hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt vanskelig hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Litt vanskelig hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

dragoline

» VIP

Skrevet - 05/08/2008 :  22:30:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har ei 11 år gammel hoppe blanding av islending og shettis.

Har ikke fått være "hest" i sine oppvekst.
Så hun har nå problemer med å gi meg leder rollen.

Hun har blitt mye bedre i forhold til når jeg først fikk henne hjem.
Kunne ikke leie henne nesten, stressa fælt og hadde, har litt enda seperasjons angst.

Hun blir fort sur.

Hoved problemet nå er at når jeg gir henne mat ute og jeg beveger meg litt rundt henne. Og går på siden bak ca.2 meters avstand.
Så snur hun rompa til, hyler og spenner.

Planen min er å trene henne i rundpaddock.
Jeg vil da ha med meg en lang pisk og prøve å drive henne rundt fra meg. Om hun da snur rompa til og spenner etter meg, skal jeg da gi henne smikk med pisken? Jeg kan jo ikke bakke unda, for da vinner hun jo. Må innrømme at jeg blir redd når hun gjør det, men det går fort over.

Jeg vet hun kan bli en fin ponni og at hun bare har blitt missforstått oppover årene.
Siste årene sto hun alene i et fjos med noen sauer på avstand.
Hun stinka sau og var fettete i pelsen.
Om dagene sto hun ute i en paddock alene, uten noen hester rundt.
Hun virker redd for sauer av en merkelig grunn.

Egentlig tror jeg hun er usikker og får press så går hun i forsvar.

Har trent en del med å vike for press siste 2 ukene.
Der ser jeg stor forbedring, at hun begynner å forstå ord og små trykk.
Må være tålmodig med henne.

Men hvordan få best mulig bort spenning.
Vil ikke at hun skal se på det som en utvei.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/08/2008 :  03:17:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest "forstår" godt hva en "rapp på rompa" betyr! Det betyr at den andre part ikke finner seg i at hun snur rompa til og slår, men tar igjen med samme mynt.
Det betyr ikke at man skal "denge" hesten - men gi KLAR beskjed om hva som er "lov og IKKE lov".
Stemmebruk er også meget viktig i en sånn prosess. Et skikkelig brøl av "ØØYYHH!!!" eller "NEEII-DAAH!!" skal alltid følge med bruken av en pisk - og hvis stemmen brukes riktig, vil snart pisken bare være et "tilleggs-virkemiddel". Det er stemmen hesten skal reagere på.

Og så er det MEGET viktig at hesten får masse ros med en "snill" stemme når den gjør noe riktig. Dermed lærer den seg fort forskjellen på rett og galt.

En hest vil alltid "prøve ut" hvor mye den kan få kontrollen, og da bare MÅ man være konsekvent. To hester kan ha et skikkelig oppgjør, men når de er blitt "enige om rangen", kan de bli de beste venner som bare koser seg sammen. Sånn er det med mennesker og hester også, og det er viktig at MENNESKET har rangen - ellers kan det rett og slett bli FARLIG med en slik hest.

En ponni som er blanding av shetland og islender har massevis av "naturlige hesteinstinkter" i seg, og man må bare "møte" hesten med det den forstår av adferd, og så la den få VITE at DU er over den i rang. En hest kan bare bli "likeverdig" når den VET at mennesket er over i rang, og SÅ kan man bli de aller beste venner.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/08/2008 :  11:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Planen min er å trene henne i rundpaddock.
Jeg vil da ha med meg en lang pisk og prøve å drive henne rundt fra meg. Om hun da snur rompa til og spenner etter meg, skal jeg da gi henne smikk med pisken? Jeg kan jo ikke bakke unda, for da vinner hun jo. Må innrømme at jeg blir redd når hun gjør det, men det går fort over.

Jeg synes at om du ikke vet hvordan du jobber en hest i rundpaddock, så skal du la det være , og heller jobbe som du gjør ellers.

man skal ALDRI ALDRI tenke under trening at hesten vinner. Mener jeg. Hesten vinner aldri noenting. Enten taper dere begge (dårlig trening) ellers vinner dere begge. Hesten vinner ingenting ved å få noen form for overtak.

Ang den nevnte situasjon : Det kommer jo an på hvorfor bakparten kommer. Kommre den som et forsvar på heftig driving (ranglave hester sparker ofte ut i lufta når den ranghøye jager den) eller er det ren protest, angrep elelr hva. Som du skjønner kan man ikke svare på det over nett.
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 06/08/2008 :  13:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, det hørtes kanskje litt barnslig ut.

Jeg har en unghest som nå er 3 år som jeg har trent, deriblant i rundpaddock.
Har vært på to kurs med Ole både med og uten hest.
Utenom det, så leser jeg meg nesten i hel for tiden he he.

