hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tungen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Tungen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  11:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min driver å tar tungen ut, jeg har prøvd forskjellige bitt men det hjelper ikke.

Er det noe jeg kan prøve?

Håper på svar.

Andrea & Lass Bazooka!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2008 :  11:55:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det kan være mange årsaker til at hesten tar tunga ut.

Det første som slår meg når jeg ser på bildene dine er nesereim! Hvorfor i all verden rir du ikke med nesereim? Nesereima er til god hjelp nettopp for å hindre en hest i å begynne og gape, og evnt ta tunga ut. Det vil ikke si at du er garantert at du unngår det, men du vil iallfall ha en større sjanse for å unngå det.

Ellers kan årsakene være mange. Er tenner raspet, og tennene normale? Har dette vært et problem over tid? Er hesten skjev å ri? Hvordan er hesten generelt bygd? Kan hesten ha noen låsninger? Har hesten tunga over bittet når dette skjer (ofte en metode hesten benytter for å unndra seg bittet)? Hvordan tar hesten bittet/hvordan ligger den i hånda når dette skjer?

Mine første råd er:
- Pass på at tennene er OK, få en veterinær til å raspe tennene. Sørg for å følge dette opp.
- Begynn å ri med hannoveransk nesereim. Pass på at den ikke ligger for langt nede, da den må ligge over hestens neserygg. Pass også på at den er stram nok, slik at den har noe effekt. Samtidig som du ikke har den for stram selvfølgelig..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 06/10/2008 11:59:38 Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  12:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg brukte ikke nesereim i sommer for da hadde jeg hesten ikke hjemme. vi var på rideleir og sånt. Han er blitt skjekket av veteriner og tennene er raspet. Det er ikke noe galt med hesten.

Nå har jeg han hjemme og jeg rir med nesereim. Men jeg skal prøve hannoveransk nesereim :)

Andrea & Lass Bazooka! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2008 :  12:14:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville alltid benyttet nesereim. Iallfall når du har et problem som dette. Forsøk også å sjekke hvordan tunga ligger i hestens munn når dette skjer. Altså om tunga er over bittet. Ser at hesten din er en eks-traver. Vet du om dette har vært et problem fra den gikk løp? Om det er et problem som har vart over tid kan det være vanskelig å venne av. Men uannsett mulig å prøve metoder. Har den f.eks. tunga over bittet, finnes det bitt som hindrer hesten å å ta tunga over bittet. Disse får du desverre ikke bruke i konkurransesammenheng. Men det går ann å prøve det i forhold til at det kan ha blitt en vane hos hesten. Sjekk også at bittet ligger riktig i munnen. At bittet ikke ligger for langt ned, eller er for langt for hestens munn.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  17:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe galt i munnen til hesten, dyrelegen sa at det var en uvane, og at det kan bli tatt bort, men viste ikke hvordan. Så hesten er det ikke noe galt med. ;)

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  17:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe galt i munnen til hesten, dyrelegen sa at det var en uvane, og at det kan bli tatt bort, men viste ikke hvordan. Så hesten er det ikke noe galt med. ;)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  03:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i årenes løp ridd et par hester med "slengtunge" - den ene var en kurshest på Starum - den andre en ex-traver.
Kurshesten "bare hadde denne uvanen" sa de lærde på Starum, og hesten funka ok, den.
Ex-traveren red jeg bare et par ganger - og den hadde adskillig flere uvaner, så det ble med de to gangene.
Har ellers ingen erfaringer med dette.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  00:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stortraveren Sugarcane Hannover løp alltid med tunga ut på en side, helt uten hjelp av mennesker (altså ikke bundet til side). Det påvirket ihvertfall ikke hans prestasjoner på løpsbanen :-)
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  01:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok:)

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 04/12/2008 :  07:30:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve bittløst?
Slenger hesten ut tunga da..?
Å putte på en nesereim for å "skjule" problemet er bare dumt.
Jeg hadde en hest som ikke ville komme når jeg skulle hente han i luftegården, han kastet på hodet når jeg skulle ta på hodelag, skulle jeg feste nesereima dro han og unna hodet, han stresset på tur og la seg på bittet, på banen kunne han jobbe ok en periode, for så å stresse igjen.
(og nei, jeg har ikke vært hard på hånden).

