hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp til foring av litt tynne hester ønskes !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hjelp til foring av litt tynne hester ønskes !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Northernlights

Skrevet - 01/06/2007 :  14:27:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har 2 fullblodshester som er ribbeins tynne, de er blitt mye bedre etter at vi kjøpte de, men jeg vil gjerne ha de litt rundere ettersom den ene skal bli mor og den andre er 18 år og hobbyhest. Til daglig 3 x per dag med høy og 1,5 l x hest med komplett. Har i dag bestilt på fk mais pellets og når den kommer så har jeg tenkt å begynne å fore 2 l mais og 2 l oppdrett x hest. Hva syns dere om den nye planen ?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2007 :  21:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye høy får de? Hvordan blir de brukt? Er tenner osv sjekket? Og skal du gi oppdrett til voksne hester? 4 liter høres litt mye ut for et føll, og oppdrett skal vel ikke gis til voksne hester?

Har aldri hatt samme problem selv, men vet at flere gir feks betfor. Gir du noe annet enn høy og komplett nå? I følge foreksperten på FK som jeg har snakket med, bør man gi ekstra vitamintilskudd når man ikke gir mer innholdsrikt kraftfor. Til eksempel dekker 3 liter energi hesten behov, men siden det ikke er noe vits i å pakke i hesten masse kraftfor er det heller bedre å øke på høy, gi oppfetende for + feks olje, og gi vitamintilskudd i tilegg.

Hege Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 01/06/2007 :  23:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som du satser veldig mye på å fete opp hestene ved hjelp av diverse kornprodukter. Du bør ikke gi hestene mer kornprodukter ved siden av komplett! Det er alt tungt for hestens fordøyelse å få så mye komplett hver dag. Oppdrett inneholder mye protein og det trenger ikke voksne hester om de ikke er i ekstrem hard trening og knapt nok da.
Les mer om foring og hvordan hestens fordøyelse fungerer. Kornprodukter kan ødelegge balansen i tarmen slik at hesten ikke klarer å ta til seg næringen i maten og det kan gi store helseproblemer.
Jeg ville gitt så mye høy de klarer å spise og litt til, sammen med champion ekstrem, Betfiber/Speedy-beet og 2 dl olje pr dag.

Det hjelper ikke hvor mye mais du stapper i hestene om den bare renner rett igjennom og hindrer hesten i å ta opp næring fra høy og de andre tingene du gir. Jeg har hørt om folk som har gradvis øket formengden til de har gitt 7 kg kraftfor pr dag og hestene ble bare tynnere og tynnere helt til de skiftet helt om på foret og heller foret på kun fiber og olje.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 02/06/2007 :  16:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det høres ut som du satser veldig mye på å fete opp hestene ved hjelp av diverse kornprodukter. Du bør ikke gi hestene mer kornprodukter ved siden av komplett! Det er alt tungt for hestens fordøyelse å få så mye komplett hver dag. Oppdrett inneholder mye protein og det trenger ikke voksne hester om de ikke er i ekstrem hard trening og knapt nok da.
Les mer om foring og hvordan hestens fordøyelse fungerer. Kornprodukter kan ødelegge balansen i tarmen slik at hesten ikke klarer å ta til seg næringen i maten og det kan gi store helseproblemer.
Jeg ville gitt så mye høy de klarer å spise og litt til, sammen med champion ekstrem, Betfiber/Speedy-beet og 2 dl olje pr dag.

Det hjelper ikke hvor mye mais du stapper i hestene om den bare renner rett igjennom og hindrer hesten i å ta opp næring fra høy og de andre tingene du gir. Jeg har hørt om folk som har gradvis øket formengden til de har gitt 7 kg kraftfor pr dag og hestene ble bare tynnere og tynnere helt til de skiftet helt om på foret og heller foret på kun fiber og olje.

