hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på gangvei
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ridning på gangvei
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Astirix

» VIP

Skrevet - 04/11/2007 :  22:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før jeg begynner å legge frem det jeg vil ha frem her er det viktig at den som leser dette vet at jeg er en rytter selv. Jeg har hatt egen hest i mange år og har utdannelse som hestfaglært. I tillegg underviser jeg på rideskole og har fått opplæring i både hvordan man som rytter skal oppføre seg når man rir på offentlig eiendom eller andre steder der man møter andre mennesker. Jeg legger stor vekt på dette i min undervisning, men etter hva jeg har fått erfare i dag er det ikke slik alle andre steder...
De siste 30 årene har norsk hestehold forandret seg drastisk. Fra å være et nyttedyr er hesten nå heller et sports- og selskapsdyr. For å imøtekomme den nye nisjen innen husdyrhold og folks bosituasjon, er det blitt stadig flere by-staller som jeg kaller dem. Dette er staller som ligger i tett befolkede strøk. Med dette følger det både mange fordeler og ulemper, men det er ikke det jeg skal komme inn på her. Nå vil jeg først og fremst ta opp de problemene som dukker opp når hestene kommer så nære innpå menneskene i nærmiljøet at den som håndterer hestene bør vite hva som kreves for at det ikke skal oppstå konflikter. Mange er redde for disse fabelatige dyrene, og jeg skjønner deres skepsis! Hester er store, sterke dyr som kan gjøre stor skade dersom det skulle oppstå en situasjon der de blir skremt. Man skal vise stor respekt for deres instinkter og adferdsmønster. Jeg vil si at det første man skal lære på rideskolen eller av sin trener er hvordan hester kan reagere dersom de blir skremt og hvilke konsekvenser det kan få. Like viktig er det å vite hvordan man skal oppføre seg når man er ute og rir på veier eller andre steder der man møter folk. Man skal hele tiden ha bakhodet hvilke krefter og tyngde det ligger i disse dyrene. Allikevel vet jeg at dette er noe det slurves med i mange hestemiljøer. Men har man hesten i en slik by-stall, ville det for meg være en selvfølge at oppstallørene hadde fått et kurs i hvordan man skal oppføre seg når man rir rundt. I dag ble det bevist at jeg tok helt feil!
Da jeg i ettermiddag gikk tur med hunden min på en gangvei like ved der mine foreldre bor, møtte jeg fire hester med ryttere som var ute på tur. Dette var hyggelig, tenkte jeg oppdaget dem. Men etter hvert som de nærmet seg forandret situasjonen seg betraktelig... To av rytterne rei ved siden av hverandre på den trange grusveien (2,5 meter bred). Jeg hadde ventet at de skulle legge seg inn på en rekke da jeg skulle forbi, men den gang ei... Den ene hesten var litt urolig og spratt frem og tilbake, og sammen brukte de hele veien, pluss litt til. Da jeg nærmet meg og de ikke viste noen tegn til å gidde å flytte seg, endte det med at jeg og hunden min måtte trekke LANGT ut i grøfte for å komme forbi. Selv om jeg er et innbarka hestemenneske selv, syns jeg dette var å gå alt for langt i hva man tillater seg!! Jeg kommenterte at jeg syntes dette var helt unødvendig av dem. De kunne jo gått en og en når de møtte turgåere, også var det jo fullt mulig å gå ved siden av hverandre igjen når de hadde passert. Da den ene rytteren da slenger en spydig kommentar tilbake til meg, syntes jeg dette var helt ufordragelig! Dette var faktisk en kommunal gangvei hvor de i følge min mening absolutt skal vise hensyn til de gående! Tror ingen sier seg uening med meg der! Hva hadde sjedd dersom jeg var en annen, kanskje en som var redd hester. Da ville dette vært en MEGET ubehagelig situasjon. Jeg og hunden min måtte jo faktisk hoppe langt opp i en skråning for ikke å bli tråkket på. Hunden min er godt vant til hester siden han er med i stallen så og si hver dag, men her ble han redd og engstelig.
Jeg har snakket med en person på stallen der hesten kom fra, og sendt en mail til hun som driver denne stallen. Nå venter jeg bare på et svar. Håper jo for deres skyld at de tar tak i dette problemet før det eventuelt skjer en ulykke eller de som bor i området ser seg lei av oppførselen til snobbete ryttere som oppfører seg som at de skal ha enerett på en vei de faktisk ikke har rett til å ri på i det hele tatt!