Gikk over til bittløst: nå kommer han med en gang når jeg roper på han i luftegården, han står stille og tar til og med hodet ned når jeg kommer med hodelaget, på tur er han mye roligere og på banen konsentrerer han seg mer.

Jeg var engstelig for å ri med bittløst i starten "hva hvis han blir skremt og løper ut..?", men når jeg tenkte nøyere etter, hjelper det egentlig med et bitt når hesten blir skremt og tar ut? svaret er nei, dette vil bare virke som en enda større smerte og hesten vil løpe mer.

Trener du dressur e.l og tenker "ja, men hvordan skal jeg få hesten samlet på et bittløst hodelag?" Jeg var i tyskland for en stund siden på en stall der og tittet, og her red de med bittløst, og disse hestene gikk opp til gp på bittløst, i tillegg: positive øyne, ingen pisking med halen etc.
Så ja, det er mulig å ri en hest samlet med bittløst og.

Nå er jeg ingen "fanatiker" at bitt er det værste du putter i hestens munn og er dyreplageri etc. men etter å ha sett så mye positivt ved å gå over til bittløst foretrekker jeg det. I tillegg har noen hester rett og slett ikke plass til et bitt i munnen, noe jeg fikk konkludert av equiterapeuten.
I tillegg..se på westernhester, disse går uten nesereim, noen som går og gaper og slenger med tunga her?

Så å putte på en nesereim løser ikke problemet, det bare skjuler det!
Kanskje en mindre str.i bitt, tynnere bitt kanskje..annen type bitt? gå over til et tredelt eller rett bitt?

Kan og være noe med kroppen, smerter o.l
Hesten min fant vi ut hadde litt smerter i bekken, skulder og nakke, selvfølgelig vil det gjøre vondt å gå samlet da, og han vil unndra seg det meste.
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 04/12/2008 :  11:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra skevet `Prinsen` Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 04/12/2008 :  16:52:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville alltid benyttet nesereim. Iallfall når du har et problem som dette. Forsøk også å sjekke hvordan tunga ligger i hestens munn når dette skjer. Altså om tunga er over bittet. Ser at hesten din er en eks-traver. Vet du om dette har vært et problem fra den gikk løp? Om det er et problem som har vart over tid kan det være vanskelig å venne av. Men uannsett mulig å prøve metoder. Har den f.eks. tunga over bittet, finnes det bitt som hindrer hesten å å ta tunga over bittet. Disse får du desverre ikke bruke i konkurransesammenheng. Men det går ann å prøve det i forhold til at det kan ha blitt en vane hos hesten. Sjekk også at bittet ligger riktig i munnen. At bittet ikke ligger for langt ned, eller er for langt for hestens munn.

Spoff; jeg har mang ganger tidligere fått hjelp av dine innlegg, men må si at jeg blir litt skuffet av dette. Det er tydelig at du er en god rytter, men. Når du sier "jeg ville alltid brukt nesereim når du har et problem som dette" hvorfor? Du sier og at det finnes bitt som hindrer hesten å ta tunga over bittet, hvorfor skal hun bruke det? hesten har vært traver og da bruker de sjekk så de ikke skal få tunga over bittet, sjekken løfter hodet og presser bittet opp, nettopp så de ikke skal få tunga over bittet/svelge tunga. På hesten min så hadde de brukt sjekken for stramt så han har fått vond nakke og hadde en periode sår i munnen. Selvfølgelig har bitt gjordt vondt da og han ville unndra seg dette. Riktig det du sier at bittet ikke skal være for langt, mange bruker for store bitt og dette vil da ligge urolig. Bittet skal heller ikke være så langt ned at det slår mot tennene, men "myten" om at det skal være rynker i munnviken er feil, skal helst ikke være rynker i munnviken, og bittet skal ligge stabilt, men alikevel løst og ledig.

Spørsmålet jeg sitter igjen med er: Hvorfor putte på en nesereim eller korreksjonsbitt når det er tydelig at det er noe som gjør vondt/irriterer, og hvorfor skal vi kun "skjule" dette problemet??

