hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Havre!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Havre!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 15/06/2008 :  17:19:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hei dere:) (Lagde dette som nytt emne, selv om det har med "Hva bør jeg fore ham med?" å gjøre)

Nå leser jeg i en bok jeg fikk låne av en venninne som har gått en eller annen utdanningsskole innen hest.

Her står det at havre blir foretrekt over bygg, hvete, durra og rug.
Jeg lurer da på:
Kan jeg gi hesten min komplett + havre + multivitamin?
Og så legge på med olje om han slanker seg?

Her står det at man ikke skal overstige 1dl per 100kg. Tassen veier vel rundt 400kg, eller hva?
Da kan jeg begynne med en halv dl, og så legge på mer og mer om det blir nødvendig=) Om det i det hele tatt blir nødvendig å gi ham olje..

Jeg vil begynne med 2dl havre, og så legge på en dl annenhver dag. Høres det greit ut? Eller kan jeg legge på 1dl per dag?

I tillegg skal han få 7kg høy om dagen:)
3 om morgenen, 1 om dagen og 3 om kvelden igjen;)

Nå - hva syns dere?
Han skal også få 1 kopp multivitamin per dag. (Slik kopp som ligger i bøtten når du kjøper den)

Elsker deg, Tassen<3

mariakaogcindy

Skrevet - 15/06/2008 :  17:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller prøvd komplett alene... Uten havre.

Komplett er ett fôr som er laget til å ha alene som sakt før... Så prøv først alene og se om han holder seg der han er i vekt lissom...

1 dl olje gir like mye energi som 1kg havre så tror ikke han skal trenge havre igrunn...

Men hvorfor for han bare 1kg høy til lunsj ?? Det er veldig lite for en fjording...
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2008 :  18:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan er tassen da? er han daff, stressa eller noe sånt?
Hehe siden det er sommer og han står på sommerbeite tror jeg ikke du kommer til å behøve olje, hvis du ikke skal trene han EKSTREMT hardt i sommer...
Synes ikke en kg høy er for lite til middag når han får tre kg til de andre måltidene. Hvis han er i fint hold og ikke brukes kjempehardt.

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/06/2008 :  23:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
som jeg har sagt i alle de andre foringstrådene dine, så er det ikke meningen at komplett skal blandes med havre og bygg osv osv osv. Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 16/06/2008 :  08:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
På fk sin nett side, står det skrevet svart på hvitt : KOMPLETT SKAL BRUKES SOM ENESTE KRAFTFORSLAG VED SIDEN AV GROVFOR !!!!!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/06/2008 :  01:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden det er evt. oppforing til høsten - etter beitesesongen - du planlegger, har du god tid til å sammenligne priser på forskjellige forsorter. Bla evt. forskjell på komplett og havre, eller andre sorter. Når det gjelder havre, så må den jo fersk-knuses, og bør ikke oppbevares knust, da næringsinnholdet taper seg. Da må stallen ha en havreknuser - eller du en diger morter...
Hva forer de med i den stallen du skal til, da? Hvis de kjøper en sort for, er det lettere å bli med på "lasset" med innkjøp av for, enn å skulle ha noe "helt spesielt" bare for din hest. det kan fort bli dyrt.
Gå til toppen av siden

STEAPHILL

» VIP

Skrevet - 17/06/2008 :  07:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sia du forer på fjording,må du tenke på att det er en kaldblodshest,og de har lett for å fli forfangne!og havre er en av de tinga som lett gjør hesten forfangen!
Fjordiger har som regel lett for å holde bra hull,så for forsiktig med havre,eller best av allt-ungå det!!er mit råd til deg
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 17/06/2008 :  09:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med STEAPHILL !!

Prøv komplett alene du når han er ferdig på beite å skal begynne å fores i stallen.

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 18/06/2008 :  16:26:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ok, tusen takk:)
I denne boka anbefales havre på det sterkeste til alle hester - i tillegg til komplett/energi osv..

