hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fargematch?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Fargematch?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Showjumping*

Skrevet - 16/10/2007 :  06:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei dette må høres helt teit ut haha..
Men jeg lurer på hvordan FARGER dere tror hesten (som er orangebrun - eller bay som det så fint heter, ikke BRUN-BRUN men litt mer oransje i, uten å forbindes med fuks!) min kler best?!
Jeg skal kjøpe ny sal, og drømmen har alltid vært en lysebrun sal, men så er det jo veldig kjipt om han ikke kler den fargen i sal og hodelag..
Så da har jeg begynt å fundere i om jeg bør kjøpe helt svart, mørkebrun, lysebrun eller chestnut(rødbrun).. Haha.. For et spørsmål!
Kom gjerne med tips til fargematch her:P
Har for det meste blått tilbehør til han, lyseblått og mørkeblått av dekken og sjabraker.(og hvite sjabraker såklart) så jeg vet ikke hvordan for eksempel en lysebrun sal vil matche dette...
Hahaha jeg ler meg ihjel av mitt eget spørsmål her, men jeg TRENGER faktisk hjelp til å klare å bestemme meg! Kan love dere jeg er ubeslutsom haha....

Redigert av - *Showjumping* den 16/10/2007 06:22:34

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/10/2007 :  11:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er bay :)

Jeg har en ganske lys sal til han... Det er westernsal da. Han kler det greit. Tenker ikke så mye over det egentlig, for det var den salen jeg ble tilbudt å kjøpe med han som var tilpasset han, så da var farge mindre viktig. Men jeg er altså også veldig opptatt av farge altså! Jeg har lilla Professional Choice beinbeskyttere, og den fargen kler han skikkelig godt!

Lysebrun passer dint til lyseblått i alle fall! Det synes jeg :)
Jeg ville ikke valgt rødbrun var jeg deg, da blir hesten sees mer rød ut...

Ellers er hodelag og slikt jeg har til han brunt med sorte tøyler. Sort synes jeg ikke var så fint, men det er det jeg har foreløpig :)
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 16/10/2007 :  16:17:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som dere ser på det nederste bildet så bruker han der brunt/rødbrunt hodelag, og salen er sort med rødbrunt innslag (typisk stubben farge). Enkelte steder lik farge som ridestøvlene på bildet..
Og når man ser på hodelaget der, så kler han den fargen, men jeg syntes det blir så "kjedelig" på en måte! Så dilemmaet står liksom mellom helt svart (for da tenker jeg at det flyter mer i hverandre med brun hest/blått tilbehør/svart lær) eller lysebrun (men rødbrun hest/lysebrunt lær/blått tilbehør - matcher det?!). Hahaha... Dette går NESTEN over styr, men når man kjøper noe så dyrt som en sal, så skal alt søren meg være perfekt - INKLUDERT fargen!
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 16/10/2007 :  19:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hallo

Søt hest

Tror nåkk jeg ville gått får LYSE brun eller svart... Tror ikke brun/rød kler denne og heller ikke vanlig brun...
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/10/2007 :  21:06:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hadde prøvd den lysebrune som finnes på siden til løvenborg.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 17/10/2007 :  02:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er forskjellige farger på saler. En mix av sal nummer en, to og tre er det jeg har i farge på nåværende sal. Litt mer svartaktig enn sal nummer to, slik at jeg kan bruke både mørkebrunt hodelag og svar hodelag uten at det ser dumt ut (siden salen er en mellomting av mørkebrun/rød og svart).

Sal nummer fire og fem er "drømmefargene". Men vet ikke om de kler hesten! Og forskjellen på de to svarte salene er at den ene har en annen farge på putene under - det har også mye å si med match nemlig.

Ikke må salfargen bare matche til hesten, men også til blåfargene :P

Og hvor finner man hodelag og martingal/fortøy osv i lysebrun foreksempel?? Dette er jo mitt høyeste ønske av fargene, men så spørs det om det kler hesten (og blått?!?!?!Dette er den eneste fargen jeg tviler på kler blått nemlig)... Også er det veldig vanskelig å finne rimelige hodelag osv i den fargen.. men den er jo så fiiin...

Redigert av - *Showjumping* den 17/10/2007 03:55:00 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 17/10/2007 :  02:16:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haha uff nå som jeg ser på den greia jeg lagde, og prøver å få blåfargen til å kle noen av salene ser det jo IKKE bra ut.... Så hvilken salfarge(og hodelag såklart) kler fargen på hesten?
KLARER virkelig ikke å finne det ut alene!

nei nå styrer jeg fælt her...
fant et bilde av en random hest, med samme farge som min, og samme farge på både sal og sjabrak(jeg har litt blåere, litt mer knallblå, men dekken i helt lik blåfarge som det der). det var ikke dårlig å finne!
(det er den som er oppi kameraet på bildet)
så her ser dere at det faktisk ikke ser så fælt ut med rødbrun sal på oransjebrun hest med blå sjabrak :P

Grunnen til at jeg stresser så fælt med disse blåfargene er fordi jeg gikk amok på Oslo Horseshow haha.....

Redigert av - *Showjumping* den 17/10/2007 02:34:04 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/10/2007 :  14:33:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvorfor ikke ha samme farge som den på bildet?
ellers like jeg fargen på sal nummer 4.

men jeg har alt mitt utstyr i svart og lyseblått.

lyseblå martingal og hodelag og belegg og sort sal og andre detaljer er i metall.