Håper dette kan lage en liten vekkelse hos dere der ute som rir på slike steder... Vi som ryttere skal vise hensyn til andre. Det er ikke bare for andres skyld, men like mye vår egen. Vil vi at hestemiljøet skal bli sett på som noe negativt blant mennesker som ikke er interessert i det vi driver med???

*Showjumping*

Skrevet - 04/11/2007 :  23:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har lite med RYTTERE å gjøre, men mer med hvordan noen mennesker oppfører seg.
Normal høflighet og oppførsel er noe alle burde ha, ryttere, bilister, turgåere osv og det å oppføre seg slik de gjorde var uhøflig og unødvendig. Og som du sier kunne det vært utrolig skremmende for en som ikke var vandt med hest.

MEN, det å sende mail til bestyrer i stallen er jeg ikke så sikker på om hjelper. Ryttere har ansvar for seg selv, og selvfølgelig er det fint for de å få tilsnakk av lederen i stallen, men få ledere ville blandet seg oppi en slik hendelse med mindre det var noe som gjentok seg og de fikk inn klager på hele tiden så det ikke var annen utvei.
Det blir littebittegrann som å ringe KIWI sjefen fordi en kunde i butikken var uhøflig mot deg
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/11/2007 :  03:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - ja her er i vi ryttere kommet i en skikkelig klemme, dessverre.

"Teknisk/juridisk sett" er vi klassifisert som "kjøretøy" - men gjett om det ville bli rabalder om vi stakk en tur ut på E6'n......

Vet at det mange steder er store diskusjoner om hvor i verden man skal bevege seg med en hest, og det skrives side opp og side ned i avisene om "villsykliser" og hvor DE skal være.

De fleste ryttere i urbane strøk vil nok anse gangveiene som det naturligste sted å bevege seg, og da er straks konflikten i gang - særlig når en gjeng "rå-ryttere" tar seg til rette - slik som i eksempelet over.

Hvis stallen er en rideskole, hvor elevene skal lære seg den edle kunst, vil jeg håpe at ansvarlig ridelærer også har timer i "hvordan oppføre seg utenfor ridebanen". Og at den aller minste klage på "villridning" får konsekvenser for elevene.

I private staller er det "verre", da stall-eier ikke er ansvarlig for rytterne. Men et aldri så lite stall-kurs i "oppførsel i trafikken og samfunnet" kunne være på sin plass, og at stall-eier har myndighet til å "si opp" hest-eiere som med sin oppførsel gir stallen dårlig reklame.

Dessverre har vi i vårt samfunn alltid noen få som ødelegger for de mange - vi har "rågjengere", "rå-syklister", råkjørere med bil og motorsykkel - og nå altså "rå-ryttere".

Og alltid blir det bråk, klager og krangel.

Man kan risikere at det ikke lenger heter "Gang- og sykkelvei", men "Kun for gravide med barnevogn og brukere av rullator og rullestol".....

Oooofff! - Hvor ble ordene "hensynsfull" og "høflig" av???

Har dessverre selv ofte erfart at "jeg-meg-ego-innstillingen" blant folk er blitt mer og mer vanlig.
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 07/11/2007 :  14:57:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv opplevd å nesten løpt ned av en hest og rytter på tur med hunden på gangveien. De kom bakfra i grøfta ved siden av gangveien. Var umulig å høre de, og med hund i bånd, kunne det ha blitt farlig.

