hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av mini shetlandsponni ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening av mini shetlandsponni ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 27/06/2008 :  13:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Jeg har ei mini shetlandsponni hoppe som begynner og bli VELDIG feit nå. Hun går på beitet så er kansje ikke så rart !?!?!...

Hvordan kan jeg få henne ned i vekt med trening ??
Har ikke vogn, men får sele snart...
Tømmerkjøring går jo ann, men åssen få henne ned i vekt ved å tømmerkjøre ? Hvor lenge i begynnelsen og hvor lenge burde jeg komme opp i osv ?

Hva annet enn å tømmerkjøre kan jeg gjøre for å få henne ned i vekt ??

Takk for all hjelp

summer

Skrevet - 27/06/2008 :  14:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hun begynner å bli farlig feit, ikke la henne beite døgnet rundt.

Gå turer, etterhvert joggeturer. Longering med økende mengde, tråkke i variert terreng i godt tempo.

Kan du jkøre etterhvert er det helt supert.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2008 :  14:53:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Har du en større hest å ri på? For du kunne kanskje ha tatt henne med som håndhest i line om du har en annen hest å ri på? Eller du kan leie henne tur, gjerne i litt ulendt terreng. Det er kjempefin trening.
Start uansett veldig rolig og forsiktig trening. Skritt henne masse de første 2-3 ukene, og gjerne ta henne med på litt "klatring". Er hun veldig fet, bør hun ikke stå på noe stort eller kraftig beitet døgnet rundt heller, for det kan bli litt skummelt, som "Summer" også nevnte.

Tømmerkjøring er jo en fin trenings metode, men start forsiktig opptrening om hoppa har hatt fri en stund. 20 minutter skritting de første dagene ville jeg ha anbefalt og deretter økt gradvis. Du kan evt. om du har mulighet, trene henne 2 ganger per dag.

Fjording hoppa vår er også på skikkelig slankekur akkurat nå, etter at hun viste seg å ikke ha noe føll i magen sin lenger, slik vi trodde. Jeg startet på samme måte med 20 minutter skritting. Har nå skrittet i ca. 4 uker med mye klatring og turer i ulendt terreng + at jeg tømmerkjører henne eller kjører tur med vogna i 20-45 minutter hver dag. Jeg begynte med å la henne trekke vogna eller et hjul i 10 minuuter bare i starten, men tømmerkjørte mye uten noe bak. Så hoppa vår trenes nå 2 ganger per dag, fores kun med høy, men får beite 30 minutter per dag. Hun får vitaminer og har tilgang på salt, og vi kan allredet merke stor forskjell på henne, men det er enda langt langt igjen til hun er tilbake til normalen. Så det er en tidkrevende prosess, men også veldig, veldig artig.

Masse lykke til :)

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 27/06/2008 :  16:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
her er noen tips til trening på ponnien din:

mini shetlands ponnier er jo utrolig små ponnier, derfor er det jo dermed ikke like lett og sette seg opp å "trene" de som andre hester!
jeg vil foreslå noe av det samme som er nevn ovenfor, ta henne med som håndhest om du har en større hest, vær bare nøye på at ett steg for din hest kanskje tillsvarer 2-3 steg for den lille ponnien, bare så du har dette i bakhode så hun slipper å løpe beina av seg ;)
jeg ville gått masse med henne, gjerne flere ganger daglig om du har muligheten til dette. tilpass det til hennes tempo å kondisjon, ser du at hun begynner å bli sliten å hun puster tungt så sett ned tempoet litt. Det er ingenting i veien for å la henne få klatre, jo mer jo bedre, men også her innenfor rimelighetens grenser(altså at du gir deg når hun viser tegn på at det er nok) i tilleg er det utrolig morsomt å jogge med disse ponniene, jogg på en sandvei eller grusvei å la henne få noen små skritte pauser inimellom, du kan også variere joggetempoet,noe som er bra både for muskler,kondisjon og lydighet.
i tilleg ville jeg anbefalt deg og tømmerkjøre henne, begynn med 15-20 minutter i litt variert tereng(opp å nedskritting i 10 minutter på grus eller sand-rett vei først) prøv å sett sammen en variert treningsplan av disse "øvelsene" så kommer nok den lille ponnien din snart i form =) om du har tillgang på bane eller ridehus kan du jo også løshoppe henne eller slippe henne litt løs på banen. husk bare på om du skal løshoppe at du ikke setter opp høye hinder, og at du tillpasser avstanden etter at hun er en liten ponni med små steg. longering er også veldig fint, her kan du variere med å legge opp bommer,små stuss osv slik at longeringen ikke bare går ut på å gå "rundt og rundt".
ett forslag til treningsopplegg:
Mandag: Longere 20 min(gjerne legge ut 2-3 trav-galopp bommer på slutten av økten) husk og skritte opp og ned 10 minutter først.
Tirsdag: gå 1 times tur, klatre i ulent tereng.
onsdag:ta henne med som håndhest sammen med en annen hest, gjerne 1 time i variert tempo. skritt trav og galopp.
Torsdag: tømmerkjøre i 20 minutter i litt ulent tereng.
Fredag: jogge en tur med henne i 30 minutter, varierende tempo og overganger mellom gangartene.
lørdag:slippe henne løs på banen, eventuelt litt løshopping, leie en liten tur på 15 minutter etterpå.
søndag: fri.
husk på at det er veldig viktig på ALLE disse dagene med 10 minutter opp å ned skritting. du kan forsiktig trappe opp øktene etterhvert som hun blir i bedre form å kondisjon.
ved å trene variert så trener du de ulike muskelgruppene i kroppen hennes og styrker også ledd,sener og muskler. på denne måten- sammen med riktig foring så vil hun gå ned i vekt. :)
husk på at det er like skadelig for hestene med overvekt som det er for oss mennesker, så om du syns hun begynner å bli veldig feit så ville jeg tatt henne helt bort fra beite å gitt henne kun høy,salt og multi vit. tillskud. regner ikke med at hun trenger noe ekstra energi fra kraftfor til sitt bruk, og heller ikke at hun trenger og legge på seg noe mer. mengde høy ville jeg satt til 1,5 kg om dagen. ( litt utenom tema med foring, men tok det med da jeg syns det passet inn. :)
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/06/2008 :  22:26:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar
Kan desverre ikke ta henne bort fra beitet for da må hun gå alene og det vil hun ikke... Hun får ikke noe form av kraftfôr nå... Men hun pleier og få betfôr og kli når hun går hjemme, men ikke noe store mengder.

