hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig eller bare smellfeit.....????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Drektig eller bare smellfeit.....????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2008 :  19:18:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Disse bildene av Stjerna ble tatt i går kveld.

Bilde fra overvåkings kameraet i natt

Og disse bildene ble også tatt i går, bare tidligere på dagen

Hun endrer så veldig fasong og dette flere ganger om dagen. Noen ganger ser hun ikke drektig ut i det hele tatt, mens andre ganger ser hun ut som en flodhest bare noen timer etterpå.

Stjerna har ennå ikke begynt å fylle jur, og dette bør jo skje ganske snart da. Ofte lurer jeg på om hun bare er smellfeit og ikke drektig. Tror nesten jeg begynner å bli litt smårar jeg, hi hi

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 26/05/2008 19:22:36

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  20:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner godt du blir litt smårar.. hehe

Hun var veldig forskjellig på bildene.. på nattkameraet ser hun superdrektig ut... og bildene ute ser hun bare tykk ut... hehe... Men det er nok et lite troll som gjemmer seg inni der... hehe

Nå venter jeg spent på at noe skal skje! Når er termin nå igjen??*ammetåke*
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 26/05/2008 :  21:37:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
må si jeg var veldig enig med "Tia"
Men kansje skjekke med vetrinær om hun er drektig. Han kan jo gå inn og kjenne hvordan det ligger ann der inne...

Hadde hun ikke termin 8 Mai
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2008 :  21:43:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hun gikk på slipp i hele sommer så vi vet jo ikke med sikkerhet når hun evt. tok seg. Men vi vet at hun ble bedekket første gang i løpet av de fire første dagene på slippet dvs. et sted mellom 2-6 juni. Derfor har vi liksom regnet ut terminen hennes fra den datoen, og det skulle bli termin omtrent på 17.mai. Men om hun ikke tok seg på første brunst, og kanskje heller ikke 2, men 3.brunst så blir jo terminen hennes et sted mellom juni og juli. Hun ble hentet hjem 31.juli.

Vi tok ultralyd av henne og fikk konstantert drektighet på 120. dag ut i fra første utregnet termin, men mye kan ha skjedd siden det.

Uff, dette er neimen ikke lett. Blir jo gal av mindre, he he.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2008 :  21:47:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg har snakket med dyrlegen for en ukes tid siden. Hun sa at ei hoppe helst ikke bør undersøkes så sent i drektigheten, for det kan være veldig uheldig både for hoppa og føllet. Så hun ville helst ikke gjøre det med mindre det var absolutt helt nødvendig. Vi ble enig om å vente minst et par uker til før vi evt. vurderer dette igjen.
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  22:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det samme sa min dyrlege... men så lenge hesten har vært i normal bruk og fått normalt med mat, så vil hun jo normalt ikke vokse slik som hun har gjort nå over vinteren, så jeg har fremdeles tro på at det er føll :)

Tia hadde som sagt tidligere ikke noe spes med jur før hun fikk (og har forsåvidt ikke noe store jur nå heller (selv etter snart 5 uker med amming)

Men vi begynte også å vurdere innbilt svangerskap på Tia også... hehe.... hun gikk jo 11-24....
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2008 :  22:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
ok, men da dyrlegen sjekket med ultralyd på 120 utifra første brunst/bedekking...kunne han da ikke si noe om størrelse på foster, skulle jo ha sett forskjell på om det var en bedekking på 1-2 el 3 brunst...

Hvordan er juret til hoppa da? adferd sånn ellers...da mener jeg hvordan hun oppfører seg. Jeg hadde hoppe med føll i fjor...og hoppe med føll i år, det var liksom de samme tegnene på begge, den ene hadde sitt 6 føll og den i år var førstegangs..men magen blir jo stor, og legger seg gjerne litt bakpå..synker ned, begge satte jur 3-4 uker i forveien, gnikket masse hale den siste tiden, ble "late", sov masse, mindre int f.eks å trimme den siste tiden, dårligere matlyst...og sånne ting...

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2008 :  23:05:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ok, men da dyrlegen sjekket med ultralyd på 120 utifra første brunst/bedekking...kunne han da ikke si noe om størrelse på foster, skulle jo ha sett forskjell på om det var en bedekking på 1-2 el 3 brunst...

