hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sette ut på utegang nå....???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Sette ut på utegang nå....???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  16:02:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hestene våre var vant med å gå på utegang, men p.g.a langvarig fuktig og vått vær tidlig i vinter, begynte vi å ha dem inne om natta. De har nå lite med vinterpels. Vi har ei drektig fjording hoppe (skal følle i mai) og en haflinger vallak. De er begge to i fint hold og friske og raske.

Men nå har vi et problem. I romjula var jeg uheldig å skli på isen og brekke ribben. Jeg kan derfor ikke bære tungt som vannbøtter ol. og heller ikke møkke. Jeg har vært så heldig å få masse hjelp fra nabojentene til møkkingen og mannen min tar seg av vannbæringa (dette er absolutt ikke bra for han da han selv sliter med hjerteproblemer).

Jeg er glad for hjelpen vi får, men jeg kan ikke basere meg på at alle andre kan fortsette å møkke for meg sånn daglig fremover. Derfor spør jeg om hvordan det vil være å la hestene få gå på utegang igjen nå, iallfall inntill jeg er bra. De vil selvsagt bli godt påkledd i og med at de ikke har noe tykk vinterpels lenger. Ute har de tilgang på stort leskur med lys, og rikelig med tørr frisk halm hele tiden. De vil selvsagt få økte grovforrasjoner om de går ute.

Kan de begynne å gå på utegang nå så vil det hjelpe oss masse. Vannbæringa vil bli mye lettere i og med at avstanden til hestehagen er mye kortere enn til stallen, i tillegg blir problemet med å skulle få tak i folk til å møkke hver dag, også løst.
Men hvordan vil det være for hestene å gå over til utegang nå??

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 03/01/2008 :  17:14:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det skader nok ikke å prøve. Ha på dekken og se an om de fryser. Hvordan er temperaturen hos dere nå? Tenker bare på at det er forskjell på plutselig utegang i 10- og 30-....
Ellen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  17:51:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for svar
Akkurat nå er det bare 3 kalde og det snør, så det er ganske så mildt.
I stallen har vi ca. 7-8 varmegrader.

Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 03/01/2008 :  18:13:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hestene mine på utegang, og i desember kom det en varmblods ridehest hit som er vant til å stå inne med tykke dekken.
Han har nå stått ute i pøsende regn og bitende kulde ( ikke samtidig da hesdigvis...) uten å fryse. Han står jo selvfølgelig med dekken, men ikke så veldig tykke.

Tåler han det, tåler dine det:-)

Lykke til og god bedring!
Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 03/01/2008 :  19:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skulle no gå bra, det værste er jo om bi blir våte og det er kaldt ute.. men de hadde jo leskur så det Burde jo gå bra!:) hesten min kom i slutten a november å hun hadde nesten ikke vinter pels, men hun har står på utgang hele tiden, det er en skog di kan gå inn i da:).. Men de blir tatt inn om natta om det er veldig dårlig vær:)
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  21:18:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg ser ingen hindring i å sette dem på¨utegang nå..

Hvorfor ser du evt en hindring med dette?

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  22:27:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ser ingen hindring i å sette dem på¨utegang nå..

Hvorfor ser du evt en hindring med dette?

Opprinnelig postet av missixty

Takk for mange svar. Ja da burde det jo gå greit så da vet jeg hva hestene skal få lov til fra i morgen av :)

Svar til missixty:
Jeg var litt betenkt siden de nå nesten ikke har noe vinterpels igjen etter å ha stått inne om nettene en god stund nå. Pluss at hoppa vår er drektig så er jeg usikker på om hun har godt av slik plutserlig overgang.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/01/2008 :  01:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du skal prøve å få til utegang, prøv da også å venne dem av med dekken. Vinterpelsen vil da komme naturlig - du har jo tross alt Fjording og Haflinger - begge raser som er "naturlige", og som normalt setter vinterpels - hvis de får mulighet til det.

Utegangshester bør ikke børstes for mye, bare "masseres" med gummibørste, så huden produserer fett og en tettere pels.

Overgang fra stall-liv til utegang må foregå gradvis - med økt tid ute, og minsket bruk av dekken.

Kan nevne at hestene i "Stallen" gikk ute hele dagen, og stod inne om natta - og aldri med dekken - i de 8 årene jeg hadde ansvaret for "Stallen". Selv araberen Carasjema, trakheneren Trinidad og andre varmblodser hadde aldri dekken på - uansett årstid og værforhold.

Men så foregikk all aktivitet utendørs, som du vet.

Mulig at dyr av hesteslekten har forandret seg myyye de siste 20 år, siden dekken er blitt nødvendig for de fleste. Avl og bruk kan ha betydning, og da får man bare ta hensyn til det.

