hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frieseren som dressurhest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Frieseren som dressurhest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AquilaogMeg

Skrevet - 31/03/2008 :  07:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen...

Jeg kommenterte tilfeldig i en gjestebok om frieseren som dressurhest, og har fått endel innlegg i gjesteboken min. Nå mener jeg at denne debatten, ja om det er en debatt, hører hjemme her.

Dette er hva jeg mener: Frieseren er en av de mest profilerte rasene vi har idag og jeg ser at flere lanserer den som dressurhest. Spørsmålet mitt i forhold til det er følgende:

Kan man lansere den som dressurhest selv om enkelte individer går øvelser til grand prix?

Er selv ikke imponert over å se disse topputdannede frieserne. Synes ikke de "danser" slik JEG mener dressurdansen skal være.( Er ganske engasjert og fikk faktisk frysninger og ble rørt da jeg så bluehors Matine i VM. Kunne sett henne danse i timesvis.) Så er jo spørsmålet hva man kan lansere som en utmerket dressurhest da... hva er dressur og hvordan skal det se ut?

Det er jo internasjonale regler for hvordan dressur skal dømmes... det har hverken jeg eller du bestemt.

Mange raser har hester som går øvelser til grand prix uten at rasen i sin helhet blir lansert som en utmerket dressurhest. Fjordingen er jo et flott eksempel! Og de har jo faktisk eget NM. Er jo fantastisk. Og imponerende å se en slik kraftfull hest gjøre gymnnastikk.
Men i forhold til de raser med gjennomavlede dressurlinjer, er jeg redd disse rasene kommer til kort.

OM frieseren engang stiller opp ved siden av våre gjennomavlede dressurhester, tror jeg det er en helt annen hest. Hva man foredler med vil jo selvfølgelig ha stor betydning.

Nå tror jeg ikke min mening eller denne debatten forandrer noe i dressurverden…. De som rir høye klasser og velger sine hester, vil velge slik de gjør. Noen med ambisjoner ville neppe velge frieseren slik den fremstår i dag. Hvor allsidig den er blir jo da et annet spørsmål, når den ikke er egnet til sprang.

Til sist vil jeg bare si at JEG er stor beundrer av rasen… synes den er imponerende og mektig. Vakker er vel ordet. Og er ikke i tvil at den har mange egenskaper som de med mye blod ikke har. Også må jeg legge til at jeg IKKE sier at ikke frieseren kan gå øvelsene. Kun spørsmål ved hvorvidt rasen i sin helhet kan lanseres som dressurhest.

-Cecilie-

Se med alle dine øyne, se!!

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2008 :  16:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig.. og har frieser selv.. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2008 :  21:34:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå skal det vel også sies at det er vel også bare enkeltindivider av oss mennesker som både har som mål, og har muligheten til å satse mot Grand Prix også. Jeg vil ikke si at Friesern ikke er egnet, men heller si at jeg tror at de fleste raser på en eller annen måte kan tilfredsstille de behov "oss dødelige" setter oss når det gjelder våre ambisjoner i dressur. Jeg har lite erfaring med å arbeide med Friesere, og har ennå ikke sett Frieseren gå klassisk konkurransedressur, og deretter dømt den etter de egenskapene den viser seg med der. Derfor er det feil å gripe den hesterasen spesielt. Men jeg vil da påstå at jeg også har sett mange Danske varmblodsridehester som heller ikke viser seg spesielt egnet for dressur Men som oftest ligger begrensningene hos ryttern. Det er vel nevnt som enkelt individer, men man ser jo at "spesielle" hesteraser trekker seg frem oppover i klassene i ny og ne.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AquilaogMeg

Skrevet - 01/04/2008 :  14:18:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vel ikke nevnt "oss dødelige" og våre behov, jeg stiller kun spørsmål ved at jeg ser denne rasen hos flere blir lansert som en utmerket dressurhest... ordet utmerket for meg sier mye!! Det er ikke "kan lære øvelsene"... Det sier meg noe om dansen.