Det var et fint treningsprogram Adeleinos, tusen takk, tar gjerne imot flere Kansje jeg også går ned litt i vekt hvis jeg skal begynne å gå på jogge turer med ponnien
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/06/2008 :  00:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer jo an på hvor feit hun er, om hun er beitefeit eller smellfeit, men er hun faretruende feit, så er det direkte helsefarlig og la henne beite døgnet rundt. Slike ponnier er veldig utsatte for forfangenhet, og overvekt er en god start. så er hun faretruende feit ville jeg funnet en løsning så hun iallfall ikke sto hele døgnet på beitet. Det er faktisk farlig ...

husk også på ved trening, at er hun veldig feit, vil tempo og sprang og slike ting belaste beina veldig. Å starte med lange skritteturer er en god start (Du behøver ikke starte med korte skritteturer, en hest kan gå i timesvis, selvom den er i dårlig form. Det merker du på henne hva du kan kreve. )
Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 28/06/2008 :  18:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare hyggelig=)
selvfølgelig må du tillpasse dette med løshoppningen til hennes form, som jeg skrev igjennom hele innlegget, at all trening tillpasses etter henne :)
jeg pleier og både gå og jogge med min hest i ny og ne, og jeg skal si deg det er god trening! jeg har også som hovedregel at jeg alltid leier hesten min når den skrittes ned etter en treningsøkt, så akorat det med å gå med hesten/ponnien er bare bra =) både for oss og for dem :)
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 28/06/2008 :  19:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan legge ut noen bilder av ponnien i morgen som viser hvor feit hun er
Dyrlegen har sakt det ikke er noe ferlig med enda... men snart, så hun burde begynne å trenes !!

Men vil legge til at hun er 4år... Så burde hun ikke ha litt mer fri enn bare en dag ? Eller går det bra forde ??
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/06/2008 :  01:13:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
slikt er nesten umulig og se på bilder, men har veterinær sett på henne , ås har du jo en vurdering :)

GÅ tur er ikke noe trening som er noe problem for en unghest, så det kan du i praksis fint gjøre daglig, med en unghest. (og da arbeid spredt innimellom)
Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 29/06/2008 :  13:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke noe problem å trene henne slik hver dag, "treningsprogrammet" jeg satt opp er veldig enkelt, å krever veldig lite av hesten i forhold til om du skulle trent frem mot ett stevne, eller andre ting. du arbeider mest med henne fra bakken og de turene du går på med henne er nesten som en fridag for hestene, bare at de er i aktivitet. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 30/06/2008 :  19:56:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok... Det var bra

Kan godt se på vipen min nå har lakt ut 2 bilder der av ponnien som det står bilder til debatt "trening av mini shetlandsponni"...
Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 30/06/2008 :  21:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kan med hånda på hjertet si at denne hesten bør på en real slankekur. hehe... den er direkte feit, ekstremt feit.
med tanke på ponniens helse ville jeg tatt den HELT bort fra beite. jeg skjønner at det ikke kanskje er like lett, men hva med å ha den inne på natta i det minste?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 30/06/2008 :  23:06:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... Hvet ikke om noen som kan sette henne ut på morgene... Men hun er borte fra mat i ca 5-6timer på dagen nå da... Jeg tar henne inn så fort jeg kommer også står hun inne hele tiden mens jeg holder på i stallen... Tror hun vil gå fort ned i vekt når jeg begynner å trene henne nå. Hun har jo ikke blitt trent noe nå... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 03/07/2008 :  11:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen flere svar ?? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/07/2008 :  10:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har henne borte fra gresset endel timer, og hun ikker er trent før, så vil hun nok begynne å krympe når hun først begynner å røre på seg tror nok jeg. Jeg synes ikke hun skal være 6 timer helt uten mat jeg da, så jeg ville gitt henne en bitteliten høydott på stallen, evt litt halm og du har tilgang til det. MEn det er supert at du kan ha henne noen timer vekk fra gresset, hun spiser sikkert endel :) Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 05/07/2008 :  19:43:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk
Da skal jeg gi henne litt høy når hun står inn så lenge

Flere svar ??
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.