hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære en hest å gå ned på bittet..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Lære en hest å gå ned på bittet..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 19/01/2008 :  17:28:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Hei:)
Jeg har - som dere sikkert alle vet - en treåring som jeg nettopp har grunninnridd.
Før ham så har jeg grunninnridd flere hester, men aldri så "fint" som å lære dem å gå på bittet. Jeg kan å få en hest som KAN det til å gå ned, men hvordan skal jeg egentlig lære Tassen det NÅR DEN TID KOMMER?

Tusen takk for svar:)
(Føler meg litt dum når jeg spør om akkurat dette, siden jeg på en måte kan det..)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2008 :  18:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les dressurekspertens svar inne på hest.no
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/01/2008 :  23:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri vært noen dressurekspert, og kan langt fra "oppskriften" på å få en hest til å "gå på bittet".
Det riktige skal forøvrig være: Gå FREM på bittet, dvs. at den skal søke frem og ned, og slett ikke "legge seg på bittet".
En hest må "komme bakfra", dvs. bruke motoren bak til å balansere seg fremover, og så skal bittet være den ørlille vekten foran som gir den støtte i bevegelsen.
Man må være "silkemyk" i hånden - "ta" ørlite tak, løs tilbake, og lær hesten "det minste taket" du trenger for å få den til å "lytte" til bittet.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg gjorde det, men når jeg rir hesten min med løse tøyler, dvs. slik at jeg kjenner at bittet ikke "tar" i munnen, og så bare "setter meg" litt mer på henne, samtidig som jeg "tar kontakt" med munnen hennes, så kjenner jeg at hun samler seg, tråkker bedre inn med bakbeina, ryggen kommer "opp", halsen "hever seg" og nesa søker frem mot bittet - og så er hun "klar" til å gjøre øvelser.
Min gamle, ungarske ridelærer sa til meg: "En hest kan kjenne en flue på sin rygg, og en sytråd i sin munn" - det har jeg alltid husket på.
Sånn: Nå kan sikkert dressureksperter fortelle mer om hvordan man oppnår den ultimate følelsen av å ha kontakt med sin hest "på bittet".
OG: Glem ikke å bruke stemmen - den "gode, rosende, myke stemmen".
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 20/01/2008 :  00:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
kort og godt via styrkende øvelser. serpentiner, korrekt bøyning i kroppen sideveis, osv og etterhvert versader og travers osv ... når han blir sterk nok .... og løs tøylekontakt. Når bakbeina kommer under han, kommer nakken av seg selv.
Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 20/01/2008 :  16:22:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
få hjelp av en instruktør...er ganske lett å gjøre mange feil dersom man skal følge råd man får på internett, man må nesten se hva som skjer og kunne hjelpe/korrigere underveis. Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 20/01/2008 :  22:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kort og godt via styrkende øvelser. serpentiner, korrekt bøyning i kroppen sideveis, osv og etterhvert versader og travers osv ... når han blir sterk nok .... og løs tøylekontakt. Når bakbeina kommer under han, kommer nakken av seg selv.

Opprinnelig postet av Heidi P

Enig, veldig bra sagt;) Har ei ung hoppe på tre år (++) selv, og hun begynt veldig tidlig å søke ned på bittet.. mn d var først etter at hun hadde fått mer "styrke" at hun samlet seg skikkelig og gikk ned på bittet i skritt.
Det er noe som tar tid, mn hesten vil selv finne ut at dette er lettere (om dn blir ridd rett). Bare gi hesten tid, og jobb slik som Heidi skrev;)
Samlingen kommer "gjennom baken".. altså må hesten ha fremdrift først.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 22/01/2008 :  02:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Evn. bruk glidetøyler som hjelp - når den blir eldre Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 23/01/2008 :  13:12:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg ville IKKE satt på glidetøyer, hvertfall ikke på en LANG stund fremover.

Ellers er det bra det de andre her har skrevet :)
Hesten må jo være sterk nok fysisk til å i det hele tatt samle seg, og når den er sterk nok, så må man få hesten til å sette beina godt innunder seg. Deretter vil formen komme av seg selv - altså den vil "gå til bittet".

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2008 :  17:41:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å få hesten til å gå på tøylen ligger naturlig inne for den, dersom ryttern korrigerer den riktig. Noen hester gir selvfølgelig mer av seg selv enn andre når det gjelder dette. Mange hester er f.eks. bedre egnet for å gå i form eller rett og slett byr mer av seg selv. Du lærer ikke en hest å gå på tøylen. Ryttern må lære å ri hesten til tøylen, og vite hvilke hjelpere som må brukes, hvordan hesten skal korrigeres, hvordan rytter skal møte opp responsen og hvordan eventuelt ulike øvelser kan brukes for å oppnå dette. Det beste er å kunne få hjelp underveis, eller få en person som er mer rutinert ri hesten gjennom for deg en gang i blant. En ting er at ryttern skal tilby riktig bruk av hjelperne. Men det krever også at hesten har forståelse av hjelperne. Om hjelperne benyttes feil, vil det være vanskelig for hesten å få forståelse for hva som egentlig kreves.

Det å ri hesten til tøylen er å kunne ri hesten i naturlig balanse. Det er forsåvidt riktig å si at du skal ri hesten bakfra som noennevner her. Men det hjelper lite å ri hesten bakfra, om du ikke klarer å fange hesten opp fortil og tilby den en ramme som gjør at det er mulig for den å gå balansert.

Dette er et vanskelig tema. Noe alle trenger hjelp til.. Hør med din instruktør! Lykke til.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 24/01/2008 :  00:28:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Glemte å si at han gjør dette tilsynelatende korrekt under tømmekjøring, og av og til når jeg longerer (når jeg får han til å gå med helt slakt tau..) =)
Jeg holder forresten ALDRI stramme tøyler verken på ryggen hans eller på noen annen måte;)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2008 :  17:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
AAAAAAAAAmen, Spoff.

Kunne ikke vært mer enig:)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2008 :  22:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
100 poeng til spoff!
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 25/01/2008 :  14:12:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen instruktør heller. I stallen hos oss er det jeg som har mest erfaring (med unntak av stalleieren som har hatt hest lenge, men hun har aldri "lært" en hest dette, så hun er likestilt med meg).

Jeg kan prøve mer serpentiner, og så får vi se:)
Han går jo på bittet under tømmekjøring, så han har det vel i seg;P

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.