hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skille føllet fra hoppa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Skille føllet fra hoppa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2008 :  20:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Hva syntes dere om og skille et føll fra moren når føllet ble født 4 mai og skal skilles 14 september?

Er ikke det litt tidlig?

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 24/08/2008 :  21:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Joo, det var litt for tidlig.
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 25/08/2008 :  15:09:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det synes jeg var veldig tidlig ja! 6 mnd er vel et minimum? Det beste er vel å vente og se når hoppen støter fra seg føllet og ta avenningen gradvis da. Kjenner du noen som skal avvenne så tidlig? Hvorfor gjør de det? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 25/08/2008 :  19:08:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Veldig tidelig, jaa. Men jeg vet også om noen som begynte avvenningen når føllet var 3-4 mnd gammelt;)
Men jeg ville absolutt ikke ha gjort det før moren begynner å avvenne føllet sitt litt selv.. Da ville jeg ha begynt å "hjelpe til" med det=)

Har NULL peiling på føll, men likevel..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2008 :  21:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, ja jeg kjenner noen som har tenkt til og gjøre det.

Vet bare at det er en som skal ha hoppa til avlstjeneste og sakl stå hos han menes føllet skulle bli hos eieren.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 26/08/2008 :  11:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt vanlig å ha med føllet når mora skal til bedekking, men er det inseminering og en dagstur for hoppa, så er det vel greit at føllet er hjemme så lenge skulle man tro.... Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 26/08/2008 :  20:40:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, om det er snakk om 1 dag så tror jeg også at det ville gå fint:) Men som sagt; jeg har ikke peiling..
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2008 :  20:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa kommer ikke tilbake før neste år
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 27/08/2008 :  14:30:19  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Er nok for tidlig ved 3-4 måneder, selv om hoppa begynner å avvenne føllet sitt selv. Men man kan jo gjøre rutine ved at hoppa og føllet er hver for seg et par timer om dagen, hvis dette egner seg for stallen o.l. Så kan man jo la de være litt lenger fra hverandre hver dag....

Føllet kan gjerne være med på bedekking, hvis føllet ikke er i veien;)

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2008 :  19:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllet skal temmes i vinter mens mora skal dra langt vekk, men de skal først på utstilliga på dyrskun Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2008 :  21:19:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg også synes det er tidlig. Jeg kommer ikke til å begynne avvenningen med mitt føll før han er 6 mnd, da bare ved å ha mor og føll i hver sin boks om natten, de kommer nok til å gå sammen ute. Veit ikke når jeg kommer til å skille de helt, det ser jeg ann.
Jeg har kjøpt et føll til, som kommer til meg i slutten av neste mnd, og da er han 5 mnd. Så han blir tatt fra mora litt tidligere, men det er pga. at mora har tapt seg veldig ved å gå med føllet, og hun er drektig igjen, så hun trenger å komme seg før hun skal ha føll igjen.
Han er veldig selvstendig da, ble det tidlig, så at han blir tatt fra når han er 5 mnd går nok helt fint.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 28/08/2008 :  14:53:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes nok det er litt i tidligste laget, ja. Men man må se an hoppa og føllet også. Mange hopper begynner å tape seg i hold etter hvert som folungene blir større.

Hoppa mi har fått merkbart mindre jur de siste ukene. Folungen hennes er nå fire og en halv måned, han spiser mye gress og også en del kraftfor. Ofte oppholder han og den andre folungen seg langt unna mødrene sine. Han har alltid vært selvstendig, og ser ut til å greie seg mer selv for hver dag som går. Men avvenningen skal gjøres gradvis, selvfølgelig. Han skal på utegang på en annen stall i oktober en gang. Kommer til å kutte ut kraftforet til hoppa i avvenningsperioden for å unngå melkespreng.

Redigert av - Polaris79 den 28/08/2008 14:55:03 Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2008 :  15:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, takk for svar:)

Hvor mye syntes dere en fole burde ha av kraft for hvis den bare er rundt 4 månder?

Og hva?
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 28/08/2008 :  15:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min skal ete i hvert fall en kilo kraftfor når han er ferdig avvent.
Bruk Oppdrett eller annet proteinrikt kraftfor som er beregnet på hest i vekst.
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2008 :  17:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du havre og betfor el lurt og gi? Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 01/09/2008 :  19:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk Oppdrett du, som er spesialtilpasset hester i vekst. Det vil være det beste for han, og det enkleste for deg:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.