hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Olje til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Olje til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hanfla

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  12:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, vil det ha noen effekt for hesten å gi den olje? og eventuelt hvilken type bør man gi? kan man gi vanlig søyaolje f.eks? noen som har noen tanker om det?

Trollungenmin

Skrevet - 30/12/2007 :  19:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir hesten min olje. Da gir jeg rapsolje, grunnen er at hun er for tynn, og jeg fikk et tips her på hestemarked om at olje kunne hjelpe Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 30/12/2007 :  19:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir olje til mine hester. Jeg gir maisolje, fordi hun ene blir fort tynn hun får 3dl olje om dagen og de blir veldig fine i pelsen av maisolje. Gå til toppen av siden

DonPånnis

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  20:47:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olje med e-vitamin fra FK. Man MÅ gi e-vitamin om man gir mye olje, nå husker jeg ikke opptil hvor mye. E-vitamin hjelper mot blant annet at hestene ikke blir like stive dagen etter trening. Veldig smart å ha olje som har e-vitamin inkl.

Edit.
Det spiller ikke så mye rolle hvilken olje du gir av de nevnte, noen sier at den er best andre sier at den andre er bedre. Men solsikkeolje var vel den som egentlig var best? Om du søker finner du mye nyttig ang. olje, litt ¨hjernedød¨ idag....

Redigert av - DonPånnis den 30/12/2007 20:50:58 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 31/12/2007 :  09:46:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja helt enig alle oljene er på en måte det samme... alle inneholder så godt som 100% fett... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/12/2007 :  10:11:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man gir mer enn 3 dl til dagen bør man gi e-vit som supplement, eller gi oljen fra FK med e.vit. Dette fordi når man gir olje så økes behovet for E-vitaminer.
Olje er bra å gi istedet for store mengder med kraftfor da det har mye energi uten å virke hetende og inneholder ikke stivelse.
Gå til toppen av siden

Anniken_wiggo

Skrevet - 18/01/2008 :  10:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir soyaolje å maisolje til hesten min, å i tilegg bruker jeg melasseolje om vinteren ;P Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2008 :  11:53:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
I vår stall fikk vi beskjed fra john anders næsset, for-spesialist ( hest.no) at vi 3 dl soya evt mais olje kunne erstatte 1 kilo havre. Vi fikk besjed om dette i forbindelse mede at vi muligens var nødt til å gjøre om forplaner pga havre-mangel.
Vet det er mange som bare bruker en lite "dasj" olje" for å få finere pels ol. + tynne hester osv.
Jeg gir ikke olje, for jeg har hester som spiser godt, er i godt hold mm. men bruker det mest når jeg har vektproblemer oa hos hestene mine. De foretrekker den kiloen med havre fremfor olje.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/01/2008 :  15:47:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mulig hesten foretrekker den kiloen med havre, men det er mye sunnere for fordøyelsen å gi olje. Jeg gir ikke korn til hesten min. Kun vit.tilskudd og olje dersom hun mister litt vekt i løpet av vinteren, eller er i hard trening. Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2008 :  23:21:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Vil bare si at jeg ikke har noe imot olje. Men siden man ikke bør gi mer enn 0,5 dl pr dag, samt at de skal tilvennes gradvis ( starte med en halv desiliter) Det er jo ikke alltid man klarer å dekke hesten sitt behov for bla protein i form av grovfor, og derfor supplerer man med kraftfor--som igjen hesten ikke skal ha for mye av.
Så jeg ser på olje som et supplement for hester somenten er i dårlig hold eller står på store kraftfor- rasjoner, for å få tilført fett/energi, samtidlig som man reduserer kraftforet. Tror hovedregelen er at man heller ike skal gi mer enn 1 dl olje pr 100 kilo kroppsvekt.
Mitt valg er å tilføre bla proteiner i tilegg til grovforet - Muskler bygges jo i første rekke av proteiner og ikke fett!

Siden jeg har en hest som trenger mer enn 1,7 kilo havre pr dag( 5 dl olje!) så gir jeg kraftfor + havre , samt div vitaminer( 3 kilo kraftfor) hadde selvsagt valgt olje om energibehovet skulle øke, slik at man slipper å pøse på med kraftfor.

Ville heller ikke brukt olje som for til hester som veldig fort blir tykke ( ja da tenker jeg på bla min kjære fjording...han blir ikke tilført fett)...og det er forskjell på å fore med olje og bruke litt olje ift blank pels ol

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/01/2008 :  08:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja man bør ikke gi mer olje enn 3 - 5 dl pr dag avhengig av hestens størrelse, og tilvenne gradvis. Hester får mest proteiner fra grovfor, og ikke havre. I ditt tilfelle ville jeg nok byttet ut minst halvparten av havren med 2 -3 dl olje.
Havren og kraftforet du gir utgjør tilsammen en stor belastning for fordøyelsen og kan ødelegge balansen i baktarmen.
Hestene blir jo ikke tykkere av å få energi fra fett enn fra karbohydrater (havre) så lenge kalorimengden er den samme. Men når fordøyelsen virker bedre føler hesten seg bedre og klarer å ta til seg mer næring gjennom tarmene.
Gå til toppen av siden

HildeChristine

Skrevet - 31/01/2008 :  15:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går an å kombinere olje og havre..
Man skal STARTE på 0,5 dl olje også øke sakte..
Olje er bedre for fordøyelsen ja, og Næsset hadde bare gode ord å si om olje.
Forresten anbefalte han maisolje.
Gå til toppen av siden

Maria&Relief

» VIP

Skrevet - 21/01/2009 :  20:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker olivenolje jeg....veldig fornøyd med den!og hestene blir ikke så spreke av den heller, men jeg gir kun litt om dagen pga fordøyelsen;) Gå til toppen av siden

Maria&Relief

» VIP

Skrevet - 21/01/2009 :  20:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker olivenolje jeg....veldig fornøyd med den!og hestene blir ikke så spreke av den heller, men jeg gir kun litt om dagen pga fordøyelsen;) Gå til toppen av siden

Maria&Relief

» VIP

Skrevet - 21/01/2009 :  20:11:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Maria&Relief

» VIP

Skrevet - 21/01/2009 :  20:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.