hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er hesten forfanget?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Er hesten forfanget?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maylene2

» VIP

Skrevet - 30/09/2008 :  20:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og venninna mi kom nettop inn fra nabostallen. Vi pleier å gå over med epler dit innimellom. Det hadde ikke vært noen i stallen før oss for det var tidlig om morgenen og hestene går på løsdrift/utegang så hestene kan gå ut og inn som de vil.

Da vi kom inn i "stallen" så vi en av hoppene stå der alene.
Jeg gikk over til hoppa og rakte eple mot henne, men hun kom ikke bort. Så jeg gikk over til henne og strøk henne litt over pelsen og den var ganske stiv og skitten. Det regna ute men hun var tørr så det var tydelig at hun hadde ståttt inne en stund.

Mens jeg ga eplet til hesten la jeg merke til at hun ikke rørte på seg annet enn halen. Halen gikk i ett. Hun slo konstant med halen og det var ikke et insekt å se. I tilleg sparket hun hele tiden med bakfoten og noen gang sparket hun seg i magen.

Jeg prøvde å få hoppa til å gå men det var veeeldig vanskelig for hu er jo så stor og tung (en rød amerikansk rase?) men jeg fikk henne til å gå to skritt og hun var ekstremt stiv og rar!? Hun bøyde alle knær men lår og kryss bevegde jeg ikke når hun gikk..Hun var helt stiv i bevegelsen og stokket når hun gikk..

Jeg og venninna mi har ingen aning om hav vi skal gjøre, men vi har ringt eier og hun kommer snart (hu er på jobb) og dyrlege har eier ringt. Men det vil ta tid før de kommer, så er det noe jeg kan gjøre i mellomtida?

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2008 :  21:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke annet å gjøre enn å holde øye med hesten til hjelpen kommer, kan også være kolikk og da må hoppen holde seg på beina dersom hun vil legge seg ned. Og så får vi håpe at dyrlegen kommer snart Og så må jeg/vi få høre hvordan det gikk med hoppen senere!
Johanne Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/09/2008 :  21:29:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Dette hørtes ikke bra ut nei.. Men det er nok ikke annet å gjør enn å passe på:) Du er i alle fall veldig snill, både mot hest og eier! Det må jeg si!:)

Tassen hadde et slags forstadie til kolikk, og det høres mye ut som det du beskriver. Men han hadde også feber og var svett.. Er det en mulighet for at du kan sjekke tempen? (Hør med eier først!)

La oss høre hvordan det går med hesten! Lykke til!:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/09/2008 :  21:30:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Dette hørtes ikke bra ut nei.. Men det er nok ikke annet å gjør enn å passe på:) Du er i alle fall veldig snill, både mot hest og eier! Det må jeg si!:)

Tassen hadde et slags forstadie til kolikk, og det høres mye ut som det du beskriver. Men han hadde også feber og var svett.. Er det en mulighet for at du kan sjekke tempen? (Hør med eier først!)

La oss høre hvordan det går med hesten! Lykke til!:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Maylene2

» VIP

Skrevet - 30/09/2008 :  22:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kom endelig eier hjem og hun fortalte at denne hesten hadde kronisk forfangenhet, så det var ikke noe nytt for henne. Men hun sa at det var bare en ting å gjøre og det var å sette henne på mindre gress.

Hesten er heldigvis ikke i dødsfare slik jeg så for meg..men så jeg kanskje en smule overhysterisk også..?!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/09/2008 :  22:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å sette henne på mindre gress... ta henne helt vekk fra gresset er vel igrunn bedre. Men det kan selvsagt ikke du gjøre noe med. Det er mye sukker i gresset i den temperaturen som er nå, og et nedspist beite er ikke særlig bedre enn et med mye gress, ant heller mye værre ...

Hvis hesten har så store smserter som det høres ut som håper jeg virkelig hun ringer dyrlegen...
en hest som er kronisk forfangen skal da virkelig ikke gå på gress overhodet ......
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2008 :  23:25:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så koslig at dere har fôret en kronisk forfangen hest med epler da!!! Hadde jeg vært eieren hadde jeg blitt flyyyy forb***. Epler inneholder MASSE sukker som forfangne hester IKKE skal ha.

Dere visste jo ikke at hesten var en kroniker, men eieren visste det og burde ha fortalt det da dere (forhåpentligvis) ga beskjed om at dere ville gi hestene epler... Så nei, jeg skylder ikke på dere.