Jeg er nok "håpløst gammaldags", siden min nå 24 år gamle hest har "overlevd" uten dekken hele sitt liv......
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 04/01/2008 :  08:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg forstår at du har et problem, men jeg ville ikke satt hestene ut igjen nå om de ikke har en tykk og god pels.
Hesten trenger vinterpelsen sin om den skal kunne gå ute 24/7.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2008 :  16:01:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
De vil selvfølgelig bli godt påkledd og de står jo nå ute fra ca. klokka 7-22. Hadde egenltig tenkt å begynne å la dem gå ute igjen fra i natt av, men det skal visst bli skikkelig uvær med stiv kuling til storm, så uansett vil jeg utsette det til mildværet kommer. Må nok belage meg på å tigge om hjelp noen dager til Om hestene skal settes ut på utegang igjen nå, så vil jeg ikke at første natta deres ute skal være i storm. Nei det må nok litt mildvær/oppholdsvær til iallfall.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 04/01/2008 :  17:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
det gjør nok ikke noe og sette de på utegang nå bare du kler på dem, som du sier du skal gjøre Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 04/01/2008 :  22:12:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Vel, dekken hører ikke hjemme på utegangshester spør du meg, det kan aldri erstatte vinterpelsen sine naturlige funksjoner i vær og vind. Aller helst bør hestene ha en tilvenningsperiode gjennom sommeren slik at de kan sette den pelsen de trenger . (Da uten dekken selvsagt)
Siden dette ikke er mulig for deg og hestene dine har tynn pels synes jeg du bør tenke deg nøye om før du setter hestene på utegang nå.
Det er mye som skal ligge til rette for at utegangshester skal ha det optimalt:
Fri tilgang på grovfor, vann og vindtett vinterpels, isfritt vann, gode og store uteområder som ikke blir gjørmete, et sted der alle hestene kan gå ut og inn som har MINST 3 vegger og tak, skikkelige gjerder osv.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2008 :  23:40:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg ser ingen problemer med å bruke dekken på utegang. Selvfølgelig er det beste vinterpels, men har man ikke det er dekken det nest beste. Så lenge det er et varmt og godt dekken, som er 100% vanntett og godt foret, ser jeg ikke noe problem med det. Er jo mange hester som står med samme dekken ute og inne, først da begynner jeg å se problemet med det. Med friskt vann, leskur, dekken og godt med grovfor hadde jeg ikke tenkt meg om 2 ganger før jeg satte ut min egen hest. Tross alt, 99 % av alle hester har det bedre ute hvor de kan leke hele døgnet, få bevegelse, bli stimulert, være sosial (klø hverandre), og rett og slett være hest.
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/01/2008 :  01:30:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, akkurat i de neste dagene, med meldt snøstorm, er vel ikke ideelle til å starte en prosess med utegang.
Står de "nakne" inne? - Eller har de klær på seg innendørs?
Ville da begynt med å ikke ha klær på innendørs. I en kjølig og trekkfri stall vil hestene da snart begynne å sette pels, og da tar det ikke lang tid før de også klarer seg ganske så bra ute også.

Men jeg er ikke helt sikker på om jeg ville begynt "utegangs-trening" med en drektig hoppe...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/01/2008 :  11:17:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, dekken hører ikke hjemme på utegangshester spør du meg, det kan aldri erstatte vinterpelsen sine naturlige funksjoner i vær og vind.

Så hvis man har hest som MÅ stå med dekken på vinteren, så kan den ikke gå på utegang ?????? Hvis man ønsker å ha hesten på utegang, men det ikke fungerer uten at den har klær på, da må man ha den på boks ???
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2008 :  12:37:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, akkurat i de neste dagene, med meldt snøstorm, er vel ikke ideelle til å starte en prosess med utegang.
Står de "nakne" inne? - Eller har de klær på seg innendørs?
Ville da begynt med å ikke ha klær på innendørs. I en kjølig og trekkfri stall vil hestene da snart begynne å sette pels, og da tar det ikke lang tid før de også klarer seg ganske så bra ute også.

Men jeg er ikke helt sikker på om jeg ville begynt "utegangs-trening" med en drektig hoppe...

Opprinnelig postet av T. Boysen

De har ikke noe på seg når de står inne om natta og i stallen er det ca. 7 varme. Hender ofte at hoppa vår er litt svett om morgenen, men vallaken vår er fin og tørr. Per i dag så går de ute fra ca. kl 7.00 - 22.00 men er da påkledde ute. De er ikke kalde og fryser ikke når de går ute, for det passer jeg nøye på og sjekker jevnlig. Er det noe som helst tvil om dette kan være uheldig for hestene eller ei, vil jeg nok fortsette med å ha dem inne. Jeg vil bare det beste for gampelure-englene mine, og vil ikke ta noen unødvendige sjaner med dem på noen måte. Så om det trenges skal vi skal nok få til en ordning med møkking, vannbæring ol. enda en tid fremover.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.