Jeg tror hun gjør det fordi hun ikke helt vet hvordan hun skal forholde seg til situasjonen. Så det jeg vil frem til er at jeg skal få henne til og forstå at jeg ikke veil skade henne, bare veilede henne og forstå hva jeg vil.

Har sett stor framgang med andre ting, som å vike for press.
Men når jeg er bak, tror jeg hun er noe mer usikker og gir klar beskjed.

Hun er som en to åring i kroppen på en 11 åring.

Jeg synes det er utrolig kjekt og jobbe med henne, lærer utrolig mye.
Men Ville spørre her om det var noen andre tips.
Og at jeg blir redd av og til, det ser jeg som bare fornuftig.
Et heste spark er ikke til å spøke med.

Men som sagt jeg liker å jobbe med denne hesten.
Men skal man tro man kan alt selv, kommer man ikke langt.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/08/2008 :  16:39:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
aah ok :) kjekt med litt mer info. Det er så mange som skal løse problemene i rundpennen, også vet de INGENTING om det liksom .

Jeg tror du nesten bare må bruke magefølsen din når det gjelder de bakutsprellene i rundpen jeg da ... altså ikke gi et rapp med pisken bare for å gjøre det .. prøv heller å se an avstand og føl på hva som er intensjonen hennes ? Hvis du står på samme sted og hun smeller ut bakbeina flere meter unna, så bakker du jo ikke unna ... og når sparker hun, når du driver, når hun er mot deg osv ... legg vekk tanker om at du må gjøredet for ellers vinner du, og kjenn på hele situasjnen når du er der, tror jeg er lurt.

Jeg må si jeg synes det er ganske imponerende og påstå at et brøl alltid skal følge bruken av pisk ... og at en hest godt forstår hva et rapp på rompa betyr ... det kommer da vel vitterlig an på situasjonen føler jeg .. og jeg har sett mange hester få rapp på rompa som garantert ikke vet hva det betyr ...
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/08/2008 :  20:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Underskriver T.Boysen her i alle fall!:)
Det er viktig å ikke la hesten bli "farlig", selv om hun sikkert ikke mener noe vondt med det!
Men er det truende spark bare, eller hadde hun truffet deg om du ikke hoppet unna?

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/08/2008 :  21:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis en hest truer med å sparke, så er den klar til å sparke, så det er egentlig uvesentlig. og vil hun treffe, så greier ikke vi trege mennesker å hoppe unna.

problemet er at man må vite hav som skjer. Om en hest sparker etter deg ute på sporet i en rundpen, fordi du driver foreksempel, 8naturilig reaksjon) og du gir et rapp med pisken ... så ødelegger du faktisk mye. da straffer du i praksis hesten for at den løper sin vei. og det må vi jo ikke gjøre. Direkte truer hun derimot, er det noe helt annet, og det bør smelle. men man må vite hva som skjer, og det vet man ikke over nett. det må man se med egne øyne.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/08/2008 :  21:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis en hest truer med å sparke, så er den klar til å sparke, så det er egentlig uvesentlig. og vil hun treffe, så greier ikke vi trege mennesker å hoppe unna.

problemet er at man må vite hav som skjer. Om en hest sparker etter deg ute på sporet i en rundpen, fordi du driver foreksempel, 8naturilig reaksjon) og du gir et rapp med pisken ... så ødelegger du faktisk mye. da straffer du i praksis hesten for at den løper sin vei. og det må vi jo ikke gjøre. Direkte truer hun derimot, er det noe helt annet, og det bør smelle. men man må vite hva som skjer, og det vet man ikke over nett. det må man se med egne øyne.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/08/2008 :  02:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må ingen tro at jeg dæljer pisken på hesten og brøler - har faktisk aldri gjort det.

Hadde en veeeldig oppsen hingstunge en gang, som nappet og beit og steila og slo - fra første dag. DET kunne blitt en FARLIG hingst hvis han hadde fått fortsette med det. Det tok ikke mange dagene før han hadde lært å innordne seg - uten at han ble "rørt", men med streng stemme og "stirring". Ja, et "strengt blikk som ikke viker" kan ha god virkning på en hest (men ikke på hund).

Det er viktig at man har lært å "lese" en hest, og kan ta forholdsrelger. Og ja - det kommer ikke over natta.
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 07/08/2008 :  05:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk takk for svarene jeg har fått.
Jeg mener jeg er nok på rett spor.

Jeg er veldig obs på det og ha en håndfull med tålmodighet.
Ikke hisse meg opp eller gi opp.

Fikk raspet tennene på henne i dag, var masse skarpe kanter på utsidene bak. Nå er de runde og fine. Uff!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.