Hvordan er juret til hoppa da? adferd sånn ellers...da mener jeg hvordan hun oppfører seg. Jeg hadde hoppe med føll i fjor...og hoppe med føll i år, det var liksom de samme tegnene på begge, den ene hadde sitt 6 føll og den i år var førstegangs..men magen blir jo stor, og legger seg gjerne litt bakpå..synker ned, begge satte jur 3-4 uker i forveien, gnikket masse hale den siste tiden, ble "late", sov masse, mindre int f.eks å trimme den siste tiden, dårligere matlyst...og sånne ting...

Opprinnelig postet av Ponnien+Theo

Når du sier det så har faktisk hoppa vår begynt å gnikke veldig på halen sin de siste to dagene, så den ser plutserlig ut som en piasavakost. Dette har hun ikke gjort tidligere.

Dyrlegen som kom å tok ultralyd hadde ikke tatt dette på hest før, bare andre dyr. Hun kunne ikke si hvor langt hun var på vei, annet enn at det 99 % sikkert var noe der inne. Så vi var omtrent like langt i vår viten etter ultralyden som før, he he.

Hun har ikke hatt noen synelig brunst siden hun kom fra hingstslippet. Vallaken min viser tydelig når hun er i brunst, for da hopper han opp å rir (men han slipper ikke ut snablen sin) . Han dro for 1 ukes tid siden så nå går hun her helt alene. Men det går greit, for hun er veldig selvstendig og rolig. Men nå blir det værre å se om hun kommer i brunst siden vallaken ikke er her.

Hun har også blitt litt sær og humørsyk merker jeg. Plutserlig vil hun kose veldig, mens andre ganger virker hun lei og sur og viker unna. Hun har også begynt å fhleme (vrenge overleppa) noe hun vansligvis aldri gjør til vanlig. Hun har heller ikke slik glupsk apetitt lenger, men kan faktisk ta pauser fra maten sin.

Juret hennes har ikke begynt å fylle seg ennå, men pattene er mye mykere enn til vanlig og de har blitt litt avlange. Ellers ingen endringer her, men synse å merke at det har kommet en hevelse foran juret hennes. Om dette ikke skyldes drektigheten så er det kanskje hormonelt betinget, men jeg kan ikke huske å ha sett det på henne før.

Inne i mellom kan man se en og annen kul bule ut på magen hennes, men jeg har ikke kjent noe spark i fra dissen bulene. Ved juletider derimot synes jeg tydelig at jeg kjente spark der inne. Men magen hennes forandrer ofte litt fasong.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  00:50:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hoppe kan forandre fasong ganske kraftig når den lille "leieboeren" rører på seg, snur seg på langs og tvers. Til slutt legger den seg til ro og bare venter på å bli født.

En gang fikk en av mine drektige hopper en merkelig kul i svangen, og da jeg dyttet på den, fikk jeg nærmest et "spark" tilbake, og så forsvant kulen, he he.

Vil nok tro at Stjerna ble bedekket på 2. brunsten. - Og husk: Hun kommer til å lure deg!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2008 :  16:24:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hoppe kan forandre fasong ganske kraftig når den lille "leieboeren" rører på seg, snur seg på langs og tvers. Til slutt legger den seg til ro og bare venter på å bli født.

En gang fikk en av mine drektige hopper en merkelig kul i svangen, og da jeg dyttet på den, fikk jeg nærmest et "spark" tilbake, og så forsvant kulen, he he.

Vil nok tro at Stjerna ble bedekket på 2. brunsten. - Og husk: Hun kommer til å lure deg!

Opprinnelig postet av T. Boysen

"Kommer til å lure meg???" Om hun har føll der inne så har hun allrede greid å lure matmor trill rundt, iallfall 100 ganger alt, he he.

Ja hun får også en og annen slik kul (på størrelse med en tennis ball) som buler ut på magen hennes. Jeg har forsøkt å holde på den og kjenne etter, men jeg er i tvil. Kan det være tarmene som buler ut slik da???

