hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stå ute hele året? Hva mener dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stå ute hele året? Hva mener dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Brum

Skrevet - 04/05/2008 :  11:39:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Dersom hesten er svett og har en god vinterpels, kan du bare sette den rett ut i frisk luft og den vil tørke i løpet av få minutter. Pelsen transporterer svetten til overflaten med en gang.
Dersom du setter hesten inn vil det ta mye lenger tid, pga varme og mindre luftgjennomstrømming.
Legger du på dekken vil det som sagt ødelegge funksjonene til vinterpelsen, og det hjelper ikke en skikkelig vinterpels til å tørke fortere.

En skikkeleig vinterpels, gjenkjennes ved at den er tykk ( ca5cm) med ull underst, som på en sau:) Den er helt vanntett, væte kommer aldri inn til huden. Den reiser seg når det er kaldt eller vind, noe som gir isolasjon. Og den transporterer væten innenfra og ut til overflaten.
Slik pels får du bare om du ikke bruker dekken, dekken klemmer hårene ned,hindrer hårene i å reise seg, hindrer utvikling av pels og fett i pelsen.
Mye børsting og vask kan også ødelegge pelsen.
Den beste pelsen kommer som oftest ikke før andre vinteren på utegang.

En hest på utegang trenger også fri tilgang på godt grovfor for å kunne holde på varmen.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/05/2008 :  02:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Brum! (Ta en titt innom VIP)
Da er vi to om å mene omtrent det samme - og flere tør kanskje gi seg til kjenne.
Har riktignok ikke hatt med fullstendig utegang å gjøre - bare på sommerstid, men i alle de staller jeg har vært i gjennom snart 40 år, har jeg aldri lagt et dekken på en hest, uansett rase. Og da er det araber, fullblods, trakhener, all slags varmblods, alle slags ponnier og hester, og selvfølgelig de norske hesterasene, som absolutt tåler en vinterdag eller noen dager med regn på tvers.

Hester er faktisk robuste dyr som tåler "natur".

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  15:00:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hmm, okej!:)

Men har funnet en bra løsning nå=)
Han skal stå der i sommer (med et eller annet tynt dekken på et par timer om han blir svett etter ridning), og så har jeg fått en ny stall jeg skal flytte ham til :D
En så kalt "snobbe-stall" :D
Der vil han i alle fall få det myyyyyyyyyyyyyyye bedre enn på den forrige stallen! Og det vil nok jeg også:)

En skikkelig gladmelding til dere som vet hvordan jeg har hatt det på den andre stallen, eller hva?:)

Så nå blir det utegang i sommer, og så er det rett på stall, hvor det også er mulig for beite om jeg skulle trenge det litt ekstra=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/05/2008 :  01:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres bra ut "Tassen".
Men - altså hvis han blir svett etter ridning, tørker han fortere uten dekken enn med.
Lykke til videre!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.