hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor er det "fy" å bruke pad???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvorfor er det "fy" å bruke pad???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

BirgitteG

Skrevet - 26/11/2007 :  08:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange bruker pad hele tiden, mens andre igjen synes det er noe fanden har skapt.

Hva er din mening? Er det greitt å bruke pad for å få salen til å ligge korrekt?

Og hvilke foretrekker dere?

Lopke

Norway

Skrevet - 26/11/2007 :  10:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke fy å bruke en pad HVIS det får salen til å ligge korrekt.. men ta en liten titt på dagens konkurranseryttere.. er det virkelig så mange derute med en sal som ikke passer hesten??

Det virker som det er mote å bruke pad for tiden.. og hiver man på en pad under en korrekt tilpasset sal, så passer ikke salen. Ergo lager man problemer for seg selv og hesten, fordi alle andre bruker det..

Så ja pad er vel greit, men jeg fatter bare ikke hvorfor folk ikke kjøper en sal som passer???

Hvis man skal bruke pad vil jeg anbefale lammeskinn pga puste egenskaper.. Gelpad puster ikke og bør ikke brukes over lengre tider.
Og hvis en lammeskinnspad skal brukes korrekt, skal skinnet ligger mot pelsen, ikke oppå en sjabrak under salen.. men igjen.. der tror jeg folk synes det er finest sånn, og så slipper man å gjøre den ren. Så er det ikke så nøye at den faktisk ikke blir brukt korrekt.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2007 :  17:45:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er greit med pad i feks. sprangridning eller hos skolehester, der dem blir ridd av mange forskjellige mennesker på forskjellige nivåer, selvsagt om salen passer med paden, mange ganger blir salen for trang, for folk bare putter en pad under, uten å tenke noe videre. Ellers ser jeg på pad som en ¨hjelper¨ å forstår ikke hvorfor enkelte har så mye mot, om alt passer riktig så er det bare bra, men de fleste tar vel å bare dytter noe under - da er det bedre å la være.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/11/2007 :  21:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange bruker pad hele tiden, mens andre igjen synes det er noe fanden har skapt.

Hva er din mening? Er det greitt å bruke pad for å få salen til å ligge korrekt?

Og hvilke foretrekker dere?

Opprinnelig postet av BirgitteG

Jeg pleier å spørre ungene på stallen; Passer skoene du har på deg nå?? -Ja, svarer ungene. Passer de like godt om du tar på tykke ullsokker også? -Nei, da blir de litt trange...

Slik blir det med sal også. Er salen litt vid, javel man kan bruke en pad for å få den litt mer passe. Men passer salen, så blir den ofte trang med ekstra pad. Paden stjeler jo faktisk flere cm på hver side av manken, den ligger jo ikke bare oppå ryggen til hesten...

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/11/2007 :  02:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte samme tanke som Torhild: Passer salen er vel det best for hesten, mens man kan "spare" en helt ny sal ved å legge under noe som gjør at den gamle ligger bedre - så sant den ikke er for trang, da.

Det med sko var en god sammenligning - trenger man såler og ekstra ullsokker inni, før de passer, kjøper man kanskje for store sko.
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 27/11/2007 :  15:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, så da trenger jeg tydligvis ikke ha "dårlig" samvittighet fordi jeg bruker pad under sprangsalen min??

Dyret har et salleie som fanden har skapt, hvor det er tilnærmet umulig å få nok mankefrihet samtidig som salen ligger i balanse. I tilleg er dyret ikke direkte korrekt musklet under der, men da må den jo ha plass for å få muskler.

Nå kommer jeg til å sove bedre.
Takk
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 27/11/2007 :  16:46:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg tenker det slik at ok om man kjøper en litt for stor sal men som ligger perfekt med pad slik at du tar av denne når hesten har fått de musklene den skal bygge. Men som Lopke sier da rir alle med for store saler.. Ta alle med en klype salt da.. Jeg rir ikke med pad nå da jeg har fått sal som passer men ettersom jeg har hest som er vanskelig å finne sal til.. så blir kansje pad en løsning.. Å ettersom hesten er såppas gammel så bygger den ikke like fort muskler som en som er noe yngre...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 28/11/2007 :  15:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker vanligvis ikke å bruke pad da salen har ennå et mellomlegg før den ligger hesten. Men nå når hesten min blir trent såpass mye går har han tendens til å gå fort opp, men spesielt ned i vekt. Ergo for bred sal. Nå har jeg bare en billigutgave fra Hôôks som er grei nok egentlig. Men hvis jeg blir nødt til å bruke pad i lange tider vil jeg heller lete etter en skikkelig av ull. Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 02/12/2007 :  15:31:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Det burde da være en ærlig sak å bruke pad dersom det gjør at salen passer bedre?

Om det bare er en periode hvis hesten har "forandret form," (etter sommerbeite, etter sykdom, halthet, etc) eller ved arbeid som belaster ryggen ekstra...f.eks sprang på høyt nivå. Det blir jo den del bevegelse når hesten lander etter et 1.50 cm høyt hinder...og tatt i betraktning anatomien på noen ridehester, skal det godt gjøres å finne en sal som ligger helt perfekt da!

