenna i meg liksom. Så hvis hun merker at jeg ikke tør å gjøre mer når hun biter, kan hun jo utnytte det..? Eller hva tror dere? Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 22/10/2007 :  22:49:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem er det som har sjekket henne da? Veterinær eller equiterapeut? Sistnevnte finner svært ofte vondter som veterinæren ikke kan påvise... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/10/2007 :  01:31:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest lærer meeeget raskt uvaner - og det er tilsvarende vanskelig å lære dem av med dem.
Gjorde selv den bommerten å lære to hester å "gi labb" - det tok bare noen minutter - med det tok månedsvis å lære dem AV med det igjen! (Ehh dette var i 1982 - da jeg enda ikke hadde lært så mye - hadde bare holdt på med hest i 12 år...)

Hvis din dame har fattet at du blir engstelig når hun truer deg på det groveste når du skal ri - ja, for det er sterke trusler når hesten legger på øra og glefser, så MÅ du "ta igjen" med grovt skyts - og TRUE skikkelig tilbake - ETTER at du har sjekket alt annet, selvfølgelig.

Jeg har tidligere fortalt om et triks jeg lærte av en erfaren heste-dame, og det var å vise hesten en knyttet neve, med fronten mot hesten, så dine fingre for hesten ser ut som fire lange, gule og TRUENDE tenner. Hester som forstår "hestespråk" vil reagere på dette med å trekke seg, og be om "pent vær".

Et lite tips til: Når du skal opp på hesten, bruk en krakk/plaststol, eller noe annet høyt, så du ikke belaster siden på hesten når du stiger opp - mange hester setter pris på en "snill" oppstigning. Eller du må få en hjelper til å stå på motsatt side og trekke like hardt ned i motsatt stigbøyle som den vekten du legger i stigbøylen når du stiger opp.
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 23/10/2007 :  16:02:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt er sjekka på henne, magesåret finner vi bare ut fra symptomene så, og siden alle symptomene bortsett fra glefsinga er borte, tror jeg hun utnytter det. Ja, jeg blir jo litt usikker når hun setter fram tenna! Men skal følge tipse ditt!:) Tusen Takk! Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2007 :  00:32:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hva er grunnen til at hun har fått magesår da tror du?
Jeg sier som de fleste andre her, sjekk at alt utstyr er i orden
Har du prøvd å stå opp fra motsatt side ? Gjør hun det samme da?

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 25/10/2007 :  15:57:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke 100% sikker på grunnen, men det sto at det kunne komme av for mye arbeid. Men jeg er ikke sikker på om det kommer fra det, for vi bygga henne opp veldig rolig, vi ridde henne i kun skritt en hel månede før vi rolig begynte å legge inn litt trav, vi begynte å ri henne sent på våren, eller tidlig sommer da, og helt i slutten av sommeren la vi inn litt kort galopp. Men jeg husker at et par dager før hun begynte med glefsinga var vi på langtur med to korte galopper, litt trav, men 90% var skritting da. Har prøvd begge sider, funker ikke, og jeg er bombesikker på at hun ikke er syk. Og alt utstyr er i order, har til og med prøvd å bytte volijock(aner ikke hvordan det skrives) og annet utstyr, men glefsinga var der=S Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 27/10/2007 :  23:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei:) Ville bare skrive til alle som ga meg tips og råd, hun bare tulla med meg! I dag (27 okt) prøvde jeg og tanta mi, og det var litt tull, men vi var bestemte og det gikk helt fint når tanta mi(som først prøvde, siden hun er sterke enn meg, greier hun å stoppe stjerna i å springe i vei) og Stjerna var skikkelig hyper, og stegla litt i ett forsøk i å få av tanta mi, men hun er erfaren og hang på, og til slutt gikk hun helt fint, men hun hadde aaaalt for mye energi, så tanta mi ga meg råde å longere henne før jeg skal ri så hun får ut det værste:) Så nå skall vi bygge muskler;) Takk for alle som ga råd da! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/10/2007 :  02:32:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
He - he - det var altså at mærra hadde "lært seg" metoden med å true - for å "prøve ut" rytteren - en heeelt vanlig adferd, som kan gi stooore problemer hvis man ikke finner ut av det ganske så raskt.

Dette er da absolutt et eksempel til etterfølgelse: Gampen ER utrolig lur og oppfinnsom, da det ligger i dens natur å slippe billigst mulig unna enhver arbeids-situasjon. Greit nok at en hest er "godt innridd", samarbeidsvillig og schnill - MEN den vil alltid, på et eller annet tidspunkt "prøve ut eieren". Ja, selv den mest skolerte og trofaste skogshest vil fra tid til annen "spørre" eieren om han virkelig krever alt dette av den, og hvis hesten da får et klart JA fra eieren, så stiller den ikke spørsmål på en stund.

Dette gjelder forøvrig ALLE hester, fra pløyehesten, til dressur-, sprang-, skogs-, kjøre-hesten - ja, ALLE hester, uansett bruk.

Jeg lærte min nåværende gamle dame opp til å bli en god terapihest, fra den dagen hun var født, siden hennes mor var en perfekt terapihest. Men jeg merket en stor forskjell vinteren 1994, da hennes mor døde, og hun liksom ble sjefsmærr, og hun prøvde seg mange ganger, både på meg og på litt uerfarne fòr-ryttere. Da bare MÅTTE jeg gi henne signaler om at JEG fortsatt var sjef, selv om HUN hadde en posijon å fylle etter sn mor. Jeg LOT henne fylle sin mors posisjon, men hun fikk IKKE sjansen til å "ta over" som "høyere enn meg", og vi har siden 1995 hatt det aller beste samarbeide. (Hehh - ja, hun kan være litt av et "troll" med uerfarne ryttere, og jeg ikke er tilstede - da må jeg bare ta meg en tur opp i stallen og "fortelle" henne at hun har værsågod å oppføre seg!!)

Noen andre enn meg som kjenner seg igjen??
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 30/10/2007 :  10:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, jepp:) Men nå går det helt fint igjen, hun er forsatt alt for hyper, men jeg har vist henne at jeg ikke godtar at hun kødder med meg, så nå kan jeg i hvertfall gå på uten at ho glefser da, men hun springer forsatt i vei når jeg er halveis opp, men det skal jeg "jobbe" med:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.