Hos oss blir det terpet på hvert stall møte: Vi hører ikke hjemme på gangveien, så gå ut av veien når du møter noen (spesielt hvis du ser de er redde, trekker ut til kanten ect), og fjern møkka.
Dessverre er det noen som aldri klarer å få det med seg, men vi vet ikke helt sikkert hvem det er.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 20/11/2007 :  09:02:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det der er nok et problem ja.
Ute hos meg er det en stall som ligger i "bolig" felt, men er et småbruk fra gammel av. De på stallen der, rir også på gangvei som en del av turveiene sine. Vet at de viser hensyn til gående, men en ting som jeg har oppdaget og som egentlig overrasker meg litt er hestemøkk MIDT i gangveien.....vet at eier av stallen er veldig pirkete og ellers har feid dette unna eller ridd hesten ut i kanten for at møkka faller der og ikke der folk går, men nå har jeg sett hauger ligge i gangveien....

Rart det ikke har stått om det i leserinnlegg i lokalavisen, men kanskje det bor noen veldig tolerante mennesker rundt der...

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2008 :  21:28:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er da vanlig folkeskikk at man trekker ut på en side når man møter andre på gang-og sykkelveier. Det er jammen ikke koslig å møte en gjeng som er "tøffe i trynet", som gjerne går tre og tre i bredden- dytter på hverandre etc. Og det er mennesker!
Hadde blitt vettaskremt om ryttere hadde gjort det samme og jeg kom gående. Men så er jeg en smule fobisk da...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/01/2008 :  11:41:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er noe jeg og reagerer på... både dette med møkk i veien og ryttere som tror de eier veien. Selv er jo jeg rytter og er i den litt uheldige situasjonen at jeg rir i et boligfelt. Har fått utrolig mye kritikk på andres vegne fordi det har blitt liggende hestemøkk i veien, vi flytter oss ikke, vi er frekke osv. Dette er ikke særlig morsomt! Og er et godt eksempel på at noen ødelegger for andre. Jeg for min del, blir forbanna når jeg finner hestemøkk på veiene... så jeg tar det alltid vekk etter ridetur. Og jeg mener at når jeg kan ta bilen, ei bøtte og ei spade, kjøre å ta det vekk eller med i stallen, så kan andre og. Før jeg fikk billappen, spaserte jeg eller kjørte moped for å fjerne møkka. Enkelte andre som rir på samme plass, er ikke så flinke til dette, og lar alt ligge. Siden jeg rir mest, får jeg kjeften.
Når det kommer til ryttere som ikke flytter seg.... herregud sier jeg bare! Har opplevd mange som absolutt ikke skal flytte seg. De kommer busende mot folk og babler i vei og driter i hva som skjer med fotgjenger.

Utrolig irriterende det der..
Gå til toppen av siden

hanfla

» VIP

Skrevet - 04/03/2008 :  14:34:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann, sier meg enig med deg showjumping!
Var selv en gang ute og rei to ryttere på et gangfelt og opplevde to helt forskjellige reaksjoner. Først møtte vi et gammelt par, og vi rei inn på linje etter hverandre og hestene var helt rolige og greie. Dama ble kjempe sur og sa at vi burde "kjøre" hestene våre på veien. På vei tilbake møtte vi et annet enda eldre par. Denne gangen var reaksjone en helt annen. Den gamle mannen denne gangen nærmest stoppet oss og ville gjerne klappe og prate med begge hestene og syntes at det så så koslig ut å være ute å ri i det fine været. ble nærmest sjokket over denne positive kommentaren, og heretter forteller jeg bare alle om denne gamle mannen
Og ellers handler vel dette om normal folkeskikk, like irriterende med folk som sykler flere i bredden?!!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/03/2008 :  15:21:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmm - ja her er i vi ryttere kommet i en skikkelig klemme, dessverre.

"Teknisk/juridisk sett" er vi klassifisert som "kjøretøy" - men gjett om det ville bli rabalder om vi stakk en tur ut på E6'n......

Opprinnelig postet av T. Boysen

Vi er faktisk nød til noen steder og ri litt langsveien for og komme til tur stier.
Og fy så mye sure bilister det er, som rister på hodet og knytter neven / viser finger osv.
Eller rett og slett prøver og skremme hesten.

Hvor skal vi egentlig ri?

Veien blir bilistene sure
Gangstien blir alle som bruker den sure
Skogen blir tur folk sure
Jorder blir grunneieren gal (skjønner grunneieren veldig godt)
Ridebaner er som regel alltid fulle

Hvor er det plass og ri?
Og er hest ikke lenger velkommen noe sted?

