hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilket fô bør jeg gi min hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hvilket fô bør jeg gi min hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Vetle Birna

» VIP

Skrevet - 26/12/2007 :  20:41:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:) jeg har en nordlandshoppe på 15 år: som er 140 cm høy:)
har noen spørsmål angående fôringen:)

jeg bruker hesten min veldig hardt nesten hver dag, så lurer på hvilket fôr hun burde trenge??:) er bare så jeg vet hvor mye fôr jeg burde gi:)

summer

Skrevet - 27/12/2007 :  01:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva gir du pr i dag, og hvordan fungerer hun på det ? HVordan er holdet ? Hva slags grovfor, hvor mye osv . hvor mye står hun ute, osv
Redigert av - summer den 27/12/2007 01:03:41 Gå til toppen av siden

Vetle Birna

» VIP

Skrevet - 27/12/2007 :  11:41:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun står ute hele dagene og hun får 7 dl engergifôr og 3 dl betfiber og vitaminer:) og to kg høy. føler hun fungerer nok så greit på det vil jeg si, men er av og til litt usikker også. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/12/2007 :  12:56:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
to kilo høy ?????? Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/12/2007 :  19:58:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller gitt:

Morgen:
5dl komplett
3dl betfiber
2kg høy

Lunsj:
2kg høy

Kveld:
5dl komplett
4dl betfiber tørt (men må bløytes)
15ml multivitamin
3kg høy
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2007 :  20:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med den over. Fin fin forplan.

2kg høy?? på, en hel dag??
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/12/2007 :  13:22:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er galt med det energiforet hun gir i grunn? og hvis hun fungerer greit på dette er det vel ingen grunn til å begynne å fore med komplett? min hest tåler kompletten dårlig, så det er liksom ikke alle som kan bruke den... Og denne er jo i hardt arbeid, så da ser jeg ikke hvorfor den ikke kan få høyenergifor... Regner med det med 2 kg var en skrivefeil ;). Hester bør generelt sett få så mye grovvfor (høy) de klarer å spise opp. Hvis det er 8 kg - så er det det ideelle å la hesten stå på.

Desverre er høy og annet grovfor blitt veldig dyrt, så man kan også komplettere med å la hestene få fri tilgang på halm (altså i tillegg til f.eks 8 kg næringsrikt høy) slik at fordøyelsen hele tiden må jobbe.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 28/12/2007 :  19:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jaja...

Morgen:
5dl energi
4dl betfiber
2kg høy

Lunsj:
2kg høy

Kveld:
5dl energi
5dl betfiber
3kg høy
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2007 :  19:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har aldri brukt betfiber ... hvordan er det i forhold til vanlig betfor i mengde og energi ?? nesten en liter med betfor tørt hørtes voldsomt mye ut ... Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/12/2007 :  20:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje hun mener at hesten har fri tilgang på ute på dagen og får to kg høy når hun blir tatt inn pr natt??

Om du føler hesten fungerer greit på det hun får, så er nok det ok vil jeg tro. Med 7 dl energi og 3 dl betfiber = ca 1 liter betfiber + vitaminer, så er det jo ikke lite hun får. Noen hester krever mye, noen lite, og det er vanskelig å gi noe fasitsvar. Det er bedre å la hesten fortelle det det, mtp om hun er tykk/tynn, sprek/lat osv =)

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2007 :  03:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har aldri brukt betfiber ... hvordan er det i forhold til vanlig betfor i mengde og energi ?? nesten en liter med betfor tørt hørtes voldsomt mye ut ...

Opprinnelig postet av summer

betfiber har mye mindre sukker i seg enn betfor.. og som sagt er jo ikke dette kraftfor så den dør ikke av en liter.. selvom jeg er enig.. en halv liter betfiber synes jeg blir mye etter svelling..
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/12/2007 :  10:39:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det vet jeg, men det er allikevel mye energi igjen i det ? Det er iallfall det i speedibeet, som jeg har å sammenligne det med .. og en liter tørr speedibeet er veldig mye mat. Lurer derfor på hvorfor man anbefaler så mye når utgangspunktet er 3 dl .... Gå til toppen av siden

Vetle Birna

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  11:19:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er ikke tynn og ikke tykk, synes selv hun er helt perfekt i form, og hun er sprek å vil løpe hele tiden, så jeg tror jeg gir rett fôr. jeg gir 2 kg høy til HVERT måltid
ikke bare tilsammen på en hel dag. og det er ikke tørt fôr jeg gir henne. jeg gir henne bløtfôr morgen og kveld, å ja jeg vet at betfiber skal stå i vann minst 2 timer før jeg gir det. er 3 dl for mye liksom?
Gå til toppen av siden

Vetle Birna

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  11:19:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er ikke tynn og ikke tykk, synes selv hun er helt perfekt i form, og hun er sprek å vil løpe hele tiden, så jeg tror jeg gir rett fôr. jeg gir 2 kg høy til HVERT måltid
ikke bare tilsammen på en hel dag. og det er ikke tørt fôr jeg gir henne. jeg gir henne bløtfôr morgen og kveld, å ja jeg vet at betfiber skal stå i vann minst 2 timer før jeg gir det. er 3 dl for mye liksom?
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2007 :  12:45:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Den beste fasiten på om en fôrplan er bra er hvordan hesten fungerer. Så når du forteller at hun er i passe hold og er i god form, så ville jeg ikke gjort noen store endringer
Gå til toppen av siden

Vetle Birna

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  22:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
heheh oki:) tusen takk for hjelpen:) men hva synes du. hørtes det ut til å være en rar fôrplan?:S eller en okei fôrplan?:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.