Opprinnelig postet av frkelin

Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 02/06/2007 :  16:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint hvis spørsmålet mitt blir lest ordentlig før dere svarere... Har ikke nevnt forplan til føll, men 2 voksne hobbyhester. Tennene er nylig raspet og høy får de så mye de vil av ! De blir ridd på lang tur 1 gang i uka og ellers står de ute fra morgen til kveld, nå hele døgnet. Det var eieren til hingsten, Gamblers blackmail, som hoppa vår står hos til bedekking, som anbefalte meg den forplanen. Jeg ville bare høre flere negative/positive erfaringer fra noen som har peiling. Hun anbefalte oppdrett siden det inneholder mer av det meste, enn komplett. Jeg gir også champion vitaminer som ekstra tilskudd, og skal kjøpe olje neste gang jeg er på fk, men trodde man bare ga det vinterstid...? Hun anbefalte også mais siden det inneholder nesten bare fett og lite energi som er perfekt til våre fullblods. Hun anbefalte meg å bruke bygg også, men jeg vil gjerne fore så lite komplisert som mulig... Hun mente 2 liter morgen og 2 liter kveld, altså inn med teskjeer 1 liter oppdrett + 1 liter mais pellets per hest morgen og kveld. Hestene på gården virket sunne friske og akkurat passe fete, så hun vet nok hva hun prater om, så hvis noen har noen erfaringer lignenede mitt problem, er jeg takknemlig for svar, siden dette er en n y rase for meg og trenger kanskje litt annerledes foring. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/06/2007 :  20:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, da er jeg nok uenig med den du fikk råd av. Det er jo mange ulike meninger ute å går så da er det vel greit å få vite at det første rådet du fikk ikke er "den eneste sannhet".
Jeg tror du kanskje bør spørre hos en forprodusent også så du får svar du føler du kan stole på. Du aner jo ikke hvem jeg er .....
Men oppdrett er IKKE beregnet til voksne hobbyhester og for mye av det gode er IKKE alltid bra. Om du gir hestene dine mat med mye protein ( slik det er i oppdrett) vil det være en belastning på nyrene som må omdanne protein til karbohydrater for å kunne gjøre seg nytte av det.
Olje kan fint gies hele året. Det er jo fett som er det samme som du fikk vite gjorde mais til et godt for. Mais er dessverre mye hardere for fordøyelsen til hesten enn om du gir 2 dl olje hver dag. 3 dl olje tilsvarer 1 kg havre om man teller kalorier, men kaloriene (altså energien) fra olje er ikke så eksplosiv som i havre og bedre for hestens fordøyelse.
Du kan lese på www.spillers.no om hva hester trenger og om fordøyelsen deres. Jeg bruker ikke spillers produkter selv, men synes de har gode artikler om foring av hest. Prinsippet til Spillers er å fore med mest mulig fordøyelig fiber og fett - og minst mulig kornprodukter, stivelse og sukker.
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 04/06/2007 :  22:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
har selv en fullblods som va veldig tynn og bli veldig tynn når den ikke kli brukt..men erfaring e at d e nesten umulig å fôre disse feite og passelig hold uten mosjon..!! Mosjoen og muskelbygging MÅ til for å få disse hesten fine og runde i formen..:D
Æ ser nu om min står en dag/evt fri så taper ho sæ me engang. må holdes igang hverdag (når æ syns han har fortjent en fri dag så trapper æ ned me eks en koselig rolig skrittetur helt rolig tempo og få lov å gresse litt grønt..:D
Merka på humøret at ves hesten får helt fri så bli den rastløs og irritert. MÅ brukes og da er han glad og trivelig å jobbe me :)

Champion oppdrett er mest for unghest,føll og drektige hopper..MEN man kan oxo gis dette til hester som nevnt her som e veldig tynn å vanskelig å legge på sæ. men æ ville ikke gitt oppdrett hele tida.

Champion gull og energi funker på min fullblods..MIN må ha en del for å holde sæ. (oxo sia dettet e en veldi stor hest, 175) Fôrplan til min: 3 kg havre, 1 kg gull, vitamina/mineraler og MASSSSE grovfôr hele dagen (fritilgang).

