hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er hoppa mi drektig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Er hoppa mi drektig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 19/08/2008 :  13:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Nå har min kjære Rosa Lind kommet hjem fra hingst! Hun har nå stått hos hingsten siden 28. juni, og var der til 16. august.
Hun var på ultralyd i beg. av august, og hun var ikke drektig da. Men da fikk hun en hormonsprøyte, og har visstnok vært i brunst etter det.

Hun er jo ei "tilårskommen hoppe", hele 20 år gammel. Hoppa er frisk å rask, og kan sammenlignes med ei hoppe på 10 år

Er det noen som har no "kjerring" o.l som jeg kan bruke for å finne ut om hoppa mi er drektig?

Lopke

Norway

Skrevet - 19/08/2008 :  14:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan lyse henne på nytt etter 2 uker. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/08/2008 :  00:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble hun registrert bedekket etter brunstsprøyta?
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 20/08/2008 :  17:46:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Nei, tror ikke hun ble registrert bedekket etter sprøyta. Det er jo ikke alt hingsteholder får med seg! :p

Hingsteholder ville gjerne ha tilbakemelding på om Rosa var blitt drektig, så vi skal prøve å få henne til ultralyd i høst/vinter før jul.

Men jeg er en liten smulig nysgjerrig og utålmodig, så skulle bare høre om noen visste om noen "tegn" på om hoppa var drektig.

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 20/08/2008 :  18:14:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Ultralyd, urinprøve, blodprøve eller rektal undersøkelse er vel eneste måten å være sikker på.

Ingen kjerringråd er sikre!!

Ellen Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 20/08/2008 :  19:26:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Har klar over at kjerringråd ikke er sikre, men hadde vært artig å prøvd :)
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 20/08/2008 :  23:08:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Min hoppe oppfører seg annerledes etter hingstebesøket, så ho er nok drektig. Skal vurdere å kjøre til klinikken og ta ultralyd etterhvert. Men uansett så vil jeg være sikker i min sak fra desember (fosterbevegelser).
Ellen Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 05/09/2008 :  22:14:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min hoppe oppfører seg annerledes etter hingstebesøket, så ho er nok drektig. Skal vurdere å kjøre til klinikken og ta ultralyd etterhvert. Men uansett så vil jeg være sikker i min sak fra desember (fosterbevegelser).

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

NÅ har hoppa mi bynt å oppført seg heeelt merkelig.. For en uke siden kom det ei kaldblodshoppe og en varmblodsvallak, og da var hun helt "koko" i hodet! Hun er bestandig "cool" med at andre/nye hester som kommer innom gården. Vallaken har hun stått ilag med før, og det har aldri vært sånne "problemer"!
Varmblodsvallaken dro med det samme (var bare på besøk), og ikveld kom en islandsvallak, og hun er helt "koko" igjen.. Hun bruker da ikke å oppføre seg sånn!

Vi bruker så å si aldri å legge merke til brunsten hennes, så jeg begynner virkelig å lure på om hun oppfører seg sånn pga at hun er drektig!? Selvfølgelig vet dere jo ikke helt sikkert svare på dette da men.. hehe :)

Dyrlegen kommer hit i høst for å vaksinere sauene, og vi skal få han/hun til å ta en drektighetsundersøkelse på merra.. ER VELDIG SPENT NÅ!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/09/2008 :  00:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - ei hoppe som blir "heste-/hingstevill" når det kommer "nye gutter" i stallen, må man nok anta at ikke er drektig, dessverre.
Men for å bli sikker, må nok en vet undersøke henne. Man kan jo håpe....
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/09/2008 :  17:06:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Men, hun bruker jo ikke å være sånn, og i hvert fall ikke til hester hun kjenner!
Hm, hun har virkelig en underlig oppførsel for tiden..

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 06/09/2008 :  19:42:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa vår ble også helt annerledes når hun var drektig, ble veldig hingstete faktisk. Slo med frambena når hun snuste på andre hester, og en gang angrep hun en annen hoppe. Tilogmed hennes kompis, vallaken vår, fikk gjennomgå hviningen hennes det året. Men viste aldri tegn på direkte brunst. Merket forskjell på henne allerede veldig tidlig. Så ja, såfremt hun ikke er brunstig så kan hun fint være drektig, og å forandre seg også er helt naturlig, tenk alle de hormonene som er i kroppen hennes nå... Ikke rart men blir litt tullete Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/09/2008 :  21:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
En ting til; Har lest "litt rundt omkring", og det står at hoppa ikke skal brukes så hardt etter bedekking (ommentrent 6 uker etter), fordi hun kan "suge opp" fosteret. Stemmer det?

Northernlights

Skrevet - 06/09/2008 :  22:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer nok det. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/09/2008 :  00:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, her blir det vel ingen svar før vet'en har vært på besøk.... Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 21/10/2008 :  19:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ennå ikke hatt noe vet'besøk, men har begynt å merke forandringer nå!!!!

Når jeg strigler henne i boksen sin, får jeg ikke komme i nærheten av juret hennes. Da pisker hun med halen, og legger på ørene (en dag løftet hun opp foten sin). Dette er noe som hun har begynt med i det siste.

Hun brunster heller ikke til hingsten, noe jeg ser på som et veeeldig godt tegn... Hun lar ikke hingsten komme i nærheten av seg.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/10/2008 :  02:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hoppa er bedekket i midten av august, er hun 2 - 3 mndr. på vei.
Skulle ikke være noen grunn til jurømming på lang tid enda.
Men det er veldig greit å ha vennet hoppa til å bli tatt på juret, så hun ikke skader føllet når det - en gang i juli - trenger melken.
Hopper brunster også mindre om vinteren.

Få tatt en undersøkelse, så dere slipper å gå og lure.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.