hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva bør jeg fore hesten min med :D ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva bør jeg fore hesten min med :D ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

CarolineOgTommie

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  21:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei :D håper noen der ute er flin med for, jeg har en ponni som bare skritter for den har vært halt, og skal ikke ha så mye energi ?
noen som veit om et forslag som ikke innholder noe som gir så mye energi men som gir alt det andre de trenger !? håper på svar fort da dette er ganske viktig :D:D:D

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 01/06/2008 :  14:02:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Komplett? Og multivitamin?
Er ikke så flink på dette akkurat, men jeg ville ha gitt komplett i alle fall=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

CarolineOgTommie

» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  08:12:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei :) jeg har sett litt på det baileys foret ? er det bra ? :D Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  13:06:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at det er ikke et must med kraftfor, slett ikke alle som trenger det, og ihvertfall ikke når de står pga skade. Grovfor er det hesten lever av (selv om enkelte desverre ser ut til å tro det motsatte...) og et vitamin- og mineraltilskudd og salt i tillegg sørger for at hesten har alt den trenger.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 02/06/2008 :  20:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville heller droppa kraftfôr og heller gitt fri tilgang på grovfôr. Også gi multitilskudd og salt + litt betfôr hvis den ikke spiser vitaminene uten noe... Gå til toppen av siden

CarolineOgTommie

» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  22:18:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
men assa han kan ikke få fri tilgang da han er ganske tykk blitt ;s men jeg kan skritte han i 30 min, å han begynner å masse vis han ikke får kraftfor, han må få litt kraftfor så lenge de 40 andre hestene får mat lissom ;s Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  02:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok - gi hesten HØY, og evt. reduser dette med litt halm, for "tygge-hyggens" skyld.
Reduser på evt. "kraft-for", men la den få kanskje ca. 1/2 liter, så den ikke blir pottesur av å se at de andre får, og ikke den. Ellers er noen gulrøtter i biter svært velkomment.
Gå til toppen av siden

CarolineOgTommie

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  15:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
men det er atter han trenger bare en neve :L så ikke han masser sann :L men det er ikke jeg som forer så jeg lager bøtte :D Gå til toppen av siden

CarolineOgTommie

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  16:24:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
men atter han kan IKKE få fri tilgang, da han er tykk :L Gå til toppen av siden

HesteHeidi92

Norway

Skrevet - 10/06/2008 :  18:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHesteHeidi92  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHesteHeidi92  Svar med kopi av melding
Hvor mye veier han? Hva er hans nøyaktige fôrplan fra før av?
Er han tynn/tykk/passlig, har han mye/lite/passlig med energi?
Er det noe han ikke liker eller tåler?
Fungerer ikke nåværende fôrplan?

N/L-hest er Norges svar på sportsponnî...
Min ponnihoppe får fôr 4 ganger om dagen hun! ^^
Gå til toppen av siden

CarolineOgTommie

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  16:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg veit ikke mye han veier nå, men han har stor vom, før han ble skada fikk han silo til hvert måltid, en halv øse havre til hvert måltid, å det funket selvom han hadde litt mye energi noen ganger! men nå så får han 1,5-1-2 med høy. åsså bare litt kraftfor å har altfor mye enerig. å nå skal han kunne skrittes og da har han altfor mye energi.. men jeg har kjøpt champion komplett og skal prøve det :L å nå er det nesten sann at jeg kunne gitt han noe for å miste litt energi :L menemn :L Gå til toppen av siden

HesteHeidi92

Norway

Skrevet - 13/06/2008 :  12:31:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHesteHeidi92  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHesteHeidi92  Svar med kopi av melding
Greit nok at du ikke vet hva han veier, men det er kanskje litt lurt å gi oss en pekepinn? Hvilken rase er det? Type (edel, normal, kraftig)? Det kan jo være vi foreslår noe helt feil for hesten din, derfor er det viktig å legge ut alt du har av opplysninger.

Hvis han kun skal skrittes aå trenger han ikke noe annet enn vitaminer utover høyet. Eller går den på gress nå? Du kan jo bare la han stå på beite døgnet rundt, uten tilskudd av fôr.

N/L-hest er Norges svar på sportsponnî...
Min ponnihoppe får fôr 4 ganger om dagen hun! ^^
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/06/2008 :  16:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Reduser på evt. "kraft-for", men la den få kanskje ca. 1/2 liter, så den ikke blir pottesur av å se at de andre får, og ikke den. Ellers er noen gulrøtter i biter svært velkomment.

... flere skriver stadig at hesten kan få en halv eller en hel liter med noe .. tenker dere på at det faktisk er ganske MYE kraftfor for mange ? Min voksne hest foreksempel får aldri noen gang mer enn en liter kraftfor ... skulle jeg gitt en hest kraftfor som ikke trenger det bare fordi alle andre får, hadde den fått vitaminer og MAX en dl .... jeg merker enormt på unghesten min også forskjellen på 1 liter oppdrett og halvannen liter oppdrett ... hun blir feit av halvannen og passe på en.

Mange sier at *hesten min får ikke noe kraftfor, det er ikke nødvendig, .... men den får en halv liter morgen og kveld til kos* ... da får den jo kraftfor, og ikke så rent lite heller.

Det er vanskelig og komme med råd ut fra det trådstarter skriver, men det høres overhodet ikke ut som en ponni som pr i dag trenger tilførsel av kraftfor. Hvor mye høy man skal anbefale er håpløst, da man ikke vet rase og str og ser holdet. man må også vite hva hesten har fått fra før, for å ha noe å sammenligne med. man må også vite noe om hva slags høy. så lenge han er rund, og atpåtil sprek, ville jeg ikke gitt han kraftfor i det hele tatt, men høy og vitaminer. Hvor mye høy må du nesten vurdere selv, det er umulig og si noe om uten å vite hva slags ponni du har .. men endel høy må han få, du må ikke slanke han med å gi han lite høy. Med vitamintilførsel da, har du en god start, så kan du heller plusse på med kraftfor om han blir tynn eller lite energi.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 14/06/2008 :  11:21:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ville gitt høy. Blir den sur under foring så gi den et par gulrøtter eller noe i stedet, så den får noe i krybba:)
Du kunne også evt gitt den litt betfiber hvis du må ha noe å blande vitaminer og salt med. Men maks 1 dl til hvert måltid.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2008 :  11:37:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Enig i at denne ponnien ikke trenger kraftfôr. Grunner til at en hest bør få kraftfôr er hvis den ikke klarer å få i seg nok kalorier ved fri tilgang på grovfôr, eller at den mister piffen under trening uten kraftfôr. En veldig vanlig grunn til at de får pellets er at det er så vanlig å gi alle hester og ponnier kraftfôr at alle tror at de må ha det uansett om de er både feite og spreke. Enda en grunn er som trådtarter skriver, at ponnien blir veldig skuffa når alle de andre får og ikke han. Ofte er det de som er mest glad i mat som trenger det minst, og det er ikke særlig morsomt å være matglad ponni med tom krybbe når nabohestene fornøyd gomler på maten sin! Så jeg synst den bør få et eller annet, men ikke kraftfôr. Litt betfôr, gulerotbiter og/eller vitaminer er god trøstemat for en liten tjukkas som ikke bør bli enda rundere Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.