hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Regler angående bedekking!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Regler angående bedekking!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tina_Marie

Skrevet - 12/08/2008 :  12:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke inne på dette med avl i det hele tatt. Det jeg lurer på er, hvordan er reglene for bedekking? Tenker da på om det er lov å krysse raser som det passer en selv?
HAr et par saker her ned i sør om folk som krysser hestene sine for gøy, dette er da hester som er forskjellige i størrelse og grovhet.

Kan noen forklare hva som skal til får å få "lov" til å bedekke en hest? Må det skje med to hester av samme rase? Må hingsten være kåret? osv

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 12/08/2008 :  18:54:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Da må man lese avlsplanen for de enkelte rasene.

Hovedregelen er at hingsten må være kåret for den rasen som den skal bedekke (enkelte raser kan blandes - men ikke fritt fram for det).

Ellen Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/08/2008 :  18:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Noen som vet om det er "lov" å blande shettis med araber? Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 12/08/2008 :  19:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tulleavl med ulovlige blandinger tjener ingen i det lange løp. Man skal bruke hingst som er godkjent for det hoppematerialet man sitter med.
Shetlandsponni og araber er således en ulovlig blanding.

Som Hirsaluohkka sier må man sette seg inn i avlsplanen for de enkelte rasene. Bruker man naboens ukårede hingst for å spare penger, så har man neppe greie på hvor mye penger det koster å få fram et føll uansett, lovlig eller ei.

Redigert av - Polaris79 den 12/08/2008 19:14:40 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 12/08/2008 :  19:17:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man bedekker skal man bedekke med en av samme rase, hvis ikke hingsten er kåra for flere raser da selvfølgelig...

Shettis og Araber er IKKE lov !!!!
Håper ikke det er shettisen som er hoppa ??
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/08/2008 :  19:30:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettisen er hoppa jo.. og hun er ikke av de største shettisene heller.. er det slik at om en kåret hingst som er kåret for bedekking av sin egen rase, kan miste kåringen om den bedekkes med annen rase som ikke er lov ifølge kåringen? Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 12/08/2008 :  23:06:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvem vil ha blanding av shettis og araber foresten, kan det overhode bli bra.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 12/08/2008 :  23:06:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvem vil ha blanding av shettis og araber foresten, kan det overhode bli bra.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/08/2008 :  23:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan du spørre om ja.. men det blir visst gode ponnier ifølge personen selv...
Jeg synes det blir litt teit å blande de to rasene.. de er jo ganske vesentlig forskjellige i størrelse da
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 13/08/2008 :  00:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nå avl som ikke er til noe verdens ting.Bare at folk kan få seg til å skryte av tullet sitt sier litt om innsikten i å avle hester og ponnier av kvalitet.

At hoppa er minst har ikke så stor betydning.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/08/2008 :  02:19:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, nei og atter nei! Shettis og araber er IKKE lov. Eier av denne hingsten bare MÅ vise ansvar og si NEI!
Den aller føste og greieste regelen er at INGEN hingst kan brukes til avl hvis han ikke er kåra.

I et par raser er det enda "lov" å bruke egen hingst på egen hoppe, men da må det søkes om slik bedekning på forhånd, og eier må være dokumentert eier av begge hestene før evt. godkjent bedekning.

Som tidligere nevt her, er det strenge regler for avl av alle raser.
Norske hesteraser - døl, kaldblods, fjording og nl - er det IKKE lov å blande - så enkelt er det.
Ellers er det bare et fåtall kåra hingster som er godkjent til bruk på andre raser, og da er det spesifiserte raser.

Det er jo et håp, at de fleste hester etter hvert skal være "lovlige".

Man kjører liksom ikke i en bil som kalles "Lada-Porche" eller "Traktor-BMW".......
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2008 :  12:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettiser er vel ikke lov å bruke i noen kryssavl. Og å bruke stor hingst på shettis er hårreisende! Hadde jeg kommet over en slik drektighet hadde jeg tilkalt Mattilsynet, dyrevernet- alle!!
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 23/08/2008 :  17:57:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Shettis og araber?!?!?!?!?!?!
Og atpåtil et shettisen HOPPA! Er det meningen å sprenge hele ponnien eller??????????????

Jeg red en "isfjording" en stund. Mammaen er islandshest og pappaen er fjording. Er ikke det lov da? Det var jo planlagt og alt.. Hmm..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2008 :  23:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan godt være planlagt selv om det ikke er lov, noen som "driter" i lov og regler... (For ordens skyld er jeg imot å blande raser)
Johanne Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 25/08/2008 :  19:10:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jepp, det er jo sant! Var ikke akkurat en pålitelig person som hadde hoppa da:)

Men jeg ville nok ikke ha gjort det jeg heller, nei..
Muldyr vil jeg ha en gang da, men det får være med det=P

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 26/08/2008 :  19:56:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er rart å se hvordan folk ser på ting og hva de gjør med de dyrene sine.. de tenker ikke over konsekvensene, jeg vil nå i hvert fall tro at det er litt fare for livet til hoppa i dette tilfellet.. men så skal det nevnes at jeg ikke har noen som helst peiling på avl og bedekninger Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.