Han kommer til å bli brukt omtrent slik: (ETTER at han har blitt opptrent fra skritt da han har stått på beite)

Mandag: Fri
Tirsdag: Tur
Onsdag: Sprang
Torsdag: Tur
Fredag: Dressur
Lørdag: Sprang
Søndag: Tur

Jeg tror det er noe slikt:) Men først og fremst blir det lett banetrening med serpentiner, volter osv + rolige turer. Siden han skal stå på beite en god stund, er han nok ikke i form i det hele tatt HVIS jeg får ham på stall.

Da prøver jeg med bare komplett, og så kanskje olje om han ikke holder seg=)

1kg høy til middag er jo ikke lite når han får 3 kg både morgen og kveld?

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/06/2008 :  02:55:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett hva du gir av ekstra fòr, så gi ham først og fremst det han vil HA av grovfòr. Gi så mye til hvert måltid at det til slutt blir liggende igjen noen strå før neste foring. Først da har han fått NOK.
Jfr. at dette gjelder en hest som er på OPPforing.
Gå til toppen av siden

skvitnes
» VIP

Skrevet - 20/06/2008 :  18:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Nå er jeg ingen ekspert på foring av Fjordinger, men de har jo det samme fordøyelsesystemet som alle andre hester.

Om du skal få hesten til å nyttegjøre seg best av foret så for med rene forslag.
ikke Pellets.
Gull foret til FK er et supert musli for som hestene tar lett opp i kroppen. det består av havre, bygg, lüsern, mais og vitaminer, alt er overtrekt med lett melasse for å gi bedre smak.
Gi dette og supler med FLYTENDE vitaminer da dette tas lett opp i kroppen.
gi han mye av dette til å starte med for å få opp mengden i kroppen, det han ikke trenger skiller han bare ut.
når hesten din kommer hjem fra beite vil den trolig ha lav saltprosent i kroppen og det er da viktig å gi den salt i maten.
om han taper seg i vekt kun på gull foret, supler da heller med lüsern pellets som er det samme som alfa alfa el green power. Dette er høykonsentrert høy tilsatt ekstra næring.

Jeg har fått denne informasjonen fra ernærings eksperter i utlandet og har hatt masse hester på stall som tidligere har vært plaget med fordøyelsen.

dette vil garantert fungere på hesten din.
om du har noen flere spørsmål ta gjerne kontak

skvitnes@online.no

stina
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 25/06/2008 :  19:12:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Flytende vitaminer?
Hvor får jeg kjøpt det?

Men slik jeg ser det vil det ikke bli nødvendig med så mye før jeg virkelig ser at han tar av i vekt. Jeg vil begynne med en god del høy, komplett, multivitamin og evt. olje/havre om han skulle slanke seg.

Men takk for forslag=)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/06/2008 :  01:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men, kan du ikke bare se om han tar seg opp i løpet av beitesesongen, og ta det derfra? Greit nok å planlegge alle mulige "alternative ekstraforinger" HVIS det blir nødvendig.

Et råd vil være å høre hva de forer med i den nye stallen, og så "go along" med det de bruker der.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 26/06/2008 :  02:05:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jepp:)
Det er det jeg skal, men jeg tenkte at jeg skulle skaffe råd litt før jeg evt. sitter i en situasjon der jeg trenger svar NÅ!=)

Men han skal få stå på sommerbeite til midten av juli tenkte jeg. Etter det blir det nok beite + høy helt til det blir kun høy..
Gleder meg sårt til å få han på stall!=D

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/06/2008 :  02:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, jepp - vet akkurat hvordan det er å være godt forberedt.
Gjett om jeg måtte forberede meg da jeg skulle på Dyrsku'n med hest og to fjortiser - MED rullestol! Måtte huske på alt fra hovskrape til sminkespeil....
Og hvis jeg skal noe sted, må jeg alltid undersøke om det er HC-parkering i nærheten, om det er trapper eller heis osv osv. Eller om noen kan hjelpe meg. Og da bare MÅ man ha undersøkt på forhånd.
"Bedre føre var", er et godt ordtak.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 27/06/2008 :  19:49:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jepp, det er sikkert og visst!

Jeg skal aaaalltid være skikkelig godt forberedt på alt mulig=P Allerede nå planlegger hvor jeg skal gå til den nye skolen jeg skal begynne på, når jeg skal gå til busskuret osv.. Og jeg begynner på igjen til høsten!=P
Huffameg..

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.