hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig eller bare smellfeit.....????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Drektig eller bare smellfeit.....????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2008 :  22:30:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ånei!!! Så dumt da!! Men har hun vist tegn til brunst da?? Når jeg tenkte meg om så ble jeg litt skeptisk på Tia et par mnd før hun fikk, da så hun ut som om hun var brunstig, men vet ikke om det er normalt. Hun var jo iallefall drektig!

Men det burde jo kanskje vært lurt å sjekke med en veterinær om ikke altfor lenge... I tilefelle det er en baby inni der... så bør den vel ikke gå over 12 mnd... og hvis terminen var 8 mai så nærmer det seg jo 12 mnd.

Men krysser fingrene for dere!!!

Opprinnelig postet av TiaogJamie

Nei hun har ikke hatt noen synelig brunst, men nå blir det vanskelig for oss å se det på henne siden hun går her helt alene. Når Heffalompen gikk her sammen med henne, så viste han tydelig om hun var i brunst eller ei.

Vi vet jo ikke eksakt når hun tok seg siden hun gikk med hingst hele sommeren. Vi vet at hun ble bedekket første gang mellom 2-6 juni, men om hun tok seg på den brunsten aner vi ikke. 31. Juli hentet vi henne hjem, så aller siste bedekningsdag er iallfall ikke senere enn det.

Ja om hun ikke fyller i jura sine eller viser andre tydelige drektighets tegn innen en ukes tid skal jeg kontakte dyrlegen. Vi ønsker å bedekke henne på nytt i sommer hvis hun er tom nå, og da er det jo en fordel om vi ikke venter så altfor lenge med det.

Men det er jo fortsatt en liten mulighet for at hun kan ha bebis i magen sin ennå, men den muligheten svekkes for hver dag som går, slik hun er nå iallfall.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/06/2008 :  07:56:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Om hun skal bedekkes igjen i år, så bør hun kanskje slankes litt. Med mindre magemål vil hun ha lettere for å ta seg.

Leit om det ikke er noe der, hadde nok blitt et knallføll, med de foreldrene.. Trist.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2008 :  13:11:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om hun skal bedekkes igjen i år, så bør hun kanskje slankes litt. Med mindre magemål vil hun ha lettere for å ta seg.

Leit om det ikke er noe der, hadde nok blitt et knallføll, med de foreldrene.. Trist.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Ja det er kjempesynd om hun ikke har tatt seg. Ønsket så inderlig et avkom av Sylvfaks og Stjerna. Det hadde vørt en flott match tenker jeg. Men jeg skal gi henne en uke til før jeg evt. tilkaller dyrlegen for undersøkelse.

Ja hun bør absolutt slankes en god del, og vi har allredet begynt på den prosessen. Selv om hun nå skulle vise seg å fortsatt ha føll der inne, så trenger hun å få av seg litt. Det hadde bare vært bra for dem begge to. Er det føll så vil jo den tære bort litt av det overflødige på mammaen sin, men er hun tom så har jo alt det vi har foret henne ekstra p.g.a drekigheten gått rett til henne og da lang seg på utsiden, he he. Vi har derfor kutta helt ut kraftforet hennes, men hun går nå å gresser 5-6 timer om dagen + høy til kvelds i stallen og vitaminer.

Så fort vi har avkreftet/bekreftet drekitgheten skal jeg, hvis hun er tom, begynne å trene henne opp. Men først må hun da få på seg sko igjen siden hun er så sårbeint nå. Vi tok jo av skoene på henne når forventet følling nærmet seg.

Så om en ukes tid vet vi nok mer om hva som skjer fremover.

Har allredet begynt å titte etter mulig hingst for sikkerhets skyld. Jeg liker både Florian, Rossman og Kneist, men de holder til så langt unna at det nok blir vanskelig. Men Rånnar derimot er jo også veldig flott på mange måter, og han er ikke så uoverkommelig langt unna heller.

Gruble gruble

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/06/2008 :  19:08:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Rånner er fin, men han er litt liten da. Rossmann ville jeg ha brukt. Flott stamme, og veldig pene avkom. Er jo en gammel kar det, er ikke sikkert han kan gå i avl så mye lenger.

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2008 :  23:13:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rånner er fin, men han er litt liten da. Rossmann ville jeg ha brukt. Flott stamme, og veldig pene avkom. Er jo en gammel kar det, er ikke sikkert han kan gå i avl så mye lenger.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Ja det hadde vært utrolig fristende å bruke Rossman, han er nydelig, men han står så langt unna. Siden vi må leie inn både sjåfør, bil og henger så må vi desverre tenke litt økonomi oppi alt dette her og. Men jeg er enig med deg, han er kjempe flott

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  01:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - har vært borte noen dager og har ikke fått fulgt med på Skogli og Stjerna. Man kan jo fortsatt håpe at det er noen der inne, men ville fått det sjekket så fort som mulig.