Hadde jeg vært eieren av den hesten så hadde varselsplakatene lyst opp hele nabolaget også om at den hesten ikke skal ha epler/gulrøtter/sukker o.l. Så her hadde man vært trygg eple-utdeler :-)

Jeg har selv en hest med forfangenhetsproblemer- og det er mitt verste mareritt hvis han får det igjen. Et halvt eple av og til er det greit at han får- men jeg skal vite at han får det slik at jeg kan korrigere det andre han får i seg.

Det blir som å gi sjokolade til hund- å spille russisk rulett med hundens liv...

edit; omformulering og mer forklaring

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???
Redigert av - Tinkalis den 01/10/2008 00:12:01 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/10/2008 :  03:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener ikke å være sint eller streng - men man skal helst ikke gi fremmede dyr (eller barn) - noe "godteri" uten eiers tillatelse.
Gå til toppen av siden

Maylene2

» VIP

Skrevet - 01/10/2008 :  03:40:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å sette henne på mindre gress... ta henne helt vekk fra gresset er vel igrunn bedre. Men det kan selvsagt ikke du gjøre noe med. Det er mye sukker i gresset i den temperaturen som er nå, og et nedspist beite er ikke særlig bedre enn et med mye gress, ant heller mye værre ...

Hvis hesten har så store smserter som det høres ut som håper jeg virkelig hun ringer dyrlegen...
en hest som er kronisk forfangen skal da virkelig ikke gå på gress overhodet ......

Opprinnelig postet av summer

Jeg visste ikke at nedspist gress var verre og det virka ikke som hu eiern gjorde det heller! Jeg burde kanskje fortelle henne det?

og T-Boysen:: Jeg er så ening så enig! Men denne eieren har alltid pleid å komme med epler til hestene og hun sier selv at vi kan komme når vi vil. Etter min mening er det frekt å gi hester du ikke kjenner mat/gobiter, så det gjør jeg ikke!

Jeg tror ikke denne eiern har så mye peiling på hva hun driver med når det kommer til föring av hest.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2008 :  11:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nedbeitet gress er stresset- akkurat som nyslått gress. Da øker sukkerinnholdet i gresset. Et skogsbeite er den beste løsningen for en forfangen hest. Og det er det fullt lov å si til en uvitende eier at det kan være smart å ta forholdsregler og sjekke ut litt oppdaterte nyheter innen kunnskapen om forfangenhet.

Og høstgress som utsettes for frost er også eksplosiv sukkermessig siden plantens eget forbruk av sukkeret da har ligget i "dvale" om natten. Noen timer beiting på ettermiddag/ kveldstid- dog hvis temperaturen er OVER 10 pluss grader, er det beste.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/10/2008 :  01:15:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis eier av en forfangen hest gir epler - dvs. flere, er det ikke bra.
Det er maaange år siden jeg fikk høre at hester helst ikke skal ha mer enn et eple, kanskje to, pr. dag - friske hester, altså. Det er fordi syren i eplene ikke er heeelt bra for fordøyelsen.

Vet ikke hvor mye dere jenter vet om vin, men det er noe som heter "Eiswein", som er søtere enn annen vin, og det er fordi druene ikke ble høstet før etter en frostnatt - og da hadde mye mer sukker i seg.
Antar det samme er tilfelle med gress.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2008 :  10:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det meste av frukt,bær,gress og blader er søtere etter en frostnatt...
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  02:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det har vært mye snakk om forfangenhet her i løpet av noen tid.
Forfangenhet er en stoffskiftesykdom - en slags forgiftning som rammer lamellene i hovveggene, og som er meget smertefull, idet hovbeinet begynner å rotere.
En kronisk forfangen hest skal ha "minst mulig kalorier" - da "for mye næringsrikt fòr" er enten årsaken eller kan forverre tilstanden.
Så epler og "frossent" fòr er ikke tingen å gi.
Underer på hvordan det går med hesten...?
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2008 :  12:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen min var heftig forfangen, men vi slapp heldigvis rotasjon i hovbeina. Maks flaks i uflaksen. Forfangenheten er smertefull lenge før hovbeina begynner å rotere.

Deler T.Boysens interesse for hvordan det går med hesten. OG IKKE MIST; hva slags hovpleie den får siden eier ikke bryr seg om fôret (epler etc) den får i seg...

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.