hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Snuble-fot!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Snuble-fot!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2007 :  21:27:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Hmm. Fikk telefon fra for-takeren min i dag - hesten hun har for oss snubler visst noe veldig!

Jeg kjøpte henne i sommer, og har egentlig ikke ridd henne så mye selv - så jeg må si at den tiden vi hadde henne "under oppsikt" la vi i grunnen ikke merke til noe spesielt ved det. Det hendte jo hun snublet litt - men ikke noe vi reagerte spesielt på.

Bente har nå hatt henne noen måneder, og rir jevnlig omtrent hver dag. Hesten snubler i skritt, trav og galopp - og går de fleste gangene ned på knærne. Til og med i skritt på flate asfalten. Sist tryna de skikkelig på jordet - i galopp, ikke veldig bra - men det endte godt heldigvis!

Uansett, hesten er fem år - veldig opptatt av omgivelsene, og glemmer ofte å se hvor hun går. Hvilket jeg personlig antar er grunnen...Men HVA OM det ikke er?? Hva kan det i såfall komme av??

Glad for innspill her!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/09/2007 :  22:48:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville sjekket høver, bein m/bøyeprøver - og SYNET.
Snubler på forbeina? - Eller alle fire? - Noe nevrologisk?
Be rytter føre "logg" over snublingene, gangart, sted, lysforhold, så dette kan presenteres for en veterinær.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2007 :  23:20:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Forbeina, har ikke lagt merke til om det er et spesielt av de - kommer like overraskende hver gang, så man rekker ikke akkurat det...Huh, nevrologisk høres ikke bra ut. Høver, jeg vet ikke - burde ikke en hovslager sett om det var noe muffens der? Hun er skodd 4 ganger den tiden vi har hatt henne i "nabo-laget". (se vip'n min for hvem-hva-hvorfor hun ble vår...) av 3 forskjellige hovslagere, alt ettersom hvem av oss som har hatt henne på tidspunktet.
Syn, tja....hun er ganske "overflatisk" skvetten - hmmm. Men logg var lurt! Takk for tips, Boysen!

Grunnen til at jeg egentlig ikke har reagert på dette, er at våre 2 andre hester er såpass unge - og har vært/er igjennom "se alle andre steder enn nettopp der du burde"-perioden. Mitsi har oppdaget nå nylig at vi faktisk går PÅ en sti, og ikke ved siden av - og har blitt veldig stødig. Pirilill er fortsatt veldig opptatt av skog, andre veier og omgivelser i det hele tatt....Siden Blesa er jevn-gammel med Mitsi, og dessuten mye mindre brukt - vil jeg tro hun henger litt tilbake i utviklingen når det gjelder å følge med på hva hun driver med selv....Det vil si - jeg VIL at det skal være problemet! Men siden for-verten min synes dette er litt mer enn normalt, vil jeg nok helst sjekke det ut, ja!!

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  11:51:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Feilskoing er det første jeg tenkte på. Få en dyktig, utdannet hovslager som kan sakene sine til å se over hesten.

Har vært borti mange hovslagere som faktisk ikke kan sko!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 22/09/2007 :  10:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange hester bruker å snuble. Jeg rir på en 5 års gammel islandshest. han snubler hele tiden .. Men det er ikke så artig når en snubler hele tiden ..
Andrea & Lass Bazooka! Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/09/2007 :  11:34:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
om skoingen er i orden og utstyret sitter som det skal tenker jeg.

at kanskje hesten trenger og bli ridd fram og få små beskjeder hele tiden så den ikke "sovner" og blir snublete

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2007 :  15:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Skulle gjerne likt å se bilder av frem hovene.... Høres nesten ut som den har hover som sportsponni hoppa mi, hun snubler også mye...
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2007 :  21:50:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
IMG]http://i167.photobucket.com/albums/u123/felin_felin/blesa-hover1.png[/IMG]

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2007 :  22:04:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding

Skal vi se, litt mere info jeg har kommet på sånn etterhvert...

Angående hovslager - han som blir brukt på henne nå, skor for ei kjent dame som tar imot hester for opptrening, samt problem-hester som trenger "hjelp". Regner med damen ikke hadde brukt hvem-som-helst, så jeg stoler på at han kan sakene sine. Henne som vi bruker selv, er godt utdannet som hovslager, ikke noe svada-hovslager-wannabe her heller - så jeg tror ikke problemet ligger der.

