hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I stallapoteket- og i 1.hjelpsskrinet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 I stallapoteket- og i 1.hjelpsskrinet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2008 :  09:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på hva dere har i kassene/skapene deres...

Jeg har i stallen:
- sårsalver (MSM, itchstop, hipposan m.m.)
- sårpulver (bacimycinpulver)
- noen respetbelagte fucidin- og fucitalmic tuber
- både sterile og usterile kompresser
- kloramin og saltvannsoppløsning
- selvheftende bandasjer
- diverse bandasjer
- 2 håndklær
- 1 ren bøtte (til kloraminblanding)
- gamgeebandasjer
- temp.måler
- plastfolie
- ducktape/sølvtape for å få festet bandasjer godt til hoven)
- 2 stk lommelykter
- engangshansker
- desinfeksjonsmiddel for utstyr/hender (ikke til bruk på sår!)
- en god saks (et must!)
- noen ruller med gipsunderlag (ser ut som en ullbandasje- varmer godt og er fleksibel)
- diverse plaster (av de mer spesielle bl.a allowyn,svindyr men fin på gnagsår eller der man bruker "smultring" for å unngå videre gnag)
- bogbeskytter
-barberhøvel
-kuldepakning
- og selvfølgelig dyrlegenes ulike telefonnumre (også til nabokommuner)

Alt dette er trygt oppbevart i en egen kasse, klart til bruk- just add water!

Og etter at jeg nå ikke har fått hjelp med syke hester her 4 ganger det siste året: Finadyne og Metacam til oral administrasjon. Hadde det ikke vært for at jeg hadde Finadyne liggende nå på mandag- hadde hesten min kokt bort! Skal kjøpe meg et stetoskop også...

Og nå holder jeg på å lage en akutt-bok med HVA GJØR JEG HVIS.... :
-hesten har feber
-hesten ikke drikker
-hvis hesten bare vil ligge
etc etc

Er jo ikke alltid jeg er hjemme, greit at de som er her da har noe å forholde seg til når dyrlegene nekter å hjelpe... Så da får sykepleieren gjøre sitt for at forholdene ligger til rette!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/08/2008 :  15:55:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jøss, du hadde mye!:o
Tror jeg lagrer denne listen din på Word Dokument, og kjøper inn:)

Foreløbig har jeg kun hipposan, blåspray, pyrisept, q-tips, bandasjer, teip, saks, sportstape, sårpulver (samme som deg), håndklær, klut og noe bomullslignende som ikke løser seg opp til å vaske sår med osv..

Mye av det jeg hadde ble stjelt i den forrige stallen jeg var i, men nå som jeg har min heeeeeeeeeeeeeelt egne (kjempekry!) skal jeg samle inn alt mulig=)

Ja, hva gjør man egentlig om hesten får feber, ikke vil drikke og bare vil ligge?:) Høres ut som en bra bok - skal lete etter noe sånt . Jeg for min del ringer veterinær for den minste ting... :S

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 31/08/2008 :  20:29:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har:
- Sårsalver
- Sårpulver
- Kompress
- Bandasjer
- Bomull
- En ren bøtte
- Temp-måler
- Saks
- Øyedroper (saltvann)
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2008 :  22:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg drar mye nytte av at jeg er sykepleier, men for all del: jeg er førstemann på telefonen til dyrlege allikevel (ikke alltid jeg gjør som de sier da- jeg kjenner tross alt min hest bedre enn de). Er velutstyrt både ute i stallen, inne i huset, i tursekken og i bilen. Som helsearbeider er jeg også forpliktet til å hjelpe ved ulykker- og de kan jo skje hvor som helst.

