hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulovlig å selge hest over 18 år
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ulovlig å selge hest over 18 år
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Northernlights

Skrevet - 03/01/2008 :  08:47:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, i Norge er det ikke lov å ta betalt for en hest det kalenderåret det fyller 18 år, dvs 1 januar det året hesten fyller år, siden alle hester blir automatisk et år eldre da. Viste DU det ? Virker som om mange er uopplyste akkurat ang det. Skrev til ei jente som skulle selge en 17.5 år gammel hest, og jeg forklarte henne at nå er hesten din 18, ikke 17.5, dvs du har ikke lov til å ta betalt for henne. Hva gjør du da ? Gir henne bort ? NEI, DET SKULLE HUN IKKE GJØRE !!!! Etter å ha skrevet i annonsen sin at hun overhodet ikke kunne ha henne lenger............

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  09:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ble ikke denne reglen fjernet for en stund siden eller gjalt det flytting av eldre hest?
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  10:48:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Det jeg lurer på hvordan finner dere det ut..?
Hvor står det skreven?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/01/2008 :  12:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du henvise ti let sted i loven hvor dette står ? For hva som er allmenn kjent er at i *gamle dager* var det ikke lov til å selge hester over 20 år, men at dette ble opphevet for VELDIG mange år siden.

Så en henvisning til en paragraf hadde vært fint (regner med du har det når du tar kontakt med folk som skal selge hesten sin for å korrigere dem ??)

Og hvordan kan det være mulig og omregistrere en 20 åring til ny eier ved salg, når ikke det er lov å selge ??

Redigert av - summer den 03/01/2008 12:11:16 Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  14:11:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint om du kan henvise til paragrafen hvor dette står, for som flere her sier og som jeg også har både lest og hørt er denne loven blitt opphevet for mange år siden. Har også sett gjennom forskriftene som gjelder hest og ikke klart å finne noe som helst som tilsier at denne loven er opprettet igjen. Men jeg kan ta feil
Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 03/01/2008 :  19:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jag har hørt at det er når hesten var 20 år, men samma det;).. så noen som skulle selge ein hest på 29år, for noen månder siden!:S Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 04/01/2008 :  00:24:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg antar dte siktes til den "gamle" §12 i dyrevernloven som forbød salg av hest over 20 år. Denne loven er slettet, forslaget om å fjerne denne loven kom i 2000 mener jeg.

Opprinnelig var loven ment for å beskytte eldre, "oppbrukte" arbeidshester, mens dagens hobby/ sportsbruk av hest gjorde loven overflødig.. i følge de som styrer med slikt.

Dette er hva som står på lovdata`s sider; § 12. (Opphevd med lov 19 jan 2001 nr. 6 (i kraft 1 mars 2001, etter res. 19 jan 2001 nr. 75).) Altså, loven er opphevd..

At det ikke skal være lov å ta betalt for hest over 18 år høres usannsynlig ut. Så enten bør du finne en paragraf som sier dette, eller du burde be hesteselgeren om unnskyldning!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/01/2008 :  01:52:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke "lovkunnig", men har også hørt/erfart at hest over (18) 20 år ikke kan selges - men den kan "overtas" av ny eier - og det er d et spørsmål om den kan forsikres.

Hadde vært fint hvis en "lovkunnig" kunne gi konkrete svar på dette.

Da jeg i 2003 "måtte" selge min da 19 år gamle hest (pga. mange dødsfall og mye sykdom i famiien), gikk hun for en symbolsk sum, og det ble samtidig sørget for at forsikringen ble overført til ny eier. To år senere fikk jeg tilbud om å "få" henne tilbake, da i en alder av 21 år, og ingen betaling var på tale - bare at hesten ble "tilbakeført til tidligree eier" - noe som førte til at hesten fremdeles kunne forbli forsikret.

Vet ikke om dette kunne "funket" ved salg av gammel hest til NY eier, og tviler på at forsikring kunne oppnås på en gammel hest med ny eier.

Ser at mange engasjerer seg i dette, og at egentlig ingen VET hvordan dette egentlig forholder seg rent juridisk. Hadde vært nyttig om noen - ehh - finnes det ingen jurister her? - hadde kunnet gi konkrete svar på dette.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 04/01/2008 :  08:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi fikk valakken vår pga alder , var de gamle eierne som fortalte meg det, vet vi fant nettside hvor dette sto, er et par år siden nå, så jeg leter og leter.......... Finner enda bare der det står 20 år, men ingenting om at den er opphevet... *lete mer* Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 04/01/2008 :  17:55:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at denne loven ikke finnes lenger !!! Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 04/01/2008 :  20:44:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
"mariakaogcindy", HVOR har du hørt det ?
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 04/01/2008 :  21:22:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt, loven er opphevet!