Ellers er hesten altså 5 år, og hun er i full gang med mere vekst. Bakparten hennes er høyere enn fronten - kanskje det har noe med saken å gjøre?? Blir jo litt ujevn vekt-fordeling i selve hesten?

At hun trenger en "vei-viser" innimellom, er sant - hun har lett for å miste konsentrasjonen, og er som oftest mer opptatt av omgivelsene enn der hun faktisk setter føttene...

Utstyr? Tenker sal, jeg da - om salen eksempelvis er litt trang - virker hemmende på bevegelser, slik at hun spenner seg og går på merkelig vis? Hmmm. Hun har fått ny sal da hun flyttet nedover, som jeg i grunnen syntes ligger bra. Ikke noe merker eller merkbart i oppførselen ellers - hun har nå gått med den siden juli? eller noe sånt - har ikke helt oversikten. (og her har vi en bra unnskyldning for å kjøpe nok en bomløs...hirr-hirr...)

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2007 :  01:24:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Angående hovslager - han som blir brukt på henne nå, skor for ei kjent dame som tar imot hester for opptrening, samt problem-hester som trenger "hjelp". Regner med damen ikke hadde brukt hvem-som-helst, så jeg stoler på at han kan sakene sine. Henne som vi bruker selv, er godt utdannet som hovslager, ikke noe svada-hovslager-wannabe her heller - så jeg tror ikke problemet ligger der.

Litt OT, men bare så det er sagt har jeg sett mange konk.hester som konkurrerer på høyt nivå med høver som ser helt forferdelig ut, så selvom hun er kjent og tar hester i opptrening er ikke synonymt med at hun bruker en god hovslager. Bare et appropo

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2007 :  01:27:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Men uansett, slik jeg tolker det første innlegget ditt tror jeg det er noe ved den nye eieren/forrytteren som fører til at hesten snubler såpass mye. Om det er feilskoing eller feil utstyr vet jeg ikke, men det er hvertfall sånn jeg tolker situasjonen.

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2007 :  16:07:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Takk for innspill! Ja, jeg har grublet masse frem og tilbake, men det blir litt vanskelig å sitte her "oppe" og forestille seg hva som skjer "der nede", på en måte! Det er jo ikke mer enn 1 time unna i avstand, men allikevel hadde det vært litt greiere om man hadde hesten under oppsikt selv!! De første ukene var vi der en gang pr uke, men siden vi har hester og jobb selv, blir det ikke helt prioritert når hverdagen kommer etter ferien!

Kriteriene som er endret etter at vi hadde henne selv her oppe, er da altså - ny sal
- ny hovslager
- ny rytter
- hesten vokser i høyde (det var den bak-parten, som nevnt)

Terrenget hun blir ridd i vil jeg si er jevnere enn vi har, siden vi rir mest i masse skau med grusveier innimellom. Der er det asfalt-veier, noe grus innimellom samt jorder.

Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 23/09/2007 :  22:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vilken rase er hesten? Travere har det med og snubble en del siden de er vant til og løpe på helt flatt underlag:) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2007 :  01:01:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Litt vanskelig bilde vinkel, Skulle gjerne settt frembena forfra og fra siden, og gjerne ha kamera på bakke nivå...

Men vokser hesten enda kan jo det være en stor faktor.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/09/2007 :  12:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte også skoing, en hoppe jeg hadde snublet på flatmark når hun ble leid.... dette hadde aldri vært noe problem før .. hun var kort og godt for høy i dragtene og for lang i tærne. det er nok til å snuble.

Når det er sagt, har min 13 år gamle fjellgeit vært litt snublefot i det siste, og det er fordi hun er sprek, skvetten og hjernen hennes alle andre steder enn på veien foran seg ...

vekst kan ha mye og si ...

og også til en viss grad dårlig framdrift/ukonsentrert hest. :)

Så du bør vel bnesten se hesten selv tror jeg, og se hva som skjer ??
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 24/09/2007 :  13:58:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Ut fra bildene ville jeg bedt om at hun ble lenger på tåa. Virker noe rundt og butt og det kan være nok til at hun snubler foran. Får jo ikke landet skikkelg før benet er i beveglese igjen.

At hun er ung og vimsete har nok også litt med saken og gjøre, men tror framhøvene her er for korte, sånn sett fra bildet.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.