hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sprek hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 sprek hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

helert

Skrevet - 12/11/2007 :  21:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei på stallen har problemer med at hesten hennes flyr ut, steiler og kaster av folk.. Nå har hun fått råd av sin ridelærer: Gi han kun høy, og vitaminer, det er fôret som gjør han slik. Kan dette virkelig holde, når hesten blir brukt aktivt hver dag?

summer

Skrevet - 12/11/2007 :  22:37:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er da virkelig verdt å prøve , om det virker som om hesten går ut av sitt gode skinn. Alt for mange forer hestene sine gale .... Man merker fort om hesten taper vekt og energi, og da kan man heller prøve seg forsiktig på andre typer for enn det den går på nå. Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 12/11/2007 :  23:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min blir temmelig hyperaktiv av kraftfòr, så jeg skal gå over til kun vitamintilskudd, evt gå tilbake til kraftfòret om det ikke funker. Hester bør jo få et visst antall med vitaminer, ihvertfall på vinterstid. Multitilskudd/vitamintilskudd gir kanskje ikke hesten den samme "nytelsen" som pelletsen gjør, men jeg vil tro at det gjør den samme nytten på vitaminfronten! :)
BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 13/11/2007 :  21:39:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han var ikke slik da hun kjøpte han, men har utviklet seg til å bli en hun ikke tør ri, på tur går greit, lange tøyler og ingen oppgaver, men på banen er det om å gjøre å få av rytter..2dager uten kraftfôr nå, så får vi se om det hjelper.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/11/2007 :  01:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som "belønning" og "trøst" istedet for masse kraftfor, er noen gulrøtter noe hesten vil sette pris på, og de virker ikke som "krutt".

Er det noen mødre her som har sett effekten av sukker på unger? Hyperaktive monstere......
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2007 :  06:44:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Passer utstyret hesten? Har den vondt noe sted? Eller har den lært seg å slippe å jobbe ved å bukke og steile (du skrev at venninnen din ikke tørr ri)..

For meg, uten å kjenne dere eller hesten, virker det som om den har vondt. Sjekk det også, så dere evt kan utelukke det..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 14/11/2007 :  09:23:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tipset de om helsjekk i går, og de vil nå få en grundig sjekk av han. Så får vi se om han er en luring eller om han virkelig har vondt noe sted. Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 23/11/2007 :  11:42:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil anbefale denne siden:

http://www.fk.no/article/articleview/6384/1/514/

Her står det bra om fóring av heite, stressa og nervøse hester:)

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2007 :  23:19:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Det virker jo ikke som det bare et foret som er et problemet, var ute for en " lignende" hest...den var fin og ri på tur, og kunne ris av barn ganske langt ned i alder. På ridebanen var denne rett og slett på grensa til skummel, steila, bukka, gjorde alt mulig, tilog med å brumme he he--i full protest!! det ble for mye for den, og det var tungt for den. Hver gang den fikk en oppgave " den ikke likte/ som var for krevende"..satte den i gang, veldig naturlig, for hester vil ut av situasjoner de ikke liker. ( denne hesten fikk ikke mye kraftfor)

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/11/2007 :  15:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
satte den i gang, veldig naturlig, for hester vil ut av situasjoner de ikke liker.

.... for en hest som er oppdratt på en normal måte, så er det ikke naturlig og steile og bukke seg ut av situasjoner de ikke liker. da har de blitt pushet LANGT. OG blitt overhørt mange ganger når de har sagt fra på vanlig vis.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2007 :  17:17:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
..mulig jeg ikke kan å ri da..he he. Tviler på at det er bare meg som har opplevd hester som driver å finner på masse tull omtrent uten grunn...det finnes mange figurer der ute i hesteverdenen, noen er superskolert, andre ikke, men jeg mener virkelig ikke det er så mye forlangt å be en hest om å gå fram i arbeidstrav på sporet...men fra et NH- perspektiv er det vel det...men ikke for oss som driver klassisk ridning, vi som tilogmed bruker hjelpemidler når vi rir! Sorry at jeg blir OT og USAKLIG, men jeg blir utrloig provosert noen ganger, uansett hva man prøver å svare for å hjelpe andre så blir man jo av enkelte her omrent sett på som en "idiot",jeg har hatt 11 hester, har ridd over 100, de fleste greie, men også noen få bøller!!!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/11/2007 :  17:34:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilbake til det trådstarter spør om.
Hester som brukes aktivt hver dag trenger IKKE kraftfor. Det er iallefall ikke en generell regel at de trenger det.
Med masse godt høy og vitaminer og mineraler av god kvalitet og passe mengde vil de fleste hester fint klare å holde vekten, og få i seg alle næringsstoffer de trenger.
Grunnen til å gi hesten kraftfor er å gi den konsentrerte og eksplosive kalorier, i tillegg til at de fleste hester får i seg vitaminer og mineraler gjennom kraftforet. Med tilskudd av vitaminer og fri tilgang til høy vil de fleste hester få i seg nok kalorier og få en sunnere fordøyelse og jevn energi. Hester er skapt for å få kalorier og energi gjennom fiber. De har bakterier i tarmen som bryter ned fiber til fettsyrer som kan forbrennes i musklene. Mennesker har ikke disse bakteriene og for mennesker går fibrene gjennom tarmen og ut igjen uten å fordøyes skikkelig.
Hester som får kraftfor får unormale svingninger i blodsukkeret og kan bli veldig eksplosive og så brått veldig daffe. De kan også få problemer med fordøyelsen fordi stivelsen og sukkeret kan ødelegge balansen med bakterier i tarmen slik at hesten ikke lenger klarer å fordøye basismaten sin - som er høy og fiberrik mat.
Jeg vil anbefale deg å prøve å gi hesten kun høy og vitamintilskudd, men da bør hesten få så mye høy den vil ha og litt til. Følg nøye med på hestens vekt og hvis den viser tegn til å gå ned er det andre kilder til kalorier som gir jevnere energi og ikke svingninger i blodsukkeret og eksplosiv energi. Når det er veldig kaldt trenger hesten mer kalorier for å opprettholde kroppstemperaturen, og hvis den trenes veldig hardt (mange timer hardt hver dag) vil den nok trenge ekstra kalorier. Da vil jeg anbefale Speedy-Beet eller Betfiber (ikke Betfor), og vegetabilsk olje. Champion har en type olje til hest, ellers kan du bruke alle vegetabilske oljer med nøytral smak, f.eks solsikkeolje, rapsolje, soyaolje osv. Blandet i Betfiber/Speedy-Beet vil de fleste hester spise opp med god apetitt. Begynn gradvis med oljen så den kan venne seg til det, 0,5 dl først, og øke med en halv dl pr dag opp til maks 3 dl pr døgn. 3dl olje er veldig kaloririkt og inneholder kun fett. Det tilsvarer samme antatt kalorier hesten ville fått i seg av 1KILO havre!!
Men, oljen gir som sagt jevn energi, ikke eksplosiv, og ødelegger ikke mikromiljøet i tarmen.

