hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva bør jeg fore ham med..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva bør jeg fore ham med..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/05/2008 :  22:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
HeiHei!
Nå er det sommer, og hesten min (fjording på 4 år), står på beite. Nå er han oppe i normalvekt, og han blir nok litt overvektig også.

Saken er at han sliter med skikkelig undervekt når høsten/vinteren kommer. I stallen hvor jeg har hatt ham, har jeg pleid å gi ham komplett kraftfor og bygg og en gang prøvde jeg havre. Det nyttet ikke, fordi alle andre stjelte kraftforet mitt, så jeg vet ikke hva som hjelper på ham! Han har altså nesten ikke fått kraftfor, selv om det var meningen.. Jeg gav faktisk opp, da en sekk med komplett forsvant dagen etterpå:/

Nå skal jeg altså flytte ham til en skikkelig stall, og der vil jeg prøve på nytt. Saken er den at jeg ikke vet hva jeg skal gi ham, og hvor mye? Jeg vet at jeg må begynne i det små, og har tenkt å øke mengden sakte. Hva vil dere anbefale?

Han skal få ca. 10 kg høy hver dag tenker jeg. Der han stod i stallen før betalte jeg for 10 kg høy per dag, men jeg tviler på at de gav ham mer enn 5 kg...

Rettere sagt; nå har jeg ikke peiling på hva jeg skal gi ham! Tynn får han IKKE lov til å bli igjen..

Hjeeelp..

Elsker deg, Tassen<3

mariakaogcindy

Skrevet - 31/05/2008 :  09:19:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville som du sier gi han 10kg høy.

Som Kraftfôr

Morgen:
0,3L Tørt betfôr (må bløytes)
0,5L Bygg
0,3L komplett (øke hvis den trenger mer energi)
1dl Olje

3kg høy

Lunsj:
3kg høy

Kveld:
0,3L betfôr
0,5L Bygg
0,3L komplett (øke hvis han trenger mer energi
2dl Olje
15ml multivitamin
4kg høy

Kan også prøve uten komplett når den for olje for hesten for energi av olje. hvis den blir tynnere så er det bare å øke betfôret til 0,4L morgen og kveld og kansje øke byggen litt også...
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  18:09:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ok, får jeg kjøpt alt dette på felleskjøpet tror du..?

Når du sier olje, hva mener du da? I stallen hvor jeg hadde ham før, gir de hestene sine vanlig matolje og solsikkeolje som vi alle har på kjøkkenet. Er det det du mener?

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  18:12:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Og hva mener du med multivitamin?
Mener du: Pluss Multitilskudd hest?

Det har jeg også prøvd, men det forsvant også med en gang det kom i stallen. Som sagt; jeg skal flytte ham etter sommeren, så da skal jeg kjøpe alt gutten min trenger!=)

Blir glad for flere svar!

mariakaogcindy

Skrevet - 31/05/2008 :  19:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, alt for du tak i på felleskjøpet

Ja, det er det pluss multitilskudd hest jeg mener...

Du kan bruke vanlig olje til mennesker men man for også en olje fra felleskjøpet som er til hest som det er lakt til e-vitamin i... Den blir billigere enn å kjøpe vanlig olje i butikken.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  20:23:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Kjempebra^^,
OK, da kjøper jeg det:)

Hvordan mener du at jeg skal gå frem med denne forplanen? Kan jo ikke plutselig bare gi ham alt du har skrevet opp..

mariakaogcindy

Skrevet - 02/06/2008 :  21:01:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville begynt med 1 dl av hver av tingene altså:

Morgen:
0,1L betfôr tørt ( må bløytes i 0,3dl vann)
0,1L bygg
0,1L komplett
1/2 dl olje

Kveld:
samme som morgen + vitaminene.

også øke med 1dl til 2dl om dagen spørs hvordan hesten blir i magen... Hvis den ikke viser noe tegn til dårlig mage er det bare å øke med 2dl om dagen på alle tingene. Altså:

Morgen:
0,2L betfôr ( 0,6l vann)
0,2L bygg
0,2L komplett
1 dl olje

Kveld:
0,2L betfôr
0,2L bygg
0,2 L komplett
+ vitaminer
1dl olje

også øker du med 1 dl på alle tinga helt til du er der du skal være

Lykke til

hvis hesten din ikke går opp i vekt er det bare å øke byggen.
hvis hesten din ikke har nok energi er det bare å øke kompletten.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  02:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke så mye greie på kraftfortyper og mengder, siden mine små damer bare har fått 1/2 kg fersk-knust havre morgen og kveld - som kos, siden alle de andre hestene får så mye annet å gomse i seg. De har klart seg i massevis på NOK høy. Ja, og så gulrøtter.

Du skriver at du betalte for 10 kg høy om dagen, men antok at han fikk ca. 5 kg - ja, da er det jo halvparten av hva han skulle hatt, og da er det ikke rart han ble tynn! Så bare ved å gi ham NOK høy, vil jeg tro at mye av problemet er løst.

Har ikke selv regnet på hva høy vs. kraftfor koster siden jeg liksom ikke har trengt å bry meg med sånt. Det eneste jeg har holdt øye med, er næringsinnholdet i høyet, og det har alltid vært godt nok, ihvertfall for mine hester.