Blåspray ja... det har jeg jo!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 01/09/2008 :  22:29:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
I tillegg til din liste, har jeg også Equipallazone (buta), Ventipulmin, Plegicil og glaubersalt. Jeg har også diverse desinfeksjonsmidler og sprit som ikke står på din liste. En pulverbøsse og resin til å lime små sårlapper har jeg også....
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/09/2008 :  23:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, som fysioterapeut har jeg også en del erfaring med div. behandlinger.
Stallapoteket er ganske velutstyrt, men tilpasset hest. (Har også apotek for skader på folk, selvfølgelig.)
Har alltid med 1.hjelpsutstyr i bilen - ja, har til og med fått bruk for det ved en ulykke.
I forrige uke var jeg "skade-ansvarlig" på et stort idrettsarrangement, og har da med en diger kasse med utstyr. Gikk en del isposer og støttetape, men ellers heldigvis ikke noe alvorlig - denne gang.
Anbefaler for øvrig at ALLE tar et 1.hjelpskurs. Det har vi hatt i stallen flere ganger.
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 02/09/2008 :  20:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
"I tillegg til din liste, har jeg også Equipallazone (buta), Ventipulmin, Plegicil og glaubersalt. Jeg har også diverse desinfeksjonsmidler og sprit som ikke står på din liste. En pulverbøsse og resin til å lime små sårlapper har jeg også.... "

Hva i alle land å dager er alt dette å HVOR får man kjøpt det? hehe...:P
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/09/2008 :  12:59:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, førstehjelp er en smart ting å ha med seg:) Bare så synd at jeg var på legen BEGGE gangene vi hadde det på skolen.. Noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å bli med på noe sånt?
Skulle ha fantes førstehjelpskurs til hester nå som hest er så sinnsykt populært:) Særlig her ute.. Ser du ei "småjente" uten hest så blir hun garantert mobba på skolen..

Ja, hvor i alle dager får jeg kjøpt sånt? Og hva er det egentlig..?
Sprit har jeg hjemme! Neida:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 05/09/2008 :  19:00:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"I tillegg til din liste, har jeg også Equipallazone (buta), Ventipulmin, Plegicil og glaubersalt. Jeg har også diverse desinfeksjonsmidler og sprit som ikke står på din liste. En pulverbøsse og resin til å lime små sårlapper har jeg også.... "

Hva i alle land å dager er alt dette å HVOR får man kjøpt det? hehe...:P

Opprinnelig postet av ..Meg..

Buta er et antiinflammatorisk/febernedsettende/smertestillende (paracet for hest) preparat som fås på resept.
Ventipulmin er et hostestillende pulver som også er reseptbelagt.
Plegicil er et beroligende middel som også er på resept.
Glaubersalt fås i håndkjøp og er mot kollik.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/09/2008 :  01:16:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Preparater som er reseptbelagt blir skrevet ut av veterinær til EN bestemt hest, og skal IKKE brukes på andre dyr.
I et stall-apotek skal det derfor ikke finnes "medikamenter" som ikke er foreskrevet til "andre" dyr.
Det skal inneholde sårbehandlings-utstyr og "allmenne" remedier - dvs. bare "ren 1.hjelp".
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2008 :  13:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg har liggende av reseptbelagte medikamenter er "rester" etter andre behandlinger på hestene mine. Og jeg forhører meg ALLTID med dyrlegen før jeg gir noe av det... med unntak av fucidin de få gangene jeg må bruke det. Stort sett behandler jeg hestesårene på samme måte som på mennesker- det fungerer helt fint, bare litt mer jobb med å holde sårene rene på en hest..
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 06/09/2008 :  18:17:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Man får da ikke skrevet ut en liter plegicil-sirup til EN hest!!!!!! Det er jo ment at man skal bruke litt om gangen når man trenger det....
Jeg har et godt forhold til min(e) veterinær(er) som gjerne skriver resepter på medikamenter jeg trenger eller kan komme til å trenge.
Så lenge medikamentene blir oppbevart som de skal og ikke går ut på dato, tar de ingen skade av å bli liggende til man trenger dem.

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2008 :  12:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Caeles:-) Man kaster ikke dyre medisiner så lenge de ikke går ut på dato-og da leveres de til apoteket for destruering.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/09/2008 :  02:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke at "nyttige medisiner" til noenlunde allment bruk skal kastes hvis de kan komme til nytte ved en senere anledning.
Man bør selvfølgelig konferere med vet.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.