Om jeg dro å så på hest som ble annonsert som utmerket dressurhest, ville jeg virkelig forventet utmerket, ikke middelmådige bevegelser.

At det fins hester i dansk varmblod som ikke egner seg er jo klart, men dansk varmblod, hollandsk varmblod, norsk varmblod..... hva er forskjellen? Varmblod ridehest i Europa bygger vel på de samme linjene? Er vel bare fødelandet som avgjør hvilken betegnelse de får....Uansett stor forskjell i linjene i varmblod, og de blir jo også typebetegnet etter gren. dressurbetonet.. sprangbetonet. avl er jo som kjent biologi og ikke matematikk, så at det blir endel avkom som ikke egner seg er vel logisk?

Om frieseren... er jo min mening, og som sagt... tror ikke de som satser seriøst på dressur velger rasen... og det er jo flere og flere. Dressursporten er heldigvis i vekst i Norge. Vises jo på hingstene som kommer hit og. Begynner å bli noen flotte eksemplarer både på dressur og sprangsiden.

-Cecilie-

Se med alle dine øyne, se!! Gå til toppen av siden

Lille--mor

Skrevet - 01/04/2008 :  23:59:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLille--mor  Svar med kopi av melding
Utrolig tåpelig diskusjon egentlig.
Alle kan selvsagt ha hver sin mening, men jeg synes ikke det går ann å henge ut en rase på dette viset, for det er jo det du prøver å gjør. Er det misunnelse eller er det noe annet som driver deg ?????????
Selv om du ikke er så heldig å ha opplevd å se Frieseren "danse " er det nok mange andre som har det og til og med fått frysninger
Frieseren trenger absolutt ikke å innblandes med annen rase for at den skal hevde seg i dressur, den nye type frieser er edel dressurtype om du ikke har fått det med deg.
Blir spennende om vi vil se deg "danse" på Fullblodsen din om noen år

Lille-mor
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/04/2008 :  08:05:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var da et unødvendig krasst innlegg??
Jeg kan da godt forstå skepsisen til folk når nesten alle friesere som selges for tiden reklameres som "stort dressur potensial" når den er 2 år liksom.. om man stadig har til gode å se flere gode dressurhester på banen i Norge.
Det er da ingen som påstår at den ikke kan gå dressur, jeg trener jo selv det samme.
Men sannheten er jo at det ennå er få friesere som går høye klasser i norge. Noen så klart, men debatten handler om å markedsføre rasen som dressurhest, når de fleste går lette klasser.

Jeg har da selv sett freisere som går virkelig bra. Man kan vel diskutere et tema for det.
Gå til toppen av siden

Lille--mor

Skrevet - 02/04/2008 :  08:53:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLille--mor  Svar med kopi av melding
Var kanskje det, men det var min mening om saken Gå til toppen av siden

AquilaogMeg

Skrevet - 02/04/2008 :  15:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var vel egentlig ikke ment som en diskusjon heller, for som sagt... jeg kommenterte tilfeldig i en gjestebok, og fikk debatten i min gjestebok...et sted den iallefall ikke hører hjemme.

Dressur er jo engang en subjektiv opplevelse. Hva jeg ser og mener er vakkert synes kanskje ikke min beste venninne er vakkert. Likeså med dommere. Noen liker moren andre liker datteren. Men dommerne har jo et utgangspunkt i regler for hvordan de skal dømme.

Det at det er subjektivt gjør jo sporten ennå mer spennende.

OM rasen hadde individer som kunne hevde seg ved siden av våre gjennomavlede dressurhester, så synes jeg det er merkelig at disse ikke blir representert om man virkelig ville lansere den som dressurhest. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på distriksstevner o.l
Jeg har som sagt ingenting i mot rasen og det ville absolutt glede meg å se en slik mektig hest hevde seg.

en liten korreksjon til lillemor: Jeg har ikke fullblod og det er av den enkle grunnen som beskrevet i andre innlegg: ELSKER rasen men ville ha mer steg i mitt avkom. Hva det blir til, vil tiden vise. Har ambisjoner om middelsklasser. Ambisjoner må man ha