Skjønner at ryttere også kan bli frekke i munn, men kanskje de rett og slett får nok?

Hadde vært så fint om alle kunne vist hensyn, så hadde sånne problemer som dette vært borte.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 04/03/2008 :  15:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge naturvernloven og allemansretten har er hest og rytter en "gående". Altså ikke et kjøretøy. Dette betyr at du har lov til å ri på ALLE private veier sålenge den ikke går igjennom et gårdstun. Du har også lov til å ri på alle oppførte stier, men ikke lov til å ri i terrenget undre tregrensa.
Du har lov til å ri på dyrka mark innenfor et vist tidsrom (husker ikke nå) om marken er frossen eller islagt, men bonden kan nekte deg det vis han vil.
Ellers i utmarka kan grunneier kun med kommunens tilatelse nekte deg å ri.

Det som er så rart det er at når vi kommer i trafikken er vi plutselig bil. Kan ikke ri på gangsti og må ri på høyre side... Det er litt forvirrende!

Noen kommuner har gitt tillatelse til å ri på gangsti, så det burde sjekkes opp...

Problemet med allemansretten er jo at det ikke er så mange som kan den, og sjeldent grunneiere. Og hva hjelper det at du vet du har lov til å ri på en vei når grunneieren står der sint som en okse....
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/03/2008 :  23:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Det er veldig frusterende for alle parter at det ikke finnes faste regler!
Burde være plass til alle ute i naturen, lei av at folk prøver og skremme hesten eller får anfall om man ri på gangveien, når man viser respekt.
Møtte en dame på gangveien som gikk med stokk.
Vi red helt ut i grøfta så hun hadde mer eller mindre hele fortauet for seg selv.
Da stoppet hun og hylte og skrek , viftet med stokken og ba oss pelle oss til helvete ut på veien.
Prøvde i en hyggelig tone og si at vi ikke kunne ri der pga tungtrafikken og da kom stokken farlig nær.
Så ikke rart det blir mye missforståelser

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 05/03/2008 :  07:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er uhørt at ryttere ikke viser hensyn på en gangvei. Men eg mener nå at ryttere SKAL vise hensyn uansett hvor de rir henne. Enten det er i skogen, påveien, på utmark eller hvor en ellers måtte møte mennesker. Her i stavanger har vi en skog vi kan ri i som heter Sørmarka. Her er det egne løyper for mennesker og egne løyper for hester (disse er GODT merket) alikevel så er det masse folk og syklister som bruker løypene som er merket for hest. Og det er jo klart at en viser hensyn. For hvem vet hvordan et menneske som blir redd for en hest reagere? Tenkt om de til slutt blir sinte og begynner å skrike og hoppe det som verre er... Hvordan vil da en hest reagere? (derimot blir eg meget sur over syklistene som bruker hesteløypene og kommer i full fart rundt en sving eller ned bakkene. De kommer så brått at de skremmer hestene og enda verre, noen har ikke en gang smørt bremsene sine, så de hyler jo verre enn en dårlig jsutert viftereim til bil) - men men. Man må bare ta forholdsregler.

Synd at det finnes uhøvlige og frekke ryttere, men slik er det innen alt, enten de er syklister, fotgjengere, hundemennesker eller hva det enn måtte være

Vis hensyn folkens, hvis ikke så ender det opp med at vi ikke får RI noen plasser!
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2008 :  11:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg begynte og ri ble jeg lært at man ALLTID skulle hilse og gå ned til skritt når vi møtte bilister sykkelister gående osv her har vi da oxo noen ryttere som ikke tok hensyn i det hele tatt men vi viste da hvem det var så vi tok det opp med de og det hjalp en uke så var det, det samme gammle igjen...

Men er noe helt annet der jeg står nå her synes jeg det nesten er på grensen har møtt ryttere fra stallen våres som ikke hilser i det hele tatt ikke på meg en gang har ennå ikke møtt noen i trav eller galopp men det hadde ikke forundret meg om jeg gjør en gang. Og da lurer jeg på hva de har lært hadde alle vært forstålige og høflige så hadde ikke folk blit så sinte (ryttere og andre)

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.