hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer = du kan ikke ri!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sporer = du kan ikke ri!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/10/2007 :  10:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er på "ferie" på ridesenter og der drives det rideskole. Liker å se på ridetimer og sånn jeg.... :) Nå var det snart tid for voksen-timen. Et par damer som skulle ri, stod sammen med meg og ei venninne. Hun ene kikket veldig undersøkende på meg.... og på mine sporer (westernsporer, da jeg rir western)

Da sa hun at folk som kunne ri ikke behøvde å ri med sporer! Jeg blei jo helt målløs altså! Damen var 70+ år... Måtte forklare at jeg bruker sporer for å slippe å komme ut av balanse og tippe forover i salen. At jeg fikk mer korrekt respons, og at rullesporer er midlere enn de fleste andre sporer.

Jeg har vært borti denne damen før i et hundemiljø, og hun hadde ganske bestemte meninger den gangen også.

Når jeg så hun skulle gå på hesten litt etterpå, joda hvem hadde sporer på? Det var HUN!!! Men hun påstod jo aldri at hun selv kunne ri da.... hehe :)

Mener dere at flinke ryttere ikke behøver sporer? Hva mener dere er sporenes funksjon? Eller hva sporenes funksjon BURDE være?

Ammymy

» VIP

Skrevet - 28/10/2007 :  11:52:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo litt "teit" da.. at man sir at de som rir med sporer ikke kan ri.. oxo rir hun med spoer selv

Er ikke sporer for å gi hesten tydligere signaler ? eller ? det er ialefall det jeg har hørt

Men tror ikke at man er en dårlig rytter bare p.g.a at man bruker sporer...
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 28/10/2007 :  11:53:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
forskjell på hvordan det ris med sporer.

noen kan det andre kan det ikke.

dette er en viktig faktor.

sporen er bare til og korigere og få et litt kraftiere signal om at du ønsker en respons ikke noe du tar ok sparker til med i frustrasjon

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/10/2007 :  14:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
sporer er jo til får å gi eksakte signaler på et lite område ... og skal kun brukes av dyktige ryttere, som kan bruke de ...

Så da faller jo nødvnedigvis utsagnet henne på sin egen urimelighet.

at alt for mange rir med sporer for å få hesten fram og ikke vet hva de driver md ,,,er en annen sak.
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 28/10/2007 :  14:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er selv veldig "anti" pisk og sporer. Ikke anti i den forstand, men det er så utrolig mange som;
a) rir med pisk - bare for å ri med pisk, uten noen spesifikk grunn. Og da man har pisken i hånda er det veldig lett å bruke den, og den vil da ofte bli brukt til avstraffelse og ikke korrigering av hesten.
b) rir med sporer for å gjøre jobben lettere. Uten at hesten trenger å bli ridd med sporer i det hele tatt.

Begge disse to punktene ser jeg på som veldig "amatørmessig".
Hvorfor?
Fordi alt av hjelpemidler skal være netopp det - hjelpemidler! Og ikke en form for avstraffelse. Konstant sporebruk på hester som ikke trenger det, av ryttere som ikke bruker sporer korrekt vil ende i en helt annen hensikt enn som et "hjelpemiddel" for kommunikasjon mellom hest og rytter.

DERIMOT

Om man bruker dressurpisk på trening for å vise hesten at "her skal bakparten ut tralala osvosv", eller om man har pisken i handa på et sprangstevne tilfelle hesten som vanligvis KAN plutselig ikke gidder, eller om man bruker sporer på de treningene man skal trene ordentlig og man vet at hesten kan være litt mot sjenkel ellers - så syntes jeg det er helt greit.