Se med alle dine øyne, se!! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/04/2008 :  17:37:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Holland har de utrolig mange friesere som går høye klasser i dressur. Også mange stevner på høyt plan for frieseren. Grunnen til at vi ikke ser dette i Norge (ennå) er vel at frieseren er en forholdsvis ny rase her til lands, den er stadig i utvikling (FPS satser mer sport nå) og vi har stadig få hester ifht til DK og Holland som hevder seg. At de kan med korrekt trening er det jo ingen tvil om, men jeg tror heller ikke at folk som satser på dressur alltid velger seg denne rasen, men heller går for danske og tyske dressurhester som har mange grenerasjoner av dressurblod.

Frieseren er allsidig hest, men om jeg skulle satse på sprang og distanse hadde jeg valgt feil hest. I dressur funker de supert, men igjen, mange har begrensninger i galopp, steg osv.. på den andre siden får man mye gratis når det kommer til kneløft, holdning og utstråling. Smaken er som baken.
Samme debatten finnes da også omkring PRE, men jeg synes personlig de er skrudd bedre sammen og funker hakket bedre i dressur, men det er jo min mening..

Jeg gleder meg til den dagen noen starter høye klasser i Norge på sin frieser og får vist den frem for det ville jo gavne både avl og salg i Norge. Ambisjoner må man ha, det er jeg enig i ;)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 25/04/2008 :  19:57:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg syntes faktisk friseren egner seg best som kjørehest. Av fare for å bli kalt "rasist". Men har sett en del frisere gå dressur, opp til LA nivå, noen også ganske pent. Men det er vel som med alle hester, det er store variasjoner innenfor en rase. Men jeg ville aldri kjøpt meg en friser for å ri dressur.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 19/05/2008 :  21:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Hehh, ikke at jeg er en frieserexpert, men jeg trudde frieseren var en dressurhest.. ^^
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2008 :  02:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Friesere er ofte avbildet på gamle "kongebilder", og er der tydelig en "dressurhest for adelen".
Det er bla. fordi Frieseren er en "gangartsrase", med de flotte "høye kneløft", som gjør seg i både dressur og kjøring. (Det er teorier om at Hackneyrasene kan ha blitt blandet med Frieser en gang i tiden, for å få frem de flotte kneløftene.)
Noe av det flotteste jeg har sett, var et firspann med friesere som deltok i VM i Stockholm i 1991. Åhh - skinnende blåsvarte med laange maner og flommende haler, og de "raggete" beina som løftet seg høyt i takt. Bærre lækkert!
Meeen - jeg har også sett et firspann av fire svarte dølahingster (altså ikke travere) - og DET var litt av et syn!
OG - bare for å si litt om at mange hesteraser kan bukes til "det meste": - Et firspann av hvite nl-hester (alle søsken - to søstre og to brødre) gjorde også et visst inntrykk.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 21/05/2008 :  14:14:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også sett på en del annonser med åringer og 2-åringer som "er flotte dressuremner" osv... er jo litt rart kanskje... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2008 :  02:52:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det ikke Friesere som hadde kvadrilje-oppvisning på OHS? Fire (eller var det kanskje flere) kullsvarte hester og en hvit - som forøvrig var en spansk hingst.
La spesielt merke til det med den hvite, for kommentatoren på TV sa at den hvite også var Frieser, og det var helt feil.

Friesere er regnet som en av de eldste og reneste raser i verden, og ble brukt av riddere og adel til ridning, da de var (er) så spektakulære i utseende og bevegelser.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/05/2008 :  08:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var nok flere enn 4.. tipper rundt 10. De kom fra Østerrike. Den hvite var en lipizzaner, som ikke er spansk, men ungarsk.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/05/2008 :  02:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - OK at det var maaange flere svarte Firesere, men altså: Den skimle hesten så ikke ut som en lippizzaner, men var nok en spansk hest - Lusitano eller noe sånt.
Og jeg har sett en blåsvart Lusitano (Spansk Ridehest) i dressur (i Spania) - og et lekrere syn har jeg knapt sett.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.