hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Åker-stubb??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Åker-stubb??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2008 :  00:25:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Blir litt krise til høsten - eneste mulighet for utegang blir på et jorde hvor det i år har vært åker. Er det særlig lurt å la hestene gå på åker-stubb?? (skal fores - men det er stubb igjen på jordet hvor innhegningen blir)
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

summer

Skrevet - 12/07/2008 :  12:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg gjorde det hver høst tidligere, så det skal ikke være noe problem ... vokser opp litt gress og sånt i mellom også. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/07/2008 :  04:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags åker?
Dyrket korn eller høy? På en ex-høymark, er det helt greit å slippe hester på beite.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2008 :  20:55:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Korn - tror det er bygg, jeg.......

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/07/2008 :  00:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spørs kanskje litt hvordan stubbmarken er. Hvis man har gått i en stubbmark i småsko (altså ikke støvler) vet man at stubbene kan stikke fælt.
Men hvis hesten får gått litt på det, vil de jo tråkke ned stubben.
Vil altså tro at det skal gå greit å utnytte stubbmark til å la hester gå på.
Ja, hvem har ikke vært lykkelig i de ukene om høsten, når bonden har slått kornet og man får lov til å "villri" litt på de fine flatene - før plogen "ødelegger" de fine ridemulighetene.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2008 :  11:18:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Takk for svar - ja, he-he hvem har ikke "rally-ridd" så smått over de fiiiine slettene som plutselig er der etter at treskingen er over....

Jeg var mere bekymret for at de skulle spise disse stikkende greiene, jeg da. Men igjen, det er jo strengt tatt bare halm på rot...Etter at jeg IGJEN ombestemte meg med hensyn til salg av hest nr 3 - og rotet det til igjen med hensyn til stallplass....måtte vi nå finne på noe skrekkelig-skrekkelig lurt. Utegangen er i boks, og stall ordner seg - men som sagt, akkurat nå er det korn-åker der utegangen blir. Siden stallplass til siste-hesten skjærer seg når beite-sesongen er over på stallen vi står med alle sammen nå - blir det nå "alternativ-løsning". Skal så opp gress, men det blir så sent gjort at skikkelig beite ikke blir før godt utpå neste sommer. Og ikke normal vekst før året etter der. Men det ordner seg vel!! Spennende blir det, åkke som!!!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/07/2008 :  12:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gjør ingenting om de spiser bygghalmen. Har hatt hest på byggstubb i mange år , det går helt fint. de spiser ikke alt heller. Også kommer det gress i mellom, det er det de spiser .) Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2008 :  11:23:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Ah, en bekymring mindre - tusen takk, Summer!!

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2008 :  02:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine går på stubbåker hver høst de, da det er byggåkre rundt huset her (du har jo vært her så da vet du jo sånn ca hva jeg mener).

hestene roter litt i stubbene, finner noen byggkorn innimellom, graver etter røtter og jafser i seg det lille gresset som er. Stubbene er ikke så stive! Dyrene gnir seg da mot grantrær og barnåler er mer stikkende enn de stråtustene som kornåkeren byr på etter høstingen:)

Til våren tar vi tilbake ytterligere et jorde (kanskje to) til gress/beite for hestene istedet for at en kornbonde boltrer seg på vår mark. Da sår vi ned gressfrø samtidig som kornet sås. Når da kornet er høstet, er gresset godt i gang med å rote seg slik at hestene kan være der litt utpå senhøsten-09. Blir bra:)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.