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2008 :  13:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Uff, tror jeg har litt dårlige nyheter. Har nettopp hatt en venninne hos meg som har drevet med avl og oppdrett av New Forest ponnier i 20-30 år. Med andre ord så er hun en dyktig og erfaren oppdretter. Mens hun først var her, tok hun samtidig en titt på Stjerna for meg.

Hun trodde IKKE at Stjerna hadde noe føll i magen sin. Selv om hun ikke kunne si dette med 100% sikkerhet, så mente hun at det ihvertfall ikke så sånn ut på hoppa. Derimot var hun meget, meget fet. Hun anbefalte oss å vente en uke eller to, og om ikke noe hadde endret seg på jura hennes eller på andre fornter, burde vi tilkalle dyrlegen for en sjekk. Men hun trodde selv at Stjerna var tom. Sukk, sukk og atter sukk.

Jeg har jo hatt disse mistankene lenge nå, så jeg ble ikke kjempe overrasket over det hun sa. Stjerna har hatt så mange diffuse og svake tegn på det å skulle være såpass høydrektig, at tvilen bare har blitt større og større.

Hvis hun viser seg å være tom vil vi gjerne forsøke å bedekke henne igjen i år. Men da må vi jo såklart finne en passende hingst til henne ikke altfor langt unna. Vi kan ikke sende henne på slippet her i år som Hedmark fjordhest lag holder, da hingsten de har leid denne gang, er for nært beslektet med Stjerna.

Vi får se an en uke eller to. Om ikke noe har endret seg da skal jeg bestille dyrlegen til henne. Da får vi iallfall sikkert svar.

I mellomtiden har jeg begynt å forbrede meg på at hun muligens er tom. Derfor har jeg begynt å titte litt etter mulige hingster vi kan bruke på henne, om mistanken vår blir bekreftet. Det må ikke være så altfor langt unna.

Noen som vet om tilgjengelige fjordhingster i hedmark, Oslo/Akershus eller omegen.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2008 :  17:49:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Nei så kjedelig da!
Jeg var også veldig i tvil enkelte ganger på om hoppa mi var drektig, men det var ikke så langt i drektigheten som hoppa di er nå da. Dessuten begynte jo juret hennes å forandre seg hele 3 mnd før termin, så da begynte de ordentlige tegnene.
Men det er jo enda et håp da! *krysse finga*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/05/2008 :  18:14:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler deg å bedekke henne i stasjon, for å få mer korrekt dato for bedekking.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2008 :  18:34:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg anbefaler deg å bedekke henne i stasjon, for å få mer korrekt dato for bedekking.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Ja jeg tror nok vi må gjøre det, bla. annet fordi hu er så "rund over stompen" Hun bør ikke gå på beite hele sommeren, men fåes i form og SLANKES EN SMULE. Må ihvertfall se an en eller to uker til, før vi tilkaller dyrlegen.

Det er jo som du sier også, det aller beste om man kan få en korrekt dato for bedekning.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2008 :  18:37:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei så kjedelig da!
Jeg var også veldig i tvil enkelte ganger på om hoppa mi var drektig, men det var ikke så langt i drektigheten som hoppa di er nå da. Dessuten begynte jo juret hennes å forandre seg hele 3 mnd før termin, så da begynte de ordentlige tegnene.
Men det er jo enda et håp da! *krysse finga*

Opprinnelig postet av SkyggenogCo

Ja det er som du sier, ennå litt håp. Men dette svekkes for hver dag som går uten noen endringer eller tydelige drektighetstegn på hoppa.
Får krysse fingrene en uke eller to til, så får vi sjekke henne da om ingen ting nytt er å se.

Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  19:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ånei!!! Så dumt da!! Men har hun vist tegn til brunst da?? Når jeg tenkte meg om så ble jeg litt skeptisk på Tia et par mnd før hun fikk, da så hun ut som om hun var brunstig, men vet ikke om det er normalt. Hun var jo iallefall drektig!

Men det burde jo kanskje vært lurt å sjekke med en veterinær om ikke altfor lenge... I tilefelle det er en baby inni der... så bør den vel ikke gå over 12 mnd... og hvis terminen var 8 mai så nærmer det seg jo 12 mnd.

Men krysser fingrene for dere!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.