hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - OMG
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 OMG
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

.Islendingene.

» VIP

Skrevet - 28/01/2008 :  17:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=515780

Vet ikke hva jeg skal si jeg

Shambam

Skrevet - 28/01/2008 :  23:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
:O.... Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 29/01/2008 :  22:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Ja ulykker kan skje fort.
Håper han friskner til fort og er tilbake på banen snart.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/01/2008 :  01:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et bitt i tungen - hvis det er det som har skjedd - SER mye mer dramatisk ut enn det er. Og ja, det gror veldig fort.
Er det ingen her som har bitt seg i tunga, da? Eller har hatt en hund som har lekt litt voldsomt og fått seg et bitt i tunga? Det blør ganske mye, men stopper fort, og er grodd på en dag eller to.
Hvis alternativet til å "røske" hesten til side var å kræsje med tre andre hester, ville nok de fleste kusker valgt det, istedet for å risikere beinbrudd på fire hester og fire kusker....
Jeg "forsvarer" på ingen måte å "røske" en hest til blods i tunga - men hvis dette var en "tungeslenger" kunne det skjedd uten store "røsk".
Ja, hva ville dere gjort hvis dere red på en vei og en bil kom rett imot - annet enn å "røske" hesten ut av veien?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/02/2008 :  05:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser på Hest.no at bildet av den blodige hesten har skapt "bruduljer", og at folk som ikke tåler å se litt blod går i fistel og hyyyler opp om "mishandling" og hele pakka.
Vi - ehh, de av oss - som har opplevd litt av hvert av sår på hester, VET at et blødende sår er "bedre" enn et møkkete skrubbsår, som da ikke får "blødd seg friskt".

For en stund siden hadde vi kurs i stallen, med en erfaren veterinær, om emnet "Førstehjelp på hest", og han viste en del bilder av forskjellige skader - det ene verre enn det andre, med blod og gørr, så hestejentene omtrent fikk hetta. MEN det som ha da kunne fortelle, var at de stooore sårene med masse blod faktisk var det som var "lettest å behandle", mens bare små skrubbsår og stikksår kunne medføre de største problemer og en langvarig sykdomsperiode.

Ja, han ville ledd av et skarve tungebitt, som SER dramatisk ut, men som leges i løpet av noen få dager.

MEN - hvis hesten hadde hatt lyserødt skummende blod ut av nese og munn, ville det vært noe HELT annet, for da ville det vært "lungesprengning".

Av og til kan det være greit å ha "helsefaglig utdanning", som kan "se" om en skade er alvorlig eller ikke, og som fysioterapeut har jeg lært det meste om skadebehandling, bla på idrettsarrangementer. Ja, jeg har faktisk liggende i bilen en god del førstehjelpsutstyr, som kan brukes på både folk og dyr.

Bildet av hesten med blod på leppene KAN se dramatisk ut - men hvis det hadde vært bilde av en hest med blasse øyne og bleke lepper/slimhinner, ville jeg blitt mye mer bekymret.

Tips/anbefaling: Hold kurs i førstehjelp på hest (og evt. folk) regelmessig, OG sørg for å ha stall-apoteket velutstyrt til enhver tid.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.