hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stå ute hele året? Hva mener dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stå ute hele året? Hva mener dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 24/04/2008 :  08:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg har en fjordingvallak på 4 år, som har stått på stall/utegang i tre år. Før det tror jeg at han stod ute sammen med moren sin hele året.
Jeg lurer på; nå skal jeg flytte han bort fra stallen jeg har hatt ham i, pga. en god del.
Det jeg lurer på er; hadde dere ville latt ham stå ute på beite hele året? (Selvsagt med fri tilgang til høy og vann..)

Har vinterdekken til ham, og har også tenkt å kjøpe fleecedekken og diverse.

Tror dere at han kan stå ute hele året, sammen med en annen fjording som er vant med dette?
I vinter stod han for det meste ute hele tiden, unntatt når det var skikkelig drittvær med MYE snø og regn.

Jeg vil jo ikke at han skal bli syk eller noe sånt, men det er IKKE aktuelt å ha han på den stallen han har stått i en stund, og jeg finner heller ingen plasser hvor han kan stå ute;/

Hjeeeeeelp!!

Elsker deg, Tassen<3

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2008 :  09:49:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er jo vant til å være mye ute, og han trives vel med det. Så hadde valget vært mitt, så hadde jeg hatt denne hesten ute.

Men hvis det ikke er mulig å oppdrive en utegangs-plass, så må man ta the second best- et sted der han allikevel er MYE ute. Tror han vil kjede seg med å stå inne store deler av døgnet. Ei hoppe her vil ikke være inne, da blir hun helt "rabiat". Må hun, så må hun, men det er ikke noe i utsetter henne for unødendig. Tålmodigheten hennes tilsier at det holder å stå inne så lang tid det tar å "varme opp hovene" før verking/skoing..

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 24/04/2008 :  11:21:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, altså, det er jo en fjording. Jeg kan heller avtale med stalleiern av stallen han står på nå, at om det ikke funker å la han stå der hele døgnet, så skal han få komme tilbake dit.
Men i år stod han ute nesten hele tiden, og han ble ikke LITT forkjølet en gang;)

Men det er ingen plasser de kan gå inn eller noe som helst, kun trær de kan stå under:/

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2008 :  12:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ponni jeg vet om ble ofte forkjølet når den sto inne på en stall men når hu kom til en slags utestall så har hu ikke vært forkjølet på et år nå så tror nok at det er bedre for hesten og stå ute.

Jeg har min hest ute hele året og det går veldig fint:)
Alle hester jeg har vært borti som har stått på utegang hele året har ikke vært forkjølet:)

Redigert av - Haugestad-Spretten den 24/04/2008 12:52:57 Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 24/04/2008 :  14:36:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Om hesten skal stå på full utegang, så krever loven at den skal ha tilgang til leskjul med 3 tette vegger og tak.
Ellen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/04/2008 :  19:15:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beite er IKKE det samme som utegang.
Utegang drevet på en god måte er den optimale måten å ha hest på - etter min mening.

Å sette hesten ut på et beite og la den stå der i all slags vær hele året - det ødelegger for alle som driver utegang på en god måte (og innenfor norsk lov).

Hest på utegang skal ha
1. Et tørt sted uten gjørme å spise masse høy. Loven sier dette området skal rengjøres, (dvs møkkes) og om grovforet ligger ute i mer enn 24 timer skal det være under tak. (f.eks rundballer)
2. Et tørt sted uten gjørme, med godt underlag å ligge på, under tak. Loven krever 3 vegger og tak.
3. Selskap av minst en annen hest - alle hestene må kunne ligge under tak samtidig, og spise høy samtidig.
4. Alltid tilgang på vann - snø er ikke nok. Er det kaldt må vannet holdes over frysepunktet - på en eller annen måte.

For at det skal være et godt sted å leve høst og vår må du regne med å måtte drenere grunnen og legge ut masse grus på iallefall deler av området.

Hesten trenger ikke å ha det godt på utegang selv om den ikke blir forkjølet. Ute er det mye mye mindre mikroorganismer og bakterier i luften, så sykdommer som spres gjennom luften er mye mindre utbredt hos hester som lever ute.
Det er viktig for hesten å kunne ligge tørt, selv om den bare ligger 2-3 timer pr døgn og kanskje mindre.
Så lenge hesten ikke er gjennomvåt, og har tilgang til grovfor, og ikke er altfor tynn, - da holder den stort sett alltid varmen. Men de liker ofte å kunne stå i ly for vinden når det er skikkelig surt.