Vi har ei hoppe her i stallen som faktisk to ganger har hatt "innbildt svangerskap", ja hun ble diiiger og fikk til og med melk, og man ventet og ventet. Men så ble hun etter hvert tynnere, og man lurte på om hun kunne ha "kasta" ute på beitet, men ingen spor etter noe sånt. Hun hadde nok vært drektig, men så har det vært "noe" med føllet, og hvis det skjedde tidlig, ble det nok resorbert.

Og - HVIS det viser seg at det ikke er "noen" der, og hun skal til hingst igjen - hvor holder denne Rossmann til, da? Det er jo god tid til evt. slipp enda - de fleste foregår rundt St.Hans. - Kanskje det finnes noen som kunne tenke seg en kjøretur med hest og henger.... (sier ikke mer foreløbig).

Men bevares, det må jo sjekkes grundig først om hoppa er tom eller ikke.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2008 :  06:40:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Rossmann står i Måndalen i Møre og Romsdal, dvs. en GOD del timer unna Hedmark.

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2008 :  11:56:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg skal ringe dyrlegen til mandag og snakke med henne, om ikke noe har endret seg innen da. Rossmann skal vel gå på slipp i sommer han, eller? Han er jo veldig flott og fin størrelse også, men Rånnar er på andre siden veeeeldig lik Stjerna vår. I tillegg har han et ekstra flott og sterkt kryss noe som er en fordel med tanke på Stjernas svakheter. Han er jo ikke så liten heller, men sant nok, litt mindre enn dama vår

Stjerna er såpass stor ("litt vel overvektig") kan man vel trygt si, så hun bør nok ikke gå en hel sommer på slipp i år. Det tar vi ikke sjansen på, for hun er virkelig "diger" nå. Rånnar blir faktisk stående bare en times kjøring unna, og om hun bedekkes for hånd så får vi både en nøyaktig dato for bedekningen pluss at hun slipper å risikere noe "fang". Blir da litt lettere for oss å vite nøyaktig termin til neste år, pluss at vi slipper å bekymre oss grønne for at hoppa vår skal forspise seg på slippet.

Uansett så må nok Stjerna slankes en god del, men før vi evt. har fått avkreftet drektigheten hennes, så kan vi ikke "nislanke" henne sånn helt plutserlig. Vi har iallfall, som jeg nevnte, kutta helt ut kraftforet henne nå, men istedet får hun gresse en god del, pluss vitamin tillskudd.

Har nå hørt at det har kommet et føll etter Sylvfaks (hingsten som Stjerna gikk på slipp sammen med i fjor), men at minst 4 andre fortsatt venter, og det var på en måte litt godt å høre. Da er det flere av hoppene som muligens har tatt seg litt sent. Dette kan jo også skyldes den veldig våte og kalde sommeren vi hadde i fjor. Det finnes jo fortsatt litt håp om at hun enda har føll der inne, men det er ikke store håpet vi har om det lenger. Men vi får krysse fingrene iallfall en ukes tid til

Dette bildet tok jeg av henne i går

Ser ikke mye drektig ut her...?

Men her igjen, sett fra denne vinkelen, kan man jo begynne å tvile igjen.

Og den siste uka har hun drevet med dette

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2008 :  12:21:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmm - har vært borte noen dager og har ikke fått fulgt med på Skogli og Stjerna. Man kan jo fortsatt håpe at det er noen der inne, men ville fått det sjekket så fort som mulig.

Vi har ei hoppe her i stallen som faktisk to ganger har hatt "innbildt svangerskap", ja hun ble diiiger og fikk til og med melk, og man ventet og ventet. Men så ble hun etter hvert tynnere, og man lurte på om hun kunne ha "kasta" ute på beitet, men ingen spor etter noe sånt. Hun hadde nok vært drektig, men så har det vært "noe" med føllet, og hvis det skjedde tidlig, ble det nok resorbert.

Og - HVIS det viser seg at det ikke er "noen" der, og hun skal til hingst igjen - hvor holder denne Rossmann til, da? Det er jo god tid til evt. slipp enda - de fleste foregår rundt St.Hans. - Kanskje det finnes noen som kunne tenke seg en kjøretur med hest og henger.... (sier ikke mer foreløbig).

Men bevares, det må jo sjekkes grundig først om hoppa er tom eller ikke.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja vi tok jo ultralyd av henne 22 august (tror jeg det var) og hun kan jo ha kasta etter dette uten at vo har merket det. Som du sier så kan jo hoppa absorbere opp forsteret hvis noe går galt og det ikke er så stort enda.

Vi får krysse fingrene litt til. På mandag skal jeg snakke med dyrlegen og se hva som skjer derfra.

