hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skvetten hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 skvetten hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

baltomin

Skrevet - 26/01/2008 :  22:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg har en varmblods som er 8 år i mai.han har stått bort nesten et år siden jeg hadde fått baby.kom tilbake i november i fjord.der han var så har han stått mest i ro og lite brukt.

han er så skvetten for ting.når vi rir tur så skvett han for det meste og snur på sæ for å stekkheim, eller han hoppa sånn tel at jeg må klamre mæ for å holde mæ på.det har gått bra på tur, men på bana så er det mye verre.da e det så skummelt og farlig alt at jeg har ramla av to ganga.han hoppa rundt og legg på spreng at det er så vanskelig å holde sæ på.

nå har jeg trena mye på bakken med lyda og skummle ting. vil gjerne ha forslag fra andre og kanskje andre har hatt det sånn med sin hest og fått hesten til å ikke være så skvetten?ser bedring allerede, men ønsker til slutt å kunne ri han men det bråker og skjer skummle ting rundt han uten at det ska være en fare fo at han ska bli så frøktelig redd.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/01/2008 :  02:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest er av natur et "byttedyr", dvs. at ALT som kan minne om løver, ulver og bjørner osv. utløser fluktinstinktet.
Og så kan fluktinstinktet forsterkes, så alt fra plastposer, hageslanger, trillebårer, katter - ja, det meeeeste - er blitt "livsfarlig" - og DA er dessverre også hesten som ridedyr blitt meget farlig - for rytteren...
HVA kan hesten ha blitt utsatt for i det året eier ikke red ham? Det må man prøve å finne ut av, og så er det en laaang vei tilbake, til at hesten igjen stoler på sin rytter, samt at den må lære at ikke ALT i verden er "livsfarlige løver".
En mulig løsning kan være å alliere seg med en hest (og rytter) som er rolig, grei, og ikke redd for noe som helst, og slå følge med denne på bane og turer, og da håpe at den rolige hesten "smitter" den urolige - og ikke omvendt.....
Siden jeg er eier av en rolig, gammel dame, har jeg mer enn en gang sagt "ja" til at de kan få låne henne til turer, med en erfaren rytter på henne og "urokråka" gående bak henne hele tiden, så den redde hesten kan se og høre ting og tang, som mærra mi ikke bryr seg døyten om - med et HÅP om at den rolige hesten "oppdrar" reddharen. Neste skritt er at den redde hesten går foran, og hvis den blir skremt og stikker, så går gamla like rolig bak, og når den redde hesten finner ut at den er alene, så søker den tilbake til den "trygge tanta" som går der bak...

For å si det sånn: Man må kunne en del om hesters natur og naturlige oppførsel, og SÅ kan man analysere det man ser og opplever. Og en redd hest er IKKE en lederhest, den er "en hest uten flokk og leder". Det man da må prøve å oppnå, er at man BLIR hestens leder, så den etter hvert - forhåpentlig - lærer seg å stole på rytteren/lederen.

Man må huske på at det bare er noen få tusen år siden hesten ble temmet, og "naturen" sitter i den MYE mer enn man i dag skulle ønske. Man må derfor jobbe MED deres instinkter, og ikke MOT dem, for hesten HAR sine grunner for å oppføre seg som den gjør. - Ja, en hest VET ikke at "løver" er utryddet i dagens staller.....
Gå til toppen av siden

baltomin

Skrevet - 27/01/2008 :  10:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja dette førstår jeg. og jobber mye med dette. har holdt på med hester leeenge og veit at dem da er flokkdyr og ting som er skummelt kan vær farlig og vil da spreng vekk fra det. har holdt på me nh trening hvor jeg trener mye med lyder og bråk rundt han og ting som plastposa, presegning o.l. vi trena nå på å bygg opp tilliten. blitt mye bedre

vi rir mye i lag med andre hester, de andre i stallen er rolig heile tia og ikke redd noe. men han blir fort redd. da er jeg rolig og bare snakka rolig til han.

som sakt er det bedring med han, men ønsker litt mere tips.der han stod så var hun som hadde han litt skeptisk til å ri han.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2008 :  10:58:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Mye bra i det t.boysen sier - og bra du driver miljøtrening.Har ikke så masse egenerfaring rundt dette- kun en "kikkete" hest, som blir litt det samme.
Som sagt er miljø og bruk viktige faktorer, men det KAN ha sammenheng med foring.
Stress/nervøsitet/heithet kan komme pga stivelse i foret,( lang historie men det har med blodsukkernivået å gjøre) og spesielt havre, samt bygg, hvete mao korn er stivelsesfor-- nå aner jeg jo ikke hva du forer med eller omd dette kan være årsak. Men champion ekstrem kan være et bra for- kun 20 prosent stivelse, eller enda bedre betfiber + olje.
+++ det kan være lurt å forsøke å tilføre tilskudd av MAGNESIUM, hvis du søker litt vil du finne mange produkter og sette deg litt mer inn i hva jeg mener.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 28/01/2008 :  14:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Har en som er slik som din. Min løsning på problemet har vært å bruke westernsal. Da får jeg bedre sitteflate, har noe å holde meg i om gampeluren finner på å hive seg rundt for å stikke fra det han tror er farlig, og jeg har bedre balanse.

Setet på westernsalen er bredt, slik at du sitter bedre balansert og klarer du å la bena bare sitte løst i stigbøylene vil du bli tyngre i setet og dermed oppfatter hesten at du er rolig og trygg, og det vil smitte over på han/henne. I tillegg lager jeg litt "hestelyder" som å puste ut av munnen og da lage slik prrrooo lyd som hester lager når de puster ut og er avslappet. Da lytter Silver til lyden min og slapper av han og.

Ikke så lett med slike hester som ser monstre over alt, men det finnes løsninger og en westernsal kan være verdt et forsøk å prøve.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 28/01/2008 :  15:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker du bommul el. i ørene på hesten? kanskje det kunne ha vært en ide? Gå til toppen av siden

baltomin

Skrevet - 28/01/2008 :  21:05:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
har vurdert westernsal og har kjøpt en nå men har ikke fått den enda. tenkte å ri en del med den til han og jeg blir bedre kjent med kværandre og at jeg kan føle meg tryggere på ryggen hannes.

takk for mange fine tips:)

har ikke prøvd bomull el nå anna nei. vi trena på at han skal bli vant til lyda rundt sæ.går jo an å prøve det og:)
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 29/01/2008 :  14:30:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Bomull eller en ørehette kan være greit å bruke som i en overgangsperiode. Det fjerner ikke lydene, men demper dem, og det kan gjøre han fortere fortrolig med dem. Har god erfaring med det på min skvetteiværetforalt hest. Den er nå av, men da vi brukte den var det veldig greit. De kobler litt mer av og konsentrer seg bedre når lydene ikke blir så klare.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.