I tidligere meld.her skreiv jeg at jeg er ingen fanatiker, og jeg har sett hester som går flott med bitt og ikke ser ut til å mistrives, spesielt westernhestene jeg har sett. Som sagt fikk jeg vist av equiterapeut at munnhulen til hesten min er for liten til bitt så det vi være ubehagelig uansett, derfor gikk jeg over til bittløst. Men jeg mener ikke at hele verden skal gå over til bittløst fordi det er "best". Men jeg vil bare fremheve at jeg synes det er synd når hesten viser tydelige tegn til irritasjon o.l at man gjør det så enkelt å bare putte på en nesereim, korreksjonsbitt, hjelpetøyler osv for å skjule div.ting.

Opprinnelig postet av spoff

Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 04/12/2008 :  16:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
uups, skjedde noe feil på forrige meld. f.o.m Spoff; osv.. er det jeg som har postet, første avsnittet er kopi av spoff sin melding! (beklager!) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2008 :  23:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff; jeg har mang ganger tidligere fått hjelp av dine innlegg, men må si at jeg blir litt skuffet av dette. Det er tydelig at du er en god rytter, men. Når du sier "jeg ville alltid brukt nesereim når du har et problem som dette" hvorfor? Du sier og at det finnes bitt som hindrer hesten å ta tunga over bittet, hvorfor skal hun bruke det? hesten har vært traver og da bruker de sjekk så de ikke skal få tunga over bittet, sjekken løfter hodet og presser bittet opp, nettopp så de ikke skal få tunga over bittet/svelge tunga. På hesten min så hadde de brukt sjekken for stramt så han har fått vond nakke og hadde en periode sår i munnen. Selvfølgelig har bitt gjordt vondt da og han ville unndra seg dette. Riktig det du sier at bittet ikke skal være for langt, mange bruker for store bitt og dette vil da ligge urolig. Bittet skal heller ikke være så langt ned at det slår mot tennene, men "myten" om at det skal være rynker i munnviken er feil, skal helst ikke være rynker i munnviken, og bittet skal ligge stabilt, men alikevel løst og ledig.

Spørsmålet jeg sitter igjen med er: Hvorfor putte på en nesereim eller korreksjonsbitt når det er tydelig at det er noe som gjør vondt/irriterer, og hvorfor skal vi kun "skjule" dette problemet??

I tidligere meld.her skreiv jeg at jeg er ingen fanatiker, og jeg har sett hester som går flott med bitt og ikke ser ut til å mistrives, spesielt westernhestene jeg har sett. Som sagt fikk jeg vist av equiterapeut at munnhulen til hesten min er for liten til bitt så det vi være ubehagelig uansett, derfor gikk jeg over til bittløst. Men jeg mener ikke at hele verden skal gå over til bittløst fordi det er "best". Men jeg vil bare fremheve at jeg synes det er synd når hesten viser tydelige tegn til irritasjon o.l at man gjør det så enkelt å bare putte på en nesereim, korreksjonsbitt, hjelpetøyler osv for å skjule div.ting.

Opprinnelig postet av *Prinsen*

1. Første post i tråden her sier noe så enkelt som "Hesten min driver å tar tungen ut, jeg har prøvd forskjellige bitt men det hjelper ikke. Er det noe jeg kan prøve? Håper på svar.". Altså, mitt svar baserer se nettopp på hva som skrives her. Jeg ser ikke et eneste ord om noen traver eller ikke traver. Det er snakk om en HEST!

2. Mitt svar baserer seg dessuten på veldig mye mer enn nesereim eller ikke (merk deg gjerne i hvilken rekkefølge rådene i mitt første innlegg kommer i). Men for å svare på min kommentar om nesereim først. En nesereim skal ikke strammes til, og brukes for at hesten ikke skal få tunga ut. Da har du strammet nesereima for hardt. En nesereim har som effekt å oppfordre hesten til å ha en stabil og rolig munn. Det er ikke snakk om å tvinge hestens munn igjen, men å oppfrordre hesten til å ha en lukket og rolig munn. I de tilfellene hvor du har en hest med tungefeil, oppstår som regel tungefeilen først ved at hesten er urolig til bittet, for kanskje å finne andre betoder til undragelse, kanskje gaping, for så å innse at tunga bare kan slenges over. Hva slags nesereim du velger å bruke er noe man må prøve seg frem med. Det er selvfølgelig på alle måter en menskerett å velge og ikke bruke nesereim, og mene at det er gal vei til det som for oss alle er vårt felles mål. Men min erfaring er at en godt tilpasset nesereim, heller har en effekt enn at det på noen måte kan kalles et tvangsmiddel. En nesereim løser ikke tungefeilsproblemer, men kan kanskje gjøre situasjonen og ikke minst utgangspunktet bedre. Og så være til stor hjelp for at hesten ikke kommer så langt at tunga faller ut.

