hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som ikke stå sille
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som ikke stå sille
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katrineh

Skrevet - 24/05/2008 :  15:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Jeg lurer på om noen der ute kan hjelpe meg. Trener en nydelig kalblods som ikke greier og stå stille når du skal på. Ska få eieren til å få dyrlegen til å undersøke han. Problemmet er at når du kommer borti tøylene så vitt begynner han og rygge eller gå med rompa mot deg. Jeg tenkte først at han kansje hadde vondt i ryggen, men han virker mest sta. Tenkte bakkearbeid kunne funger. Jeg fikk han til og stå løs mitt på ridebanen og kunne gå rundt han. kan ta taki salen uten problemmer, men bare jeg kommer så vitt borti tøylene beygnner han. Tror det kan ha med tenna kansje og gjøre. Håper på svar hadde vært fint og høre ider fra andre.

Northernlights

Skrevet - 24/05/2008 :  21:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil selfølgelig ikke avstå fra at det kan være hesten har vondt noe sted, men dette er også en typisk travhest atferd. Travhestene, og kanskje spes kaldblodsen, blir dårlig håndtert og innkjørt, altså det skjer raskt og gjerne etter en gang med tømme kjøring spent føre vogn. De lærer seg til at når man drar i tømmene skal hesten stoppe, løsnes grepet, skal de løpe så fort det lar seg gjøre. Resultatet er en hard munnet hest som gjerne blir nervøs med en gang man setter på hodelaget. Er ofte en travhest ikke har hatt på seg grime før den er 1 år, og da skal den plutselig lære seg alt på kort tid. Visse travhester blir spent fra kjettingen i stallen med kusken som har et hardt grep om begge tømmene og hesten som nesten spretter ut av sitt gode skinn før den stakkaren som prøver å løsne begge kjettingene likt som sitter fast i grima under hodelaget, lykkes. Når de ris inn, får de en rytter på ryggen og ut bærer det, gjerne med samme måte som sagt, eller noen holder hesten til rytteren har kommet seg i salen til en hest som går rundt og runt den som holder. Nå legger jeg ikke alle travhester i samme bås, bare så det er sagt.

Vil anbefale å begynne på nytt med å innri hesten, lære den alt forfra hvordan den skal oppføre seg, ihvertfall med sal på.

Lykke til

Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 25/05/2008 :  22:44:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne atferden kan komme av mange ting. Vær godtroende med hesten og tenk på utstyret du bruker. Først ville jeg justert hodelag, pell av nesereim ol. De aller fleste hester syns det er ubehagelig å ha ett bitt trødd opp i ganen, det foresaker vevskader i munnes på hesten. Så slakk ut bittet. Man vil ikke at sin beste venn skal ha det ubehagelig med deg. Salen MÅ passe hesten, det er superviktig! En trang sal foresaker gnag og ubehag og hesten vil bli trass når du skal ri siden den vet kor ubehagelig rideturer vil være. Når du skal stige på hesten går du halveis opp, du står bare i stigbøylen, hvis hesten går hopper du ned og tar hesten tilbake der den sto. Dette er arbeid som krever tålmodighet fra ryttern sin side. Ros hesten mye når den er flink (men helst ikke godt, det gjør hesten bare mer ukonsentrert. Håper kanskje dette hjelper deg;) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  01:36:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Krakk eller noe å stå på når man skal opp, er noe mange hester setter pris på. Prøv også å veksle på side å gå opp.
Få en til å hjelpe deg med å stå foran hesten og holde i begge tøyler - sånn som man gjør når man mønstrer en hest. Ja, det kan være nyttig å lære hesten mønstring.
Og selvfølgelig hjelper det å være rolig og ha en "god" stemme.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  19:48:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
1. Få en dyrlege til å se på hesten
2. Få en tannlege til å sjekke tennene

Om han er frisk kan det være lurt å prøve å trene han på å stå still mens du går rundt ham. Begynn så å kunne stryke på ham ved siden, og bevege stigbøylene osv..

Altså; begynn på nytt med dette, og gjør det mer utfordrende for ham å stå still. Du kan godt få noen til å holde ham i et leietau/tøyler, slik at han ikke skal stikke av:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 18/09/2008 :  23:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
jeg ville bare si at jeg har også en kaldblods hoppe som er travtrent, og hun passa veldig godt til beskrivelsen=)
hun surrer rundt, tar sjenkelvikninger, og går rundt og rundt når jeg prøver å komme meg opp, men hun gjør kun dette når hun er stresset. når hun er rolig å fin står hun stille å rolig når jeg skal opp=)
hørte også av hun jeg kjøpte henne av at, når hun kjøpte hesten oppdaga hun etter på at hun ikke var ordentlig innridd. hun baroja er også redd for vogna..:/
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2008 :  10:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min kaldblodshoppe var sånn hele tiden. Nå er hun det av og til. Kommer veldig an på dagshumøret hennes, og er totalt uavhengig "av ytre omstendigheter".
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2008 :  09:32:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Synes du er på "god tur", jeg - med bakke-arbeidet ditt. Sjekk tenner og sal, for sikkerhets skyld - for å utelukke årsaker - og fortsett jobbingen din som du gjør, etter min mening.

Vi har brukt samme metode på Elton, som bare var vrang...Ståååååå - flink jente - ikke det nei. Brukte langt leietau, og føyset henne rundt - ståååååååååå- flink JENTEEEE!! - ikke lenge, nei -rundt igjen...osv osv. Ta tøyler, stååååååå- flink jente - ben i stigbøyle -stååååååååå - flink osvosvosv. Tok i underkant av en time hos oss, ble rent svimmel av all "voltingen" - men resultatet kom. Rolig og konsekvent håndtering - og vips. Selvsagt også hun er preget av humør og omgivelser, men prinsippet sitter jo!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  15:42:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Godt svar feliin:) Tassen pleier å begynne å gå når jeg skal opp, men det er bare på grunn av at han er utålmodig - hesten ELSKER å bli trent=)

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  15:42:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Godt svar feliin:) Tassen pleier å begynne å gå når jeg skal opp, men det er bare på grunn av at han er utålmodig - hesten ELSKER å bli trent=)
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.