Nikita

» VIP

Skrevet - 17/10/2007 :  20:12:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt og erfart at sal i samme farge som hesten sjeldent ser bra ut...

Jeg synes det bilde av den hesten med den rødbrune salen og den mørkeblå sjabraken ikke så særlig bra ut jeg da.... hehe...

Salen jeg har til min hest som er bay er noe mellom orange og lysebrun.

Du kan si det sånn at hvis du går for sort sal, så seifer du! Og da får du annet utstyr som hodelag og annet i stort også. Hvis man velger lysebrun for eksempel, så er det ikke så lett å finne hodelag, tøyler og annet utstyr i lær i akkurat samme farge. Hvis du ikke får for stubben da, for da har de vel de samme fargene i annet utstyr kanskje?

Men den farge hest du har passer veldig godt til lyseblått i så fall synes jeg, og med lys sal tror jeg det hadde vært kult!
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 18/10/2007 :  06:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull: Nåværende sal er i helt lik farge som den på bildet. Fargen på hesten der er også helt lik.

Nikita: Riktig som du sier, alle kler svart, og svart kler alt! Men svart er så...SVART!! Så kjedelig! Ensformig! Det gir liksom ingen "stil" over utstyret, med mindre du har hvit hest - eller starter dressur. Derfor vil jeg ha en annen farge enn svart (selvom jeg kanskje ender opp med det bare for å slippe å bekymre meg over fargematcher haha)

Lysebrun sal+oransjebrun hest+blått tilbehør = ??????
Jeg prøver å forestille meg det, og det ser helt jævlig ut haha...Eller hvertfall når det blåe blandes inn.. Men det er jo det jeg så inderlig skulle ønske hadde gått!

Hva med mørkebrun? Det blir kanskje for likt som hesten? Eller lysebrun vil forsåvidt være "like likt" egentlig... Eller?

Redigert av - *Showjumping* den 18/10/2007 19:22:01 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/10/2007 :  21:21:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
sett løvenborg sin sal.
koster ca 7500kr

flat seat sal.
se på www.suzy-alice.piczo.com under brag side det er salen jeg snakker om, den lysebrune

*Showjumping*

Skrevet - 19/10/2007 :  00:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp er en slik farge jeg ønsker meg, bare kanskje ikke fullt så oransj.
Problemstillingen min er jo rett og slett bare om det matcher med fargen på hesten og med blått :P
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/10/2007 :  13:38:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
den fargen jeg liket til passet utmerket med blått.
i og med jeg hadde alt i blått og den brune.
passet også med grønt

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/10/2007 :  03:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå blir kanskje noen "sjokka" - siden "gamle Boysen" ("senile B.", ifølge noen...) bryr seg om noe så banalt som farge på utstyr i forhold til farge på hest.

Har nå rød (fuks) hest, og da synes jeg det passer best med svart/mørkt lær, sammen med blått tilbehør.
Da vi hadde hvit/skimmel og gul hest i tillegg, hadde de svart lær og rødt tilbehør.

På hvite og svarte hester er brunt lærtøy pent, på røde og brune hester er svart pent.

Og så "gammaldags" som jeg er, vil tilbehøret være i forholdsvis vanlige farger, som blått, rødt, beige, ja kanskje brunt - og hvitt på stevner.

Har liksom ikke fått sansen for rosa, mint og "kufiolilla"....

Men, for all del - lærgrima til hesten min er mørkebrun, og westernalen er også mørk brun - da det ikke var svarte w-saler i små størrelser å få kjøpt for 20 år siden....

Det viktigste er vel at salen PASSER til hesten - og ikke fargen på den.

Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 24/10/2007 :  14:48:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men man får jo saler som passer hesten i "alle" farger, da er det vel viktig å velge noe man kan være fornøyd med i mange år :P

Syns mørk brun (uten rødt i) er fint til de fleste hester. Sort er safe, men kjedelig ja. Syns lys brun sal kan være fint, men har aldri fått helt sansen for lysebrunt hodelag og fortøy Ville gått for mørk brun jeg :)

Men du MÅ jo ikke matche sal og hodelag.. Mange som har lys brun sal og sort hodelag, mørk brun sal og lyst hodelag, lys sal og mørk brunt hodelag.. Salen har man jo i mange år, mens hodelagene forandrer farge etter mote :)
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 25/10/2007 :  15:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Riktig som du sier, salen har man i mange mange år, og da er det viktig å velge en farge man er fornøyd med også!
Lysebrun sal og svart/mørkebrunt fortøy og hodelag er vel ikke så strålende? Men er faktisk enig i at lysebrunt hodelag ikke er det vakreste akuratt.
Haha dette her er vanskeligere enn jeg trodde!
Mange mener at mørkebrun sal på brun hest IKKE passer, har ikke noe formening om det selv..

Men er vi alle enige om at LYSEBRUN sal passer til ORANSJBRUN hest og BLÅE sjabraker???

Da er neste steg: Fortøy og hodelag! Jeg har sjeldent kommet over hodelag og fortøy i lysebrunt, kan man mixe her?? Slik at man bruker mørkebrunt fortøy og hodelag?? Ser ikke dette helt klovnete ut??
Og hva er smart å ha på gjorden, svart eller mørkebrun?? (lysebrun finnes ikke i spranggjord)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.