Sjekk lovdatabasen/ mattilsynet, eller google "dyrevernloven § 12".

Der står det, svart på hvitt: § 12. (Opphevd med lov 19 jan 2001 nr. 6 (i kraft 1 mars 2001, etter res. 19 jan 2001 nr. 75).)

For å gjenta meg selv; Loven gjaldt salg av hest over 20 år, fram til år 2001 hadde man ikke lov å selge hest som var fylt 20 år som T. Boysen skriver over her. Det var ønsket at eldre hester skulle få bli værende på den stallen de hadde bodd og jobbet på i et langt liv og også få dø der, denne loven kunne man "omgå" ved å gi bort hesten.

Link til lovdata: http://www.lovdata.no/all/nl-19741220-073.html

Artikkel fra Hest.no: Regjeringen foreslår å fjerne den berømte paragraf 12 i Dyrevernloven. Forbudet mot å selge eldre hester har vært i Dyrevernloven helt siden 1935. Det eneste unntaket fra denne regelen er når gamle hester selges med gården.

Forbudet mot salg av hester som er eldre enn 20 år gamle skriver seg fra den gang da hesten hovedsakelig ble brukt som drivkraft på gården.

- Man regnet da med at en brukshest hadde tjent sin tid når den ble 20 år, forteller Britt Helen Lindheim, rådgiver og fagsjef for hest i Statens Dyrehelsetilsyn.

- Ikke lenger behov for forbud

Da lovforslaget om endringer i Dyrevernloven ble sendt ut på høring i fjor vinter var den entydige tilbakemeldingen fra de instansene som uttalte seg: - Ta bort hele paragraf 12!

De ulike instansene hadde imidlertid forskjellig begrunnelse.

Mens Norges Veterinærhøgskole mente at begrepet ”brukshest” er et lite aktuelt begrep i vår tid, påpekte Dyrehelsetilsynet at man ikke kjente til at bestemmelsene i paragraf 12 er lagt til grunn i dyrevernsaker de siste ti år.

- Det er ikke behov for å ha en egen paragraf om salg av hest i dyrevernloven, uttalte Dyrehelsetilsynet.

- Meningsløst

Organisasjonen NOAH for dyrs rettigheter ga følgende begrunnelse for å å fjerne paragraf 12: - Det virker meningsløst at man skal hindres i å overta en hest med lyte, hvis intensjonen er å gi den en god ”pensjonisttilværelse”.

Regjeringen sluttet seg til dette synspunktet.

Da hester i dag sjelden bor og jobber på samme gård fra fødsel til 20-års alder fant man ut at loven var foreldet og lite hensiktsmessig,- og derfor rett og slett fjernet den.

Det ER lov å selge hest- og ta betalt for den- selv om den er fylt 20!

Redigert av - Kjersti+Cometen den 04/01/2008 21:35:16 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/01/2008 :  23:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Det var det jeg mente og hadde hørt ja.
Godt det ble løst

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 08/01/2008 :  11:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg skulle "kvitte" meg med islendingen min, så omplasserte jeg han. Da var han 22 år gammel, men fremdeles sprek! Nå er han 25 og lever i beste velgående:)

Jeg hadde hørt dette med at det ikke var lov til å selge hester over 20, så jeg overveide ikke en gang alternativet. Ikke at jeg ville heller, jeg prioriterte et GODT hjem til han, og det fikk jeg :)

Jeg kunne vel alltids skviset ut noen par tusen-lapper for han, men det går litt på moral og etikk i tilegg mener jeg! Ihvertfall når hesten er så gammel.

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/01/2008 :  16:29:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes man godt kan betale for liv jeg , selvom det er gammelt ... en 22 år gammel islandshest kan leve i veldig mange gode år fortsatt. Jeg har ikke noe problem og gi bort dyret mitt om jeg finner rett hjem, men jeg har problemer med at folk ikke er villig til å betale for et liv, fordi de ikke kan ha det så lenge ... det er MIN moral og etikk ...

Annonsemessig er det bedre og annonsere med en pris, og heller velge å gi bort om man finner rett hjem, enn å annonsere gratis. Man får gjerne flere seriøse intr om det må betales litt, gratis tiltrekker seg mye rart...
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/01/2008 :  17:42:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja herregud sier man ordet gratis så har man mange rare mail fort gitt
huff.
Nei glad jeg ikke skal selge min, uansett hvor gammel han blir

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.