hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når er hesten gammel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Når er hesten gammel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Showjumping*

Skrevet - 06/01/2008 :  12:48:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg lurer på hva deres betydning av "gammel" er fornoe?
Gammel i den forstand at verdien synker på grunn av dens alder (selvom funksjonsnivå er like høyt).

Det finnes jo flere"gamle" hester som har hatt en suksesskarriere til tross for at de har vært litt oppi åra.
Og når bør en konkurransehest pensjoneres, eller konkurreres mindre?

Fyr løs! :)

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/01/2008 :  13:34:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hehe, men kan lure!
Jeg har en fjording på 20 år, og vil ikke si hun er gammel. Det har vel også litt med om den er syk (Alderdom) etc ...?
Nei, veit ikke heilt ^^

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/01/2008 :  14:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
tror ikke det finnes noen alder for og si noen er gammel.
fordi noen vil kunne være aktive til de er nærmere 30år mens andre er ferdig som 15åringer

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/01/2008 :  17:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes en hest er gammel når den er gammel. Altså, den er sliten, man må ta ekstra tiltak for at den skal ha det bra, osv. Når man MERKER på hesten at den er blitt gammel. Da er den gammel :) alder har ingenting og si.

Det er sånn på oss mennesker og ... man behøver ikke være gammel selvom man er 80 år ... man kan godt bare være en eldre person. Mens du godt kan være gammel når du er 60 ;)
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 06/01/2008 :  17:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste på en vetrinærside en gang at en hest regnes som gammel når den har fylt 20 år;) Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 07/01/2008 :  01:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min kjære er blitt 13 år i år, og jeg er nesten hysterisk over "tallet". Kanskje fordi jeg bare har hatt unghester? :P
Han er dog i full fjong og like frisk som en 7 åring :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/01/2008 :  03:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Forsikringsmessig" er en hest gammel når den er 18 - de fleste raser, mens enkelte raser tilkjennes et par år til - 20 år.
En aktiv traver pensjoneres når den er 15, mens en dressurhest knapt er ferdig utdannet før den er 12. En spranghest er "ung" før den er minst 10 år.
Ja, det er forskjellige kriterier, både mht. rase og bruken av hesten.
Man må vel vurdere hver enkelt hest, og ikke la "år" være det man først vurderer.
Har sett 5-åringer som har vært ødelagt av spatt (pga. for tidlig hard trening), og 30-åringer som oppfører seg som ungfoler.
Gå til toppen av siden

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2008 :  21:45:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt erfaring med hester i alle aldre. Araberen min er som en 4 åring å betrakte i generell basis,men så igjen enklere å håndtere enn den 20 år gamle kaldblodshoppa på stallen. Varmblodsen min er nå 18 år,var aktiv i trav frem til han ble 12. Han er gammel i hodet,dvs stabil i alle situasjoner,men ung i kroppen. Eneste jeg merker på han er at han blir lettere snørrete og krever lengre oppskriting. Islandshesten jeg hadde ble vel ikke stort gamlere i sinn selv om årene gikk.

Jeg ser det ann på hvert individ når det gjelder alderen. Som T.Boysen skrev,det finnes spreke hester i en alder av 30,men ødelagte hester som er knapt innridd.

En hest er gammel når den trenger stell og pleie utover det vanlige,og ikke kan brukes så aktivt lengre.

Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 08/01/2008 :  13:43:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med salg osv?
Jeg selv tror aldri jeg ville kjøpt en hest til konkurranse som var si 14-15 år... Og det er slik jeg tenker nårjeg selger denne hesten, vil den bli solgt? Det er jo først nå siste par åra og kommende sesong at hesten har vært aktiv på konkurransebanen i elite klasser, så den er jo "ung" slikt sett, og kroppslig sett. Men vil man i det hele tatt få noe særlig for en "så gammel" hest, til tross for at den er på elite nivå?
Kanskje man gjør det?
Vet om en elite ponni på 15 som netopp gikk for 250.000, og kjenner til flere 17-19 åringer som enda går i 130-140 klassene og får bud på flere hundre tusen.... Derimot vet jeg også om hester på samme nivå og alder som går for "ingenting"....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2008 :  05:31:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, her er det en "verden" som de færreste av oss får noen del i.
"Ynglinger" som går for millioner, og likeledes "erfarne hester" som går for det mangedobbelte.
Vil tro at ikke så mange her på Hestemarked er i DEN "verden" - selv om vi nok følger med på Eurosport og har fått med oss at Norge er MED i OL....

Men GJETT om jeg skal følge med!!

Leste i avisen idag at en internasjonalt kjent hingst var solgt til en norsk rytter - for et ukjent antall millioner kroner. Ehh - husker verken navn på hest eller rytter - men for MEG er det ikke så nøye - bare hest og rytter trives sammen....

For en bonde som driver hugst og lunning, er en hest gammel først langt opp i 20-åra, og det samme gjelder en terapihest - den er kanskje best opplært i godt voksen alder, mens en "toppidrettsutøver" av en sprang- eller dressurhest, en traver eller galopphest, er "utdatert" før de er 15 år.

Ja, det finnes vel knapt større avstand i bruk og trening av noe levende vesen, enn forskjellen mellom en tømmerhest og en internasjonalt deltagende spranghest - og FOLKENE som har med hester å gjøre kan være alt fra 18 - 70 år!

Av og til kan jeg lure på hva som skjer med hester som er under 8 år og over 14 år - når det gjelder "internasjonal klasse" - ja, særlig hva som skjer med pensjonerte hester...?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.