hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stalleier satte ut høyball..HJELP!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Stalleier satte ut høyball..HJELP!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  22:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

høres kanskje ikke så ille ut, men uten varsel eller noe slik hadde stall eieren min i dag satt ut en 200kg høy ball til hestene..uten engang å sjekke den inni..

Jeg har slitt i over 1.5 år med å få ned vekta også får han fri tilgang!
kanskje ikke så ille tenker dere siden hester egentlig skal ha fri tilgang.

Men jeg er så redd for at han skal bli syk av dette.. hva tror dere? hva er deres mening? han er vanligvis vant til 3 måltider hver dag, og så nå plutselig kan han spise så mye han orker..

Jeg vurderer å sette han sammen med en annen hest nå pga dette som fortsatt får de vanlige tre måltidene...

hva tror og mener dere?
jeg ser ganske alvorlig på dette og synes stalleier bør informere oss som er oppstallet...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  22:14:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
enig med deg, han bør nok si fra til dere før han gjør noe sånt.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  22:31:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja jeg er helt enig med deg der. Stalleier burde opplyst deg om dette FØR han gjorde det på eget iniativ. Hester som ikke er vant med fri tilgang burde tilvennes dette gradvis. Og det er enkelte hester som ikke kan ha fri tilgang på mat uten at de spiser seg syke, selv om dette egentlig er naturlig for dem i vill tilstand. Har selv et slikt matvrak her hjemme som ikke eier magemål eller begrensninger. Vi har forsøkt flere ganger men han kan rett å slett ikke gå på fri tilgang av vanlig næringsrikt grovfor, kun med halm. Så her hjemme får han 3 måltider med høy og ellers bare fri tilgang på halm.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2007 :  00:27:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Veldig feil av vedkommende, men du nevnte det for personen idag at dette funker ikke for din hest, vel?

Og vet du hvilken type høy der er, hvor næringsrikt der er? h1 - h4?

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/12/2007 :  00:30:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
men foresten , er siloen veldig dårlig i år?
vi tok sånn for analyse, og siloen vår var knapt nok god for kuer.
så min får bare høy.
men aldri fri tilgang.

fri tilgang fører så mye dritt med seg.

overvekt
forfangenhet
kolikk
botolisme
diare

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2007 :  01:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Botoulisme kommer da ikke av fri tilgang? Det er jo en sykdom de kan få om der er feks døde dyr i ballen...
Ellers er det veldig individuelt hvordan hestene blir på fri tilgang. Jeg har noen som ikke takler det pga av at de slutter ALDRI å spise, men for andre går det helt greit.
Derfor forer jeg. Hadde jeg bare hatt Ulskaug, One og Amber kunne de fint gått på fri tilgang, men ponniene... oh no...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/12/2007 :  02:12:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
fri tilgang av usjekket rundball kan føre til botolisme jo

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/12/2007 :  03:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Botulisme-bakterier KAN finnes i "traktor-egg", dvs. rundballer, ja. Og hver eneste balle som åpnes bør sjekkes for døde dyr og sopp-sporer før de gis som fòr - uansett til hvilken husdyrrase.

De fleste som bruker rundball er blitt gjort adskillig oppmerksom på denne faren, og det er å håpe at ansvarsfulle dyreholdere gjennomfører sjekken.

Å gi hester "fri tilgang" til fòr også om vinteren, er bare å sammenligne med at hestene får gå på et stooort beite hele året, og altså oppleve "fett beite" uten årstider.

Og akkurat DET er det mange hesteraser som ikke takler, hvis de er av de mer "naturllige raser", som om vinteren egentlig skulle leve omtrent på sultegrensen ute i naturen. Hvis de da får "meeer enn nok" av fòr, vil de legge på seg og ikke gjøre seg nytte av det fòret de får, siden de ikke "må jobbe for føden" - som villhester eller arbeidende hester må gjøre for å "gi hestekrefter ut av tilførselen av brennstoff".

Det er faktisk litt av en vitenskap å "holde" en hest gjennom årstidene, i forhold til tilgang på føde, bruk i arbeid og "holdet" på hesten.

Dette avhenger av rase, bruk av hesten, og ikke minst om det er en hest som helst ikke skal oppleve noen årstider i forhold til sin konkurranse-sesong.

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/12/2007 :  11:16:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, for min hest fungerer dette veldig dårlig.. han er fra før en kraftig fjording tass som jeg hele tiden må passe på å gi eksakt mengde mat, ellers går han opp i vekt..