Også ønsker jeg å gjenta meg selv i mitt første innlegg, for å ikke miste fokus på hva mitt svar egentlig var..
Ellers kan årsakene være mange. Er tenner raspet, og tennene normale? Har dette vært et problem over tid? Er hesten skjev å ri? Hvordan er hesten generelt bygd? Kan hesten ha noen låsninger? Har hesten tunga over bittet når dette skjer (ofte en metode hesten benytter for å unndra seg bittet)? Hvordan tar hesten bittet/hvordan ligger den i hånda når dette skjer?

Jeg har vært borti tungefeilshest tidligere, som jeg rei med nesereim, og som gladelig kom til meg når jeg hentet han i luftegården. Hvilken sammenheng..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  07:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke å "angripe" deg spoff! Som jeg sa har jeg selv fått god hjelp av mange av dine innlegg. Ville bare høre en litt større begrunnelse for dine svar, da det er mange uerfarne og som leser innleggene her, og noen gjør kanskje den "letteste" løsningen uten helt å vite hvorfor.

Angående det i luftegården er noe som skjedde med min hest, sier ikke at hester det blir brukt nesereim ikke kommer til deg i luftegården, men det er mange hester som endrer atferd etter man kutter ut bitt som har vist tegn til smerte og problemer tidligere. Var det jeg mente.
Gå til toppen av siden

ReisaBjørk

» VIP

Skrevet - 20/12/2008 :  01:28:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med å prøve bittløst?
Slenger hesten ut tunga da..?
Å putte på en nesereim for å "skjule" problemet er bare dumt.
Jeg hadde en hest som ikke ville komme når jeg skulle hente han i luftegården, han kastet på hodet når jeg skulle ta på hodelag, skulle jeg feste nesereima dro han og unna hodet, han stresset på tur og la seg på bittet, på banen kunne han jobbe ok en periode, for så å stresse igjen.
(og nei, jeg har ikke vært hard på hånden).

Gikk over til bittløst: nå kommer han med en gang når jeg roper på han i luftegården, han står stille og tar til og med hodet ned når jeg kommer med hodelaget, på tur er han mye roligere og på banen konsentrerer han seg mer.

Jeg var engstelig for å ri med bittløst i starten "hva hvis han blir skremt og løper ut..?", men når jeg tenkte nøyere etter, hjelper det egentlig med et bitt når hesten blir skremt og tar ut? svaret er nei, dette vil bare virke som en enda større smerte og hesten vil løpe mer.

Trener du dressur e.l og tenker "ja, men hvordan skal jeg få hesten samlet på et bittløst hodelag?" Jeg var i tyskland for en stund siden på en stall der og tittet, og her red de med bittløst, og disse hestene gikk opp til gp på bittløst, i tillegg: positive øyne, ingen pisking med halen etc.
Så ja, det er mulig å ri en hest samlet med bittløst og.

Nå er jeg ingen "fanatiker" at bitt er det værste du putter i hestens munn og er dyreplageri etc. men etter å ha sett så mye positivt ved å gå over til bittløst foretrekker jeg det. I tillegg har noen hester rett og slett ikke plass til et bitt i munnen, noe jeg fikk konkludert av equiterapeuten.
I tillegg..se på westernhester, disse går uten nesereim, noen som går og gaper og slenger med tunga her?

Så å putte på en nesereim løser ikke problemet, det bare skjuler det!
Kanskje en mindre str.i bitt, tynnere bitt kanskje..annen type bitt? gå over til et tredelt eller rett bitt?

Kan og være noe med kroppen, smerter o.l
Hesten min fant vi ut hadde litt smerter i bekken, skulder og nakke, selvfølgelig vil det gjøre vondt å gå samlet da, og han vil unndra seg det meste.

Opprinnelig postet av *Prinsen*

Skal prøve bittløst:)

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.