hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alder??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Alder??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 19/09/2008 :  20:50:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
I dine øyne, hvor lenge "varer" en hest? Altså, sett at hesten er fullstendig frisk og rask...

Når jeg hadde en 17 års gammel hest på fòr fikk jeg høre av eieren;
".. Hesten begynner å bli så gammel, så ikke bruk han for mye. Er så redd for beina hans"
Hesten var frisk og rask, men han skulle spares på så han "varte" lengre.
Er ikke dette litt tåpelig?

Tenker du at du må begynne å spare på hesten? Når den f.eks. har nådd 20 års alderen.

Jeg har ei 20 års gammel fjordhoppe som jeg bruker HELT normalt. Trener henne så hun holder seg sterk og fin, og så hun varer lengre.

Kanskje dette ble et "Boysen-spørsmål"?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

mariakaogcindy

Skrevet - 19/09/2008 :  22:12:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir nok et "Boysen spørsmål"

En hest på 17år som er frisk, uten gamle skader osv kan fint prukes normalt... Men det spørs jo litt hva folk tar som normalt ?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/09/2008 :  22:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sparer på en hest når den gir signaler på at den må spares ...enkelt og greit. Alder uvesentlig. Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 19/09/2008 :  22:28:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Vel ja, jeg tok dette med fòrhesten min som et eksempel fordi noen hesteeiere kan være slik (har opplevd det ofte)
Jeg konkurrerer ikke, og det blir aller mest turridning pga det kjempefine ridemiljøet Har et jordstk til ridebane, så det er jo ikke all verdens..

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/09/2008 :  00:38:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - "Boysen-spørsmål", du....

Jeg er altså så heldig at jeg har en nå 24 år gammel nl-hest, som ikke har vært syk en dag. Har hatt henne siden hun ble født. Mora ble 29 år. Men også andre hester her i stallen ble godt over 30 år, ja, en ble over 40, tror jeg.

I den stallen "jeg vokste opp i" på 70-tallet - "Ponystallen for funksjonshemmede" - ble de fleste hestene/ponniene også meget gamle. 30 år var ikke uvanlig. Lærte derfor tidlig å "se" om en hest var "FOR gammel", og ta hensyn til dette i forhold til bruken. En god terapiponni var gull verdt, og ble tatt hensyn til, så den skulle vare riktig leeenge.

En gang jeg var på kurs på Starum fikk jeg tildelt en 24 år gammel dressurhest - som, etter hva jeg hørte ble brukt til hun var nesten 30, før hun ble pensjonert fra kursene der.

Meeen - det er selvfølgelig forskjell i holdbarheten på hester - som med oss mennesker. Noen blir syke, utslitt, skadet, og "må vandre" tidlig, mens andre er seige og holder i årevis.

For MEG er ikke en hest "voksen" før den er minst 20.....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.