Det er verdt et forsøk å erstatte kraftfor med vitamin/mineraltilskudd, og se om det har en effekt.
Evt finnes det kraftfor med spesielt lavt innhold av stivelse og sukker der det meste av energien kommer fra fiber og fett. Disse typene kraftfor vil egne seg bedre for heite hester.

Lykke til og skriv hvordan det går.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/11/2007 :  18:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men jeg mener virkelig ikke det er så mye forlangt å be en hest om å gå fram i arbeidstrav på sporet...men fra et NH- perspektiv er det vel det...men ikke for oss som driver klassisk ridning, vi som tilogmed bruker hjelpemidler når vi rir! Sorry at jeg blir OT og USAKLIG, men jeg blir utrloig provosert noen ganger, uansett hva man prøver å svare for å hjelpe andre så blir man jo av enkelte her omrent sett på som en "idiot",jeg har hatt 11 hester, har ridd over 100, de fleste greie, men også noen få bøller!!!

eeeeh... JEG mener at hvis en hest er en engel på tur hver gang den ris på tur, og steiler og bukker hver gang den ris på bane ... da er noe grunnleggende galt. Hvis hesten gjør så mye kun for å slippe å ris på bane, da betyr det ekstremt mye for den å ikke gjøre det. Og da tenker iallfall jeg, hvorfor. Hva som er grunnen, om det er fysisk eller psykisk er faktisk uvesentlig ... det er ikke normalt for en innridd hest å steile og bukke av folk bare for å si at den er en smule misfornøyd. man kan godt velge å si at hesten tuller for minste ting ... men jeg lurer nå iallfall hva som gjør at en hest føler for å skrike høyt (som jo de utbruddene er ) i stedet for å uttrykke misnøye, når den ris på banen.

Du sier dette for å hjelpe andre, jeg sier det jeg sa for å hjelpe andre, for jeg vil ikke at andre tror det er normal reaksjon på en hest ved *litt misnøye*

Og nei, jeg er ingen NH fanatiker.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2007 :  23:30:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Men det trådstarter sier er at hesten flyr ut, steiler mm når den skal på bane..men er grei når det ikke stilles krav, og at den ikke var sånn før. Og la oss anta at utstyret er i orden siden dette problemet kun er på " gitte" steder. Det jeg prøver å si er at for kan være et alt til at den flyr ut- men og at jeg faktisk har ridd en slik hest, en vi skulle prøve som skole hest. Var kjempegrei på tur, og helt fryktelig ute på ridebanen. Den ble ikke krevd noe annet av enn å være der, men den gikk faktisk 20 meter på bakbena. Dette var en innridd traver, som hadde vært på bane tidligere. Det jeg prøvde å si er at det er naturlig for en hest å "prøve å komme seg unna". Mine hester går ikke så drastisk til verk, de gir meg ørsmå hint om at noe er i veien--men den jeg snakka om gjorde ikke det--det finnes noen eksemplarer som " ikke er helt etter boka"....så det jeg prøvde å si til trådstarter er at det kan være foret--og det kan også være at den har funnet ut at den vil "skremme", fordi den har funnet ut at den kan slippe.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/11/2007 :  02:17:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - rideBANE eller rideHUS??
Hvis det er ridehus, kanskje hesten på en eller annen måte har utviklet klaustrofobi, og ikke liker å være innendørs.
Ellers har jeg en følelse at denne hesten klart sier fra om at det er noe som er "gæli". Hva med en negativ opplevelse på ridebane? Det kan være nesten hva som helst - fra en ubehagelig rytter en gang, til at den har tråkket på noe vondt - ja, mulighetene er utallige.

Man må altså prøve å finne ut av HVA det er hesten reagerer på - og nøste i dens historie.

Hva med å prøve å ri den "som på tur" på banen - dvs. uten å sette krav til den, bare rusle rundt til å begynne med. Man merker fort hva det er den da reagerer på.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2007 :  13:09:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hesten min blir brukt aktivt; dvs. så og si hver dag.
Har de siste årene kun fora hestene mine med høy, og de har hatt "vitablokk" (bøtte med vitaminer/mineraler og div?) stående.

Så ja, det går ann å fore på kun høy :))

Og hesten min er sprek nok, ikke noe å si på det :)

Haoli <3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.