hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvorfor får de ikke grønt gress om somren?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 hvorfor får de ikke grønt gress om somren?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  01:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
I naturen spiser alle hester grønt gress og det er fine overganger mellom vinter og sommermat, så de ikke får forfangenhet. mine hester mumser alltid friskt grønt gress og fra tidlig på våren når gresset kommer opp får de beite for mest naturlig overgang. kjenner til noen som har hest som bare blir brukt til turridning av og til som står på ei lita sandbeite helt alene, den får kanskje spise gress av og til men det er ikke ofte. den må jo kjede seg noe forferdelig. tenk å må ete støvete årgammelt høy når det spraker i friskt gress utenfor strømgjerdet? hva synes dere?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  01:53:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville ikke hatt min hest et sted hvor den ikke får beite på gress.
Er så heldig å ha hatt mine hester på en stall/gård gjennom 25 år, hvor de om sommeren får gå på flere store beiter, som ligger rundt en diiiger "luftegård", på flere mål, med bekk og masse trær. Et sted hvor det er godt å være hest.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  16:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra du er enig i at dette ikke er bra Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 04/07/2008 :  14:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje vedkommende har en barfothest?
I så fall er den jo veldig ømfintlig for forskjellige sukkernivå? (eller alle hester er vel egentlig det, men du legger ganske fort merke til forandringer i høvene når hesten er barfot)

http://www.safergrass.org/
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2008 :  00:04:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke hesten står dag ut og dag inn, og irriterer seg grønn over at det er så sinnsykt masse grønt og saftig gress på andre siden av gjerdet. Selvfølgelig foretrekker mange hester grønt gress. Og for de fleste hester er det heller ikke noe i veien med å spise litt grønt gress daglig, som en erstatning på høy. Ofte kan dette være dess mer fornuftig i forhold til foring. Men det finnes også mange grunner til at folk ikke nødvendigvis setter hesten sin på beite likevel. Og jeg tror heller fordelene og ulempene ved å la hesten stå på beite, og også mulighetene for å ha hesten sin på beite, er det som veier mer opp for hvorfor noen velger dette, mens andre ikke. Det å sette hesten på beite medfører så mye mer enn bare å tilby hesten en annen form for grovfor. Årsakene er som oftest individuelle, og vi har også individuelle syn på hvordan man driver hest, og også individuelle bruksområder og mål. Og ulike hester.. Som tårler det samme i mer eller mindre grad.

Jeg synes på ingen måte at det å ha grønt gress på andre siden av strømtråden er hverken dårlig hestehold eller å være ufornuftig. Så lenge hesten får god kvalitet på det foret den skal ha, respektable mengder, fri tilgang på godt vann, og ellers godt stell, så er iallfall dette mine krav til hva jeg vil legge til grunn for godt hestehold.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/07/2008 :  13:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
noen blir syke av grønt gress.
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2008 :  02:35:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror ikke hesten står dag ut og dag inn, og irriterer seg grønn over at det er så sinnsykt masse grønt og saftig gress på andre siden av gjerdet.
Opprinnelig postet av spoff

ÅÅÅÅ JO! Min kjære Brando ergrer seg grønn over det utilnærmelige grønne gresset når han har blitt "fengslet inne" i sandkvea. Skulle ha lagd video av han i disse tilfellene..

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 23/07/2008 :  14:31:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Er enig med Tinkalis :O
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/07/2008 :  16:25:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hest som bare blir brukt til turridning av og til som står på ei lita sandbeite helt alene, den får kanskje spise gress av og til men det er ikke ofte. den må jo kjede seg noe forferdelig. tenk å må ete støvete årgammelt høy når det spraker i friskt gress utenfor strømgjerdet? hva synes dere?

Jeg synes kanskje jeg da må spørre om ... følger du denne hesten 24 timer i døgnet ? vet du at den aldri får gress ? vet du at den spiser støvete høy? vet du at den tåler gress ?

...jeg synes definitivt det er 1 mill ganger værre at den står alene, enn at den kanskje ikke får gress ...

Jeg synes at så lenge det ikke er snakk om vanskjøtsel som bør meldes og slike ting, at man kanskje kan feie for egen dør ?? Alle har faktisk ikke muligheten til å la hester stå på områder hvor de kan spise de første spirene av gress som kommer. Og siden du så fint sier de ikke får forfangenhet av dette, så håper jeg du, som har hester gående på gress hele sommerhalvåret ... er klar over at faren for forfangenhet er ikke over når hestene er tilvendt gress ... den er tilgjengelig hele tiden, og avhenger av temperatur, spesielt forskjell på dag og natt temperatur, og faren smeller til enormt når høsten kommer. Men det antar jeg du vet ?

Det finnes hester som blir forfagne bare de får spise bittelitt gress, og de kan ikke gå på beite. Det finnes hester som blir så til de grader overvektige at det er direkte helseskadelig, og som ikke kan spise mer enn bare en smak med gress.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2008 :  23:38:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det finnes også mange grunner til at folk ikke nødvendigvis setter hesten sin på beite likevel.

Henger meg på denne, jeg!
Hva med å høre med eierne til hesten, fremfor å spørre vilt fremmede mennesker på nettet?

Jeg synes Hestemarked er helt krem, om det er noe man lurer på - men i det siste har det blitt vel mye " å fyyyyy-se-hva-de-gjør-med-hestene-sine-fæle-menneskene-type-innlegg".
Når det er sagt, i visse tilfeller er det jo faktisk nødvendig at utenforstående går til tiltak, når det trengs - men hei, alt med måte.....

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2008 :  21:30:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da fikk jeg med meg denne kommentaren... hehe, måtte bare smile

Kopi av melding:
Kanskje vedkommende har en barfothest?
I så fall er den jo veldig ømfintlig for forskjellige sukkernivå? (eller alle hester er vel egentlig det, men du legger ganske fort merke til forandringer i høvene når hesten er barfot)

http://www.safergrass.org/

Opprinnelig postet av Missgadget

Så bra at flere og flere hester får gå barfot, slik at eiere lettere kan se at det faktisk skjer noe med hovene til hesten i løpet av dager- uker- måneder.

Fra "spøk" til revolver: En barfothest tåler like mye som en skodd hest når det gjelder sukkernivå etc. At hesten flyr rundt med eller uten sko har ingenting å si på opptak av næringsstoffer (sykdom/smerter etc pga dårlig hovstell er noe annet og kan gi dårligere opptak av næring).

Er hesten forfulgt av forfangenhet -ja da er jeg enig! Flere sukkerarter er rene giften for disse hestene, spesielt de raske karbohydratene. Har selv en ulykkesfugl og alle beiter er nå blitt tilpasset hans lidelse.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.