Hvilken slått foret er av har jeg ingen anelse om, da stalleier ikke opplyste oss om dette engang.
Jeg er redd for botolisme og i bunn og grunn frister det å flytte hesten til en annen stall, for dette er ikke første gangen vedkommende gjør noe uten å høre med oss...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2007 :  14:50:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
fri tilgang av usjekket rundball kan føre til botolisme jo

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Det har ikke noe med fri tilgang å gjøre det. Er det først blitt botulisme i rundballen så trenges det bare små mengder før det blir farlig for hesten. Men ja, rundballfor kan i sjeldne tilfeller gi botulisme.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

rambogirl

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2007 :  18:21:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserambogirl  Svar med kopi av melding
Vill bare si at en hest skal spise 16 timer i døgnet, så 3 måltider hålder ikke... Del det heller opp å gi det flere ganger iløpet av dagen...

Vi har 17 hester og alle går på rund balle.. det går kjempe fint.. dem har vert enormt grådige på runnballen fram til for noen måneder siden. og nå står dem nesten ikke ved rundballen.... så det er bare til å vende dem til det...

MEN ER ENIG I AT STALL EIER BURDE INFORMERT DEG FØRST... Og hvis dette ikke er første gang så ville jeg sett meg om etter ett annet sted å ha hesten...

Har du tillit til hesten har hesten tillit til deg.. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/12/2007 :  18:35:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på å lete etter mat 16-20 timer i døgnet, og spise det man finner, og å stå 16-20 timer med nesa i en kraftig rundball .... enormt stor forskjell ...

Alle hester kan ikke vennes til det heller, noen blir rett og slett smellfeite.

Å so at det ikke holder å fore tre ganger om dagen er jo litt bråkjekt ... det avhenger da av hvor mye grovfor de har hver gang ?? Mine blir foret tre ganger om dagen, og blir stående en veldig kort stund uten høy, men med halm, før neste foring ... altså fri tlgang på grovfor, men ikke høy.... det er tiden uten mat som er viktig, ikke hvor mange ganger de får mat ... man kan fore morgen og kveld, og allikevel har hestene mat hele tiden. Men da kan man begrense mengde mat .
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/12/2007 :  21:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg endte opp med å flytte hesten min. 5 hester har siden mandag spist opp nesten hele ballen. kun stått å gomlet dagen lang.
sa fra til stalleier og hu klikka, mente det var en dårlig grunn til å flytte hesten min og kom med masse beskyldninger å hele pakka.. om noen vil vite historien bak har jeg skrivet den på hest.no under brukernavnet Dunjar på bloggsidene..

jeg mener JEG som er hestenes eier vet hva som er best å ikke for han, og han har tydelig fått rund mage ...igjen(!!) av dette så fant ut at nok var nok....

Ikke hadde jeg stallkontrakt der heller, men snill som jeg er betalte jeg henne for ut januar. men det var alikevel ikke nok.. så nå er jeg visst barnslig og ansvarsløs da siden jeg ikke vil hesten min skal stå der..... :/

katrine89

Norway

Skrevet - 26/12/2007 :  22:38:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg hadde hesten min på "beite" med to andre hester for 2 år siden, snart.. De brukte ca 3 dager på en rundball, og alle 3 hestene var i fin form :)
Det eneste som er skummelt med å sette ut en hel rundball er at man ikke kan sjekke mugg ol. inni rundballen, og heller ikke vite eksakt hva hesten får i seg.

Men jeg synes egentlig det er ganske fint å la hesten få fri tilgang på grovfôr jeg, det balanserer hvertfall tarmsystemet til hesten, for den skal jo spise 22 timer i døgnet, eller så?

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/12/2007 :  07:37:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda, men ikke når de aldri har gjort det før..hesten min eier ikke metthets følelse tror jeg, for han sto som sagt bare å gomlet i vei.. min hest er fra før på slankeren så dette gjorde ikke saken noe bedre. han sto med ei araberhoppe å hu la ikke på seg noe, så er vel stor forskjell på rasene eller bygningen på hestene:)

katrine89

Norway

Skrevet - 28/12/2007 :  19:54:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Den første stunden, så kan det hende de vil spise litt mer, og kanskje legge på seg litt.. Men dette vil stabilisere seg etterhvert - hesten vil stabilisere det selv.

Jeg tror også fri tilgang fører til en mer harmonisk hest. Hesten min har alltid stått på fri tilgang på beite med mange hester. Hun har alltid fungert kjempe fint. Fikk en skade i fjor, og måtte stå på boks. Mat ble lyspunktet i dagen hennes (da fikk hun mat 3 ganger om dagen) og etter det har hun ikke fungert på beite med andre lenger. Kjeppjager alle andre rundt, fordi hun vil ha maten sin for seg selv. Veldig trist....

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.