Men desverre er det alt for mange som bruker disse hjelpemiddlene som avstraffelse og ikke korrigering, og som ofte lar sitt sinne så utover hesten. Når man vet at man har lett for det, så bør man heller la pisken ligge igjen hjemme for å unngå å banke hesten sin i full "uskyldighet"(man er så sint og frustrert så man ikke vet hva man gjør).
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/10/2007 :  00:09:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjaaa - jeg vil nok mene at det kun er de som KAN ri, som bør ri med sporer og pisk.
Dvs. at de er klar over hvor LITE disse skal brukes når man har en hest som kan ris "på lillefinger'n".
Enig med "Showjumping" - pisk og sporer har ingenting i nærheten av nybegynnere å gjøre.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 30/10/2007 :  13:01:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
så en erfaren feltrittrytter som red med sporer og den hesten hadde sår etter de etter på

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2007 :  14:34:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sporer er jo til får å gi eksakte signaler på et lite område ... og skal kun brukes av dyktige ryttere, som kan bruke de ...

Så da faller jo nødvnedigvis utsagnet henne på sin egen urimelighet.

at alt for mange rir med sporer for å få hesten fram og ikke vet hva de driver md ,,,er en annen sak.

Opprinnelig postet av summer

Signerer denne jeg

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 30/10/2007 :  18:42:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med de som sier at pisk og sporer bare skal brukes av de som vet hva de gjør, alt for mange ganger har jeg sett folk denge løs på hestene sine for hver eneste lille ting..:S Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 30/10/2007 :  18:54:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Bruker pisk på min Fjording, men grunnen er at hun er treig!
Uten pisk, får jeg så vidt respons. Skulle gjerne å ha sluttet med pisken, men da må jeg dra på kurs med henne, og har ikke den kapasiteten.

Ei stund brukte jeg sporer, for å forsterke signalene. Trengte bare å bruke det en liten stund, og det hjalp FAKTISK!!

Jeg er INGEN anti pisk å sporer, folk kan gjerne bruke de hjelpemidlene, bare bruk det med måte!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/10/2007 :  19:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sporer skal IKKE brukes for å forsterke hjelperne - de skal forfine og gi mer nøyaktige signaler.
Pisk skal IKKE brukes som slagvåpen - den skal være en forlengelse av armen for å gi signaler på steder man ikke når uten pisk.

Om man bruker sporer for å drive hesten frem, eller pisk som avstraffelse er man uegnet til å bære noen av delene..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2007 :  21:11:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er endel utstyr jeg føler er litt sånn.. Nybegynnere rir ikke med det. Men man ser på det som en terskel å kunne ri med det, selv om man ikke egentlig klarer å bruke det riktig. Så innser man at man igrunn helt fint klarer seg uten, kanskje nettopp fordi man begynner å kunne ri litt, og ikke er flink nok til å få riktig effekt av utstyret. Og da blir oppfattelsen at det er veldig, veldig galt å ri med.. Så går det år og dag, og så ser man hensikten ved riktig bruk.

Min oppfattelse er at dette gjelder sporer, ulike bitt og hjelpetøyler. Antagelig flere typer utstyr også.. Er man erfaren nok ser man når man kan benytte hva, og man rir selvfølgelig ikke med hjelpetøyler fordi man er flink.. Men en flink rytter, som vet hva f.eks. disse gir av hjelp, og kan benytte dem riktig og hente effekt, vil kunne dra nytte av disse ved trening i en periode.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 30/10/2007 :  23:09:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
noe av det spoff sier sa Anky under ohs ang rollekur.
hjertens enig

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 31/10/2007 :  16:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Enig med Spoff. Nybegynnere (spesielt) skal overhode IKKE bruke sporer, hjelpetøyler eller skarpere bitt enn trinsebitt ;) Det er da MIN mening! :D
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Martine_og_Luke

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2007 :  21:01:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMartine_og_Luke  Svar med kopi av melding
Syns det er helt greit å bruke sporer, så lenge man vet hva de brukes til og at rytteren har kontroll over sjenklene. Altfor mange hester blir sittene med "jazzende" sporer og det er ikke pent!

Red med sporer selv før, men så fikk hesten min fri og ble trenet opp igjen uten sporer fordi han var blitt kjempe følsom:)
Gå til toppen av siden

Muzikaa

Skrevet - 31/10/2007 :  23:06:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMuzikaa  Svar med kopi av melding
Signerer Spoff's innlegg! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.