MEN...
Det er alt for mange som bare klasker "ullpad" under salen fordi det ser fint ut. Meg selv inkludert.
Jeg er så "heldig" at hesten jeg rir er svært følsom, så han gjorde kort prosess med "fake-ullpaden" jeg bestilte på Hôôks. Da jeg skulle sitte opp, skled salen litt, noe som aldri har skjedd før. Hesten flippa ut, og jeg endte på trynet i grusen.

Helt til pass for meg!

Må innrømme at jeg følte meg utrolig dum da jeg reiste meg med blodige håndflater og sår på begge knær, mens hesten raste rundt på ridebanen med salen på snei - og "fake-paden" hånlig dinglende under.

Uansett, paden ble raskt fjerna! Skammen over at jeg skulle være "moteriktig" og putte på ham noe så unødvendig, sitter fortsatt sterkt i. En sal som passer br holdes hellig, er min mening!! Ikke nødvendig å forstyrre noe som fungerer!
Vel, nå er episoden med paden iallfall gjemt og snart glemt - hesten har iallfall vært blid og fornøyd og ikke funnet på et eneste sprell i ettertid

Egentlig er jeg ikke noe særlig utstyrsfreak, prøver å bruke minst mulig dilldall på hestene, men noen ganger kan det være nødvendig med litt "oppbygging" eller korrigering av salen på et vis.

Hadde ei nordlandshoppe med høyt kryss, null manke og "nedoverrygg" tidligere, det var et mareritt å finne sal som passet!! Prøvde maaange ulike saler, og tre forskjellige "saltilpassere" var innom og prøvde å hjelpe.
Hadde også en stubbensal som var tilpasset av en Stûbben salmaker, men neida, ingen lå stabilt... Hun gikk med halereim ei stund men jeg har aldri likt den innretningen... så vi endte som regel opp med å stoppe opp flere ganger, løsne gjorden og flytte salen bakover når vi red på tur.
Og skulle vi ned bakker, var det bare å gå av og leie, ellers ble man jo sittende bak ørene hennes til slutt!

Løsningen ble pad som bygget opp framme. Det var som å få et nytt liv, der man faktisk kunne ri både opp og ned uten å være redd for å skli rundt som en smørklatt. Til slutt fant jeg en Maxam Fish sal som var som laget for den utrolig merkelige hestefasongen. Den lå, og ligger ennå som støpt.

Mitt råd er at man alltid bør strebe etter å ha mest mulig tilpasset utstyr. Om det fungerer greit med pad, er det greit, om det fungerer uten, er det enda greiere!
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 03/12/2007 :  14:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vel ikke fy å bruke en pad HVIS det får salen til å ligge korrekt.. men ta en liten titt på dagens konkurranseryttere.. er det virkelig så mange derute med en sal som ikke passer hesten??

Opprinnelig postet av Lopke

Bare en liten feedback til denne..
Sprangryttere bruker pad som en "ekstra støtdemper".
Prøv å få sett den filmen som tar for seg ryggen til hester som er hoppet i årevis uten pad, og andre hester som er hoppet med pad.
Som en slags ekstra skosåle for løpere? Skoen vil jo ikke sitte helt perfekt som den er lagd for da, men såla er myk og gjør mere nytte enn skade.
Gå til toppen av siden

missfry

» VIP

Skrevet - 04/12/2007 :  23:08:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker pad på salen min.. fordi gesten min har rar rygg etter at han har bevegd seg feil... men nå for han har blitt sprøyta å ledet det han hadde vondt begyner ryggen å gå ned... Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/12/2007 :  03:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
men sprangryttere... setter man seg virkelig plask ned i salen etter et hinder egentlig? i så fall må jo det (med eller uten pad) være j** vondt for hesten i lengda? Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 05/12/2007 :  16:47:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
for meg er det mer logisk at sprangrytterene bruker pad, rett og slett fordi de rir mange forskjellige hester og har noen få saler som er mer eller mindre tilpasset rytteren? Vet jeg hørte/leste denne forklaringen et sted, fra en proffesjonell sprangrytter.
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/12/2007 :  18:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres rart ut... Jeg leste nettopp det du skriver på hest.no men det var en islandsheststall hvor salene var tilpasset rytterne. Syns uasett at saler bør være tilpasset både hest og rytter! Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 06/12/2007 :  21:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker pad, med nå er det det salunderlaget til en westensal heter. Regner ikke med at de var slik pad dere mente :)

Jeg har opplevd både sprang og westernfolk som bruker samme sal til hestene de rir eller trener. Når det gjelder western så drev han kun med quartere og da passet nok salen stort bedre til de fleste hestene han rei, enn de som rir med klassiske saler. Har sett at i vanlig klassisk ridning så bruker de samme sal til flere, og som oftest brukes det ikke pad heller... Og dette er jo veldig forskjellige hester, ulike raser og høyder osv. Så jeg lurer på hvordan de hestene har det etter en rideøkt med "standard"-salen :)
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2007 :  22:34:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte ny sal til hesten min for under ett år siden.. Jeg kan nesten ikke kjøp en ny sal siden den ikke ligger perfekt lenger.. Musklaturen forandrer seg hele tiden.. Hesten min har nå fått en saue pad under salen og stresser ikke så mye som han gjorde før.. Han var hingst da jeg kjøpte han og nå er han kastrert så dette året har han forandret seg masse i musklaturen..
FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.