Hingsten Rossman er veldig fin, men også veldig langt unna. Men hingsten Rånnar som kommer til å står ganske nære oss er også veldig veldig fin: Han er i tillegg veldig lik Stjerna (noe vi ser på som et pluss), den har et solid og veldig sterkt kryss (noe som er enda ett pluss med tanke på Stjernas svakhet) og i tillegg har han en imponerendes merittliste bak seg og knallflotte bevegelser. Så uansett hvem vi bruker av de to hingstene vil et evt. følll få nedarvet gode gener :)

Hvem kunne tenke seg en kjøretur med hest og henger sa du??

Vi får iallfall se an til mandag når jeg har snakket med dyrlegen. Så tar vi tingene derfra

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  13:50:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dette var uventede nyheter. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men håper selvfølgelig i det lengste at det kommer føll likevel. Blir nok godt å få avklart det på mandag.

:)
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2008 :  15:42:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, dette var uventede nyheter. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men håper selvfølgelig i det lengste at det kommer føll likevel. Blir nok godt å få avklart det på mandag.

:)

Opprinnelig postet av Polaris79

Ja det var ikke dette vi hadde sett for oss. Kjempe trist om hun ikke lenger har føll i magen sin, men vi får som du sier, håpe på det beste inntill vi vet noe mer med sikkerhet. Men uansett så blir det godt å få en avklaring enten det er positivt eller negativt. Usikkerheten er faktisk det værste akkurat nå, men jeg er ganske forbredt på at hun kan være tom. Så skuffelsen er på en måte allredet svelget og "taklet".

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 03/06/2008 15:45:50 Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  01:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da hoppa mi sku følle va æ ik sikker før ho fikk melk i jure. ho va så føranderli, men de blej no føll sikkert en liten mummi der inne!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  01:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ja - vet ikke hvor mange ganger jeg har gjentatt det - men disse damene våre - de lurer oss "big time" - uansett hva de har på lager av overraskelser.
Så uansett om vet'en finner ut at det ikke er "noen" der - eller om "noen" plutselig plopper ut - så tar dama siste stikk.
Og gjett om jeg har hørt historier om damer som plutselig - helt uventet presenterer et føll en morgen - og ingen har ant noe som helst. Og så er det de som er "drektige så det holder" i månedsvis, og så er det bare lureri - ja, dama selv er blitt "lurt" til å tro at hun har "noen" innabords.
Ok - nå er vi flere som venter spent - uansett resultat.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2008 :  03:22:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, ja - vet ikke hvor mange ganger jeg har gjentatt det - men disse damene våre - de lurer oss "big time" - uansett hva de har på lager av overraskelser.
Så uansett om vet'en finner ut at det ikke er "noen" der - eller om "noen" plutselig plopper ut - så tar dama siste stikk.
Og gjett om jeg har hørt historier om damer som plutselig - helt uventet presenterer et føll en morgen - og ingen har ant noe som helst. Og så er det de som er "drektige så det holder" i månedsvis, og så er det bare lureri - ja, dama selv er blitt "lurt" til å tro at hun har "noen" innabords.
Ok - nå er vi flere som venter spent - uansett resultat.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Må vel ærlig innrømme at jeg er litt spent og nervøs selv, for som du sier, man vet jo aldri med disse gravide damene, he he.

I dag ble det nokså brått bestemt at vi skal passe på hesten til en venn av oss i en ukes tid fremover. Han er en nydelig 4 årig, flott fjordhest kar som ble kastrert for under 2 uker siden. Litt mye hingst i han ennå, men uansett så var han jo bare rålekker.

Stjerna var først veldig nysgjerrig, og etter det har hun vært på krigsstien mot han. De står i hver sin paddock, men hadde mulighet til å hilse gjennom gjerdet, helt til mor satte en stopper for det nå i natt. Stjerna skulle visst ta han gjennom gjerdet og satte rompa til å fyrte løs. Derfor har jeg nå laget en 2 meter bred gang mellom dem slik at de ikke får hilst lenger. Vil jo ikke at madammen skal bli skada eller at gjerdet vårt går til dundas

Stor bildeblogg + video blogg fra da han nettopp hadde kommet ligger på siden min her:

http://hest.no/blogg/?blid=110051&bid=1285

http://hest.no/blogg/?bid=1285&blid=110008&pagetitle=*STOR%20BILDEBLOGG*%20Ny%20hest%20på%20stallen!%20Ashley%20Uhrebro,%20WOW,%20for%20en%20flott%20kar!!!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/06/2008 :  09:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Da går du for Rånnar. Rossmann skal gå på slepp tenker jeg ja.

Ashley er PEN, synd med de beina hans altså..! Spennende å se hvordan det går fremover...

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.