Lykke til med å finne et sted som hesten din kan ha det GODT ute - hele året.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/04/2008 :  02:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, "Tassen".
Du holder jo til på Nordvestlandet, og det er en del av fjordingens "hjemland" - hvor "gampene" gikk ute mesteparten av året, når de ikke jobba, da.
For å spare en god del tid (og penger) kan du også prøve å la ham sette pels, så du kanskje slipper dekkenbruk. Med et godt leskur å gå inn i, kan du jo se om han søker mye inn dit, eller om han rett og slett trives ute i friluft. Altså: hvis han stadig går inn i skuret og ser ut som han fryser, kan det være grunn til å legge på dekken, men hvis han ser ut til å trives med et fritt uteliv, kan det være det beste for hesten - og deg.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 29/04/2008 :  20:04:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, skjul skal bygges utpå sommeren:)
Dekken skal han ha på seg - med mindre han ikke trenger det:)
Nå har han stått i en luftegård med tak hele året, men jeg ser ham kun der når han spiser, og det er jo fordi det er kun der det blir lagt høy.

Selvsagt får han mye høy, og selskap av annen hest!
Vannet blir fyllt opp hver dag, og jeg kunne ALDRI tenkt meg å putte snø i vannet! Ærlig talt..

Jeg er ganske sikker på at han vil klare seg fint ute, siden han kun vil være ute i luftegården med tak:)
Han har mye pels, og får enda mer om vinteren;)
Jeg tror nok at jeg vil prøve - med mulighet for å sette ham tilbake til den stallen han står på akkurat nå=)

- Han vil få et skur hvor mat & vann skal være (Og han skal også kunne gå dit om det blir for kaldt
- Jeg vil sjekke vannet nøye når jeg er der (Noe som blir hver dag)
- Jeg vil bruke dekken på ham når det er skikkelig kaldt
- Han vil få på seg dekken etter at jeg har ridd (Dekken tilpasset været)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/04/2008 :  02:10:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til videre med Tassen og deg. Håper dere får det fint sammen i tiden fremover.
(Sjekk din VIP.)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/04/2008 :  05:45:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Min Glittra gikk ute i snø, regn, vind og ned i -30 kuldegrader i vinter, uten dekken, men med leskur med halm, og fri tilgang på høy. Hun stortrivdes, og hun kjeder seg inne nå, skal på utegang igjen snart håper jeg. Det er den helt optimale måten å ha hest på for meg - og for hennes del.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/04/2008 :  15:12:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, det er det jeg tenker, Mari:)
Her blir det jo ikke så kaldt heller, og siden andre hester overlever -30 og TRIVES, så er det jo rart at min lodne fjording ikke skal tåle det=)

Men skikkelig skjul trenger de vel ikke før til høsten tenker jeg (Om det regner så går det an å få til noe annet slik at høyet ikke blir vått..)

Tror jeg vil la ham gå på fri tilgang til høy, eller kjøpe silo jaa=)

Brum

Skrevet - 01/05/2008 :  16:46:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Sjekk forskriftene og ta kontakt med distriktsveterinæren slik at du vet at alt er i orden før du setter hesten på utegang.
Dekken hører ikke hjemme på en utegangshest, den trenger å utvikle pelsen sin om den skal stå ute i allslags vær. En skikkelig vinterpels er både vind og vanntett. Bruk av dekken ødelegger disse egenskapene og hindrer hesten i å sette nok pels.
La hesten få utvikle vinterpelsen sin uforstyrret og den vil klare seg fint i allslags vær!!

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 01/05/2008 :  18:42:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min Glittra gikk ute i snø, regn, vind og ned i -30 kuldegrader i vinter, uten dekken, men med leskur med halm, og fri tilgang på høy.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Det er sånn fjordingen liker det!!

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 02/05/2008 :  13:01:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Okej=) Da gjør vi det slik^^,
Han kan heller få ha på seg et fleecedekken noen timer etter at han har blitt svett av trening=)

Er ikke den grei?:)

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/05/2008 :  13:03:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bruk heller ulldekken, det er bedre på våte fjordinger med lang pels har jeg funnet ut. Og pass på at rundballen er ganske tørr, de har lett for å få vondt i magen av for våt rundball. Tror nok dette blir bra, masse lykke til!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/05/2008 :  04:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er maten som trenger dekke(n), ikke hesten.
Anbefaler også ren, naturlig ull, og gode gamle ulltepper kan komme til nytte.
Det som er viktig å huske på, er at det må være LUFT mellom hestens pels og dekkenet, så fuktigheten blir ledet UT fra hestens overflate, og ikke blir "fanget". For luft er en mye bedre isolator enn fukt, det vet alle som har tatt et kaldt bad.
En hest kan - som oss - få gåsehud, dvs at den reiser hårene for å skape luft og sirkulasjon over huden, så den tørker fortere og blir varm. (Men nå har ikke vi pels - og må ty til klær.)
Håper Tassen får en fin sommer!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.