hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som ikke har respekt !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som ikke har respekt !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

silvana-lover

» VIP

Skrevet - 01/10/2008 :  15:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding

Venninna mi steller en hest. Den har stått på beite en stund nå. Har ikke blitt ridd. Så tok hun ham opp fra beitet å skulle ri ham, og da han enda tror han er hingst oppfører ham seg ganske barnslig. Han klarer ikke stå fint på spilt. Han steiler og bukker fordi han står alene. Hun ridde ham og da hun skulle sale av ham på spilt, klarte hun ikke å feste ham og han rev av seg hele hodelaget og ned over en vei med biler hele veien, og bort til beite og der stilte han seg forann grinda. Og når hun rir så er han stressa og slikt. Så vi må ri ham inn på ny. Men, så lurte jeg på om jeg kunne få noen råd. Tenkte å longsjere ham på banen til han fikk respekt. Hva sier dere til det?

Håper på råd :)

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2008 :  21:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om jeg er den rette til å gi råd og er ikke så flink til å forklare heller... Men ville bare si at jeg selv ikke gjør spesielle øvelser for å få respekt men forventer respekt i alle situasjoner. Og mot en respektløs hest ville jeg ha vært ekstra tydelig, jeg er ikke sint og brysk mot hesten men passer på å være veldig bestemt. Jeg ville ha jobbet mye på bakken med en sånn hest, rett og slett bare leid den på tur. Men det kan sikkert være bra å lonsjere den også. Men den hesten du snakker om har stått på beite en stund nå sier du, den er ikke urolig pga at den ikke har blitt ridd på lenge da? Vet ikke hva slags type hest han er men husker hvordan Nordlandsvallaken jeg hadde før var da han hadde stått i ro i noen dager. Selv om han var "verdens snilleste" kunne han bli temmelig vilter etter å ha stått bare på beite uten riding Men han var ikke respektløs eller noe, bare urolig.
Johanne Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2008 :  21:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og så må du love meg at dere er forsiktige dersom han kan steile og bukke og sånn, høres skummelt ut (for meg som har blitt så pysete med årene...)

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2008 :  10:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Savner han en beitekompis? Eller de late dagene på enga?

Som J.Sandbakk skriver; jobb mye fra bakken og vær bestemt men rettferdig.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2008 :  21:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Savner han en beitekompis? Eller de late dagene på enga?

Som J.Sandbakk skriver; jobb mye fra bakken og vær bestemt men rettferdig.

Opprinnelig postet av Tinkalis

Ja, der sa du noe Tinkalis, stod denne hesten sammen med andre hester på beitet og alene nå? Eller har han vært alene hele tiden? Hvis det er andre hester på beitet er det kanskje ikke så rart han tydeligvis vil dit Såklart bør en hest kunne tas fra de andre hestene for å bli stelt og ridd men det kan være litt av forklaringen på hvorfor han blir så urolig. Ikke sikkert han bare er respektløs, kanskje han bare ikke liker å være alene?

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2008 :  23:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Respekt er ikke noe man har krav på, det er noe man opparbeider seg og må fortjene.

Om han er blitt lite håndtert er det ikke rart om han prøver seg. Ser dere er ganske unge, der er ikke noen erfarne dere kan spørre om hjelp da?

Beste tips over nettet, som er helt idiotisk å hjelpe gjennom da man ikke kjenner hverken dere eller hesten, er å være rolig, bestemt, konsekvent og rose alle ting som går bra fremfor å kritisere de dårlige.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2008 :  09:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var noe av det der rettet mot meg Harneshaug? Er ikke den flinkeste til å formulere meg men ble litt feil at jeg krever respekt eller forventer som jeg skrev, det betyr bare at jeg har en rolig, selvsikker holdning sammen med hester og andre dyr også for den del. Jeg har f.eks jobbet mye med kyr, og tror jeg vil si at jeg har et relativt godt lag med dyr (husker hvor forbauset ene bonden var over at den vanskelige kua han måtte binde fast stod som en prest da jeg melket henne uten sparkebøyle eller noe). Men selvfølgelig får jeg ikke full respekt fra første stund sammen med en hest bare ved å være selvsikker, det krever også tid og jobbing sammen med hesten og som du sier ros framfor kritikk. Men mener fortsatt at man får en del "gratis" ved å ha være rolig og selvsikker Mitt forbilde er Nordlandsvallaken jeg hadde i min ungdom, han tok det mer eller mindre som en selvfølge at han skulle være sjef uansett hva slags hester han ble sluppet sammen med. Og det var kun den selvsikre, rolige måten hans å være på som gjorde han til sjef, han kranglet aldri med andre hester. Husker da han gikk midt imellom to store halvblodshester som kranglet, han stod bare mellom dem til de gikk hver til sitt. Han la ikke på ørene engang, han stod bare der med de snille øynene sine. Jeg kommer aldri til å glemme det synet, og slik vil prøver jeg også å være sammen med hester, kyr, hunder osv.

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  12:04:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, man får nok mye av å være selvsikker, rolig og bestemt:)

Om jeg var venninna di Silvana, så hadde jeg begynt med å tilbringe en del tid på beitet. Ikke heng over hesten, men la hesten bli vant med at hun er der. Gå litt rundt omkring, av og til bort for å kose litt, men så gå vekk fra hesten igjen. Slik får hesten litt trygghet vil jeg tro:) Og så ville jeg ha leid hesten rundt omkring på beitet (siden hesten trivs der) og så etterhvert begynne å leie på tur. Hesten skal være HELT grei å leie på tur med før jeg hadde satt meg opp på den. Når hesten er flink til å bli leid på tur ville jeg ha gjort det samme på banen. Bare leie den der også. Kanskje i motsatt rekkefølge? Bane først og så tur:)

Deretter ville jeg ha longert hesten, og fått den helt trygg på det. Og SÅ ville jeg ha begynt å ri den mens andre leier/går ved siden av.

Lang prosess, men det blir verdt det:) Jeg har selv innridd 6 hester, skjønner du!:D

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2008 :  23:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh.... nei? :) Den var vel til trådstarter, er det ikke den man svarer til da? Om ikke hadde jeg sitert deg ;)
Går så fint så, den var egentlig bare et generelt hjertesukk om hva hesteiere FORVENTER å få uten å alltid gjøre seg fortjent til det.
hesten leser ikke våre innerste tanker, dessverre, vi må være gode i komunikasjon, formidle våre standpunkt og ønsker på en forståelig måte overfor hesten.
Vi er liksom den "smarte" part, det må vi huske og tilrettelegge for hesten slik at den KAN forstå og får følelsen av å lykkes og gjøre ting rett.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2008 :  10:17:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men da er vi enige Harneshaug, jeg så bare at jeg skrev at jeg forventer respekt og tenkte det var det du reagerte på for det var dumt skrevet Er ellers helt enig med deg i det hjertesukket ditt, har sett mye dårlig hestehåndtering opp gjennom årene
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.