LYkke til du me de to fullblodsen..håper du får de til å legge litt på sæ..:D d kan vær veldig fint å kanske la de gå litt på grønt beite..da legge nu de fleste ganske mye på sæ :D
Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  01:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Hesten min var ribbentynn når jeg kjøpte den, ga den da betfor 3l, Champion energi 3l og olje 2dl om dag + at jeg brukte henne hver dag. dette funket veldig bra og hun ble flott.
Hadde i vinter en periode dær hun mistrivdes pga lite bruk da jeg var syk over lengre tid og hun vart gandke så tynn igjenn. Byttet da til Champion Ekstrem 2l, Oppdrett 11/2 l, litt olje og 2l beta om dag. Og lett bruk, nå er hun mye bedre. Gir å noe jeg fikk anbefalt av vetrinær og som må kjøpes av vetrinær. Heter MultiVitol, å får systemet til hestene igang. Gies i 3 dager og så opphold i 3 dager osv. så lenge det trengs.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  10:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har veldig god erfaring med dette fôret, utviklet spesielt til fullblods:

http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=12084

Har brukt det er par mnd nå og folen er i bra hold.

Gå til toppen av siden

(€"Kristine"€)

» VIP

Skrevet - 17/06/2007 :  18:59:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi ga maisolje i kraftforet til en tynn kaldblods her.. Pluss alt han kunne spise av høy/silo. Gå til toppen av siden

evelyn

» VIP

Skrevet - 20/06/2007 :  10:05:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en fullblods vallak selv, som ikke akkurat er overvektig... har fôret på Maispellets fra FK og det har fungert bra, i kombinasjon med betfôr og Champion Komplett og masse høy/silo (i vinter). Min Fôrplan ser slik ut:
Morgen: 1 L Maispellets
1 L Komplett

Middag: 1 L Komplett

Kveld: 1 L Betfôr med vitaminer
1 L Komplett
1 L Maispellets
2 DL Olje

Hesten er 161 cm høy og ikke spesiellt matglad, men får 12 kg høy i døgnet for å få i seg nok. har også erfart at han blir tynnere om han ikke blir brukt nok, tar liksom ikke opp noe næring da, så rir 5-6 dager i uken. Variert trening for hans del. Merker han er mer "sulten" da og spiser godt. Ville kanskje også hatt tannlege på de, har erfart at veterinærer som rasper ikke gjør en god nok jobb.

MVH Meg
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 21/06/2007 :  21:33:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg har god erfaring med Ch.Gull på min fullbl.hoppe. Hun er hobbyhest, går noen få dager i uka.
Hun får utenom beitesesong; fritt grovfòr, Gull, olje og betfòr.
Svært vellykket, hesten er i fint hold på alle måter og matlysten god
Gå til toppen av siden

toffermannen

» VIP

Skrevet - 22/06/2007 :  23:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jobber som stallsjef og har opparbeidet en del kunnskap vedr. fôr. Jeg synes det høres fornuftig ut med fri tilgang på høy. Champion Oppdrett er også ypperlig for drektig hoppe. I tillegg finnes flotte kraftfôrtyper fra Spillers. Bla Condition Cubes er ypperlig for å legge på seg. (denne fôrtypen er for hest i trening). Ringer du Giesti - kan de sikkert anbefale korrekt type fra Spillers, men det er dyrt fôr!! Men absolutt å anbefale. Lykke til
Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 25/06/2007 :  11:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva er forskjellen på virkningen på maisolje eller olje? Har også to ganske tynne dølehester, hva burde jeg gi dem da av maisolje eller olje.? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 25/06/2007 :  11:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vegetabilsk olje er stort sett like. Inneholder akkurat det samme.

Husk at olje innholder mye energi.
Gå til toppen av siden

-_-

Norway

Skrevet - 25/06/2007 :  23:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå kjøpt en hest som jeg har kjent siden januar -06. Sommeren -06 var han syltynn! Ribbeina vistes og hesten så rett og slett for jævlig ut. I tillegg var han full av muskler! Han fikk ca 1,5 liter komplett hver dag den sommeren.

Nå som det er jeg som eier han får han 1,25 liter komplett + 1 kopp multitilskudd (ca.90 g) hver dag! Og det funker veldig fint.
Veldig viktig med masse grovfor!
Den sommeren han var tynn var det veldig lite gress på beitet hans og det var ordentlig myrete. jeg tok han hjem til meg i 2 uker mens eieren var bortreist, og her fikk han gå på en grønn eng. Man så en stor forskjell med en gang, siden det her var mye mer gress!
Så grovfor er veldig viktig! Hadde jeg kunnet hadde hesten min ikke gått på kraftfor om sommeren, men om han ikke får det så blir han tynnere. Litt pussig..

<3 Baltic Silvio <3 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.