hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Salstørrelse/tilpasning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Salstørrelse/tilpasning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ulvetispa
» VIP

Skrevet - 27/09/2007 :  18:58:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på hvordan jeg vet hvilken salstørrelse hesten min bruker? Har nå ei 18 år gammel lettdølhoppe som kun har gått som avlshoppe de siste årene iallefall, har ikke gått travløp siden hun var fem, og vet egentlig ikke om hun har blitt ridd eller kjørt noe etter det. Har kjørt henne enn gang nå, og det gikk fint. Men lurte på sånn ca størrelse på en kaldblods? Ganske brei over ryggen, nokså rett, men høy manke.

Evt hva som er den letteste måten å finne det ut på, uten å betale alt for mye? (dårlig råd for tiden, kun kost, losji, fôr og stallplass og 1000kr mnd i lønn, og hesten da).

Takk for alle svar!

HelleG

Skrevet - 28/09/2007 :  14:20:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det du lettest gjør er å lage deg en mal.

Få tak i noe ståltråd, f.eks slik "gammel" henger som er er lager at litt tjukk ståltråd. Fåes gjerne fra klær som kommer fra renseri.

Den bretter du ut og så klemmer du den over ryggen på hesten, der hvor bommen på salen skal ligge. Så tar du enten den malen eller lager en ny, hvor du tegner ståltrådmalen over på en pappskive, med deg i hestebutikken.

Malen brukes da slik at du dytter den inn i bommen på salene. Da finner du ganske fort ut om de har saler som kan passe hesten. Du finner neppe noen som passer 100%, men det kan være veldig lite som skiller.

Så må du selv få sittet i salen for å se om rompa de passer i sete, samt at du også liker å sitte i salen.

Du kan også fort sjekke om salen er skjev. Det er faktisk så at fryktelig mange saler som kommer fra produsentene, uansett merke, er skjeve.

Snu salen opp ned, altså bommen ned mot gulvet og så se nøye om putene ligger jevnt. Skjev sal.....ikke kjøp. Si fra til de i butikken for de kan sende den i retur å få ny av produsenten, om de gidder da... bommen på salen kan du sjekke om har svikt i seg, (kan være brukket eller fått en skade under transport) og da tar du bakviselen, altså sete mot hofta de, og tar tak i bommen foran og drar mot deg. Gir den etter, så er den ikke bra og skal ihvertfall ikke selges!! Noe svikt er det, men det er millimetere. Mye å passe på ved kjøp av sal ja......

Lykke til

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

ulvetispa
» VIP

Skrevet - 29/09/2007 :  21:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk! :) Akkurat et slikt svar jeg trengte! :) Da blir det rundt og sjekke saler på meg i høstferien regner jeg med. :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.18 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.