hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rasping av tenner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Rasping av tenner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Synnøve & Maja*

» VIP

Skrevet - 01/09/2008 :  14:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har ein fjording på 23 år. Eller eg har ho berre som forhest, men det har eg hatt i 4 år no.. Men ho er ofte heime også... Før eg begynte å ri ho, då vart ho berre behandla som ei kyr som ikkje mjelka, og tenna tvilar eg på vart raspa... Derfor tenkte eg at det var sikkert ikkje så nøye med den raspinga, så det er nok fleirfoldige år sidan det vart gjort på ho..... Men ho er utruleg treig på tur, virkar ikkje som ho trivst, kan dette vere grunnen fordi ho har så vondt i munnen? Og kor mykje kostar det å raspe tenna hennar? Og når det er så lenge sidan tenna har vert raspa er det då for seint på ein måte?

Håpar nokon har greie på dette her

Northernlights

Skrevet - 01/09/2008 :  19:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er aldri for sent å raspe tenner. Normalt er å ta det en gang i året. Anbefaler deg å ringe veterinær og få tennene raspet ganske snart. Normale symptomer på ulage i munnen, er risting på hodet ved stramming av tøyler, eller ikke vil ta bittet i munnen når du skal ta på hodelaget. Kanskje det er andre grunner til at hun er treg på tur, tykk, dårlig kondis eller for dårlig foring ?? Få samtidig veterinæren til å ta en rask helsjekk på henne også. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/09/2008 :  23:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, anbefaler en "full-sjekk". En såpass gammel dame kan ha litt av hvert som kan være årsak til oppførselen.
Noen hester trenger tannrasp ofte, mens andre ikke trenger det i det hele tatt. Kommer an på om tennene slites naturlig, feilstillinger, grovheten på fòret osv.
Har selv en hest på 24 som aldri har trengt tannrasp - men sjekkes jevnlig.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 02/09/2008 :  08:02:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hoppa mi på 20 år sliter tennene sine naturlig, så hun trenger aldri tannrasp :)
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/09/2008 :  16:20:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men man må sjekke tenner for det ... spisser er bare en brøkdel av problematikk i en hestemunn, og man må sjekke årlig om noe trengs og gjøre .. spesielt på eldre hester og helt unge hester. Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2008 :  22:40:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
..og er tennene riktig på utur, så anbefales det å "fordele" tannraspingen over flere ganger, slik at ikke alt tas på en gang. Bedre for hesten, bedre for tennene og bedre for munnen.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/09/2008 :  00:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig at tennene bør sjekkes jevnlig. Siden min 24-årige hest ikke har vært syk en dag, har jeg benyttet anledningen når det likevel kom en vet til stallen, og h-n ikke kunne ta "bare en liten titt" inni kjeften på gamla mi.
Og selv ikke en "nidkjær vet" som kanskje kunne tenke seg å tjene noen kroner ekstra, har aldri funnet noe galt med tennene hennes. - Heldige meg.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.