Men nå står altså sommeren for døra og et forhåpentlig godt beite. Det er tiden hvor de fleste hesteeiere slipper å tenke på kilo og gram med ekstra for - men heller "bekymre" seg for hvor "god og rund" hesten er når sommeren er over. Det er først DA man evt. kan begynne å tenke på hvor mye "ekstra" hesten trenger.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2008 :  06:47:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ville heller ha gitt betfiber, da det er mindre sukker der enn i betfôr. Synes kanskje ikke kan trenger alt det kraftfôret jeg, synes han heller skal få fri tilgang til høy om dagen ute, og halm inne om natta.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  16:00:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, han fikk 5kg fordi en stooooor varmblodshest i stallen fik 8. Denne hesten trener HARDT dressur og sprang, samt "galoppturer". Og da syns stalleier at Tassen skulle få mindre enn denne hesten.. Dette har komt frem i senere tid.
Hun sa at hun gjorde det for hestens beste, da han ikke tåler 10 kg høy om dagen! Hva syns dere om det?

Mariaogcindy: Mener du at jeg skal øke med 1dl hver dag?:)

Nå står han på et beite som er gruuuuusomt stort, så kraftfor får han ikke nå:) Han begynner å komme opp i normalvekt nå:) Ribbebeina viser litt, men han er i det minste "flat" på ryggen (altså: ryggraden stikker ikke opp).

Jeg kan ta et par bilder av ham, men jeg skjønner ikke hvordan jeg legger dem ut her:S

Mari: Betfiber? Hva er det, og hvor får jeg kjøpt det? Må det også bløyes opp (I så fall: hvor lenge skal det ligge med vann i før jeg serverer?)

Tuuuusen takk for svar!:D

PS: Er dere enige i at han kan få 10kg høy om dagen? Etter beitet så klart! Nå får han ingenting annet enn gress;)

mariakaogcindy

Skrevet - 03/06/2008 :  19:34:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, øk med 1 dl om dagen på alt, hvis til du er litt over halvveis i mengden han skal opp til da kan du øke med 2 dl.

Betfiber er nesten det samme som betfôr, eneste forskjellen er at det inneholder endel urter og elektrolytter osv som gjør at hesten drikker mer. Også inneholder det mindre sukker enn betfôret. Men jeg bytta fra betfiber til betfôr fordi dyrlegen min anbefalte det for å få hoppa mi opp i vekt... Betfiber skal også bløytes bare at det må ligge lenger enn betfôret, fordi betfiber er laget i store pellets...
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 03/06/2008 :  19:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
10kg høy er ikke farlig for en hest å få, bare det blir spist opp... Min kaldblodshoppe for 9kg om dagen. 3kg morgen, 3 kg lunsj og 3kg kveld... Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  19:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ok, da tror jeg at jeg holder meg til betfor;)
Hvor lenge skal det ligges i bløyt før han får det?

Ja, det blir jo spist opp så lenge han får mest om kvelden, og det er jo det du har skrevet opp=) Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å prøve din forplan:) Den virker kjempegrei!

Er redd for at han får kolikk av mye kr.for, men han skal jo bli trent godt etter sommeren:) Begynner ikke med høy/kraftfor før han kommer på stall!:)

Northernlights

Skrevet - 03/06/2008 :  20:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du syns det er greit å benytte deg av mange forskjellige slag for, så er MARIAKAOGCINDY sin forplan bra, MEN han har jo praktisk talt kun levd på 5 kg høy, Iallefall i fjor vinter, som 3 åring i full vekst, så kanskje ikke rart han var tynn ??? Jeg ville nok ha gitt 8 kg høy og oppdrett et halvt års tid, siden det var dette han skulle hatt i fjor da han var i vekst, og som han fremdeles kan være. Begynn forsiktig, øk en dl i uka til du gir han 1 kg morgen og 1 kg kveld , såfremt han blir regelmessig trent. Syns du han trenger mer når kulda kommer, gi olje. Men husk ormkur, gjerne 3 ganger i året. Og saltsten, også på beite. Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  20:29:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Så du mener at jeg skal gi 8kg høy i døgnet?
Og KUN oppdrett..?

Jeg er villig til å prøve ALT, så lenge hesten min er normal-tykk, og frisk:)

Jeg gir ham ormekur, og skal kjøpe saltstein neste by-tur!=)

Kan du si i literform og ikke kg når det gjelder kraftfor? Er såååå usikker på dette..

Han vil bli stående still på beite (så og si), men når han kommer på stall så kommer jeg til å trene ham mye! Gradvis så klart, siden han da har stått still en del=)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  02:04:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som ikke skal slankes, kan få så mye høy som den klarer å spise opp mellom måltidene. Først når det ligger igjen høy fra forrige måltid, har den fått for mye.

Og når hesten har fått NOK høy, og den likevel taper vekt - DA kan du gi ekstra for, utover ca. 1 liter fersk-knust havre x 2 pr. dag. Samt litt vitaminer i form av gulrøtter.

Men la nå sommerens gode beite få gjøre "jobben" med å få hesten opp i hold, og så kan du vurdere fra høsten av hvor mye "ekstra" han trenger - når han kanskje - endelig - får NOK høy.

Forøvrig er det nyttig å ha en sånn stor saltslikkestein på beitet, som man trær på en stolpe.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.