hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som er usikker eller bare tester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som er usikker eller bare tester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 17/11/2008 :  20:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå hatt hesten min i 6 år, men enda er det spesielt en ting som ser ut til å ikke ville løse seg. Nemlig det å gå på tur alene.

Der vi står nå er vi nødt til å ri på vei/gangfelt for å komme til stier og skog. Problemet starter etter 3 min.da ser han at vi er på vei gjennom boligfeltet og han begynner å småtrave og vri seg, rett før boligfeltet så bråstopper han, jeg har prøvd å bli megasur og drive han fram men til liten nytte, da reversen er det som fungerer best. Har og prøvd å rygge han til han ikke gidder mer, men da står han bare bom stille, tilslutt er jeg nødt til å hoppe av og leie han gjennom, broen er og veldig skummel så leier han over denne og. Så er det opp på han igjen og skritte videre på veien, så begynner han å rygge og ville snu igjen, er litt skummelt da det kjører biler i ny og ne her, så ser det som trygges å bare hoppe av og leie han.
Så er det opp på han igjen, og etter en liten stund er det en litt tryggere vei opp mot en travstall, men i enden av bakken begynner han å rygge ut å jordet, blir så sint at tilslutt får jeg han fram, plutselig ligger det en hvit siloball o.l litt lenger nedi veien og han begynner å rygge igjen, og igjen må jeg hoppe av og leie han, så er det opp igjen og inn mot skogen, da stopper han igjen, og sist gang rygget han så fort at han holdt på å rygge ned et strømgjerde og ned en skrent, da måtte jeg bare slå til han med pisken og få han fram så det ikke skjedde noe.

Dette er noe jeg helst prøver å unngå, da pisken er et hjelpemiddel og ikke noe mer, men noen ganger er jeg nødt for å få han fram da enkelte situsjoner kan bli farlige..
Noen her vil sikkert si, ri på tur med andre, men har gjort det og da bryr han seg ikke om noe og bare tusler med.
Jeg har og leid han masse på turer og han bryr seg ikke.
Virker som han enkelt og greit blir super usikker og engstelig når han ikke har noen foran seg, og rytteren er oppå han.

En annen ting jeg tror er at han kanskje enkelt og greit ikke gidder, fordi han vet at han vil bli sliten og turen tar litt over 1 time, og at det er mye bedre å stå ute å kose seg og slippe å bli svett.

Det har aldri skjedd noe ulykke med han, så er ikke derfor han er redd.

Et annet eksempel er noen blå plastikkdunker de spiser høy av om morgenen, han bryr seg ikke om de, men så fort en av de dunkene står på banen eller utafor får han hetta.

Tenkte først kanskje det er noe med synet hans, at han ikke ser godt nok hva det er, men fant ut at det ikke er det, når han klarer å se en liten oljeflekk på gangveien i bekmørke og skygge unna denne.

Jeg er heller ikke nervøs eller redd når jeg rir han, så er ikke det han merker.
Hadde en dyretolk for noen år siden, hun sa at han er en skikkelig "passe på rytteren" hest og er livredd noe skal skje med rytteren og må hele tiden passe på.
Kan jo være noe i det, men alikevel er dette en situasjon som er/kan bli farlig.

Så er det noen som har noen tips..er kanskje ikke så lett å svare på dette men..

dragoline

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  15:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Så kjedelig, forstår frustrasjonen. Mye glede forsvinner vekk her når du er på tur.

I steden for at han skal finne på og rygge hver gang, ville jeg stoppet dette før det begynner.
Hva med og rett og slett trimme litt:-) og gå sammen med hesten først noen ganger. Slik at han blir vant med at dere to er på tur sammen alene og mestrer det uten stress eller støtte fra andre..

Hvis han er usikker , blir det bare kjipere hvis det blir kamp mellom dere hver gang dere er på tur.

Kunne nok tenkes at etter hvert når du rir så ville jeg rett og slett bare hoppet av og leie han disse strekningene, før han begynner å tulle.
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  19:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Har gått masse turer med han (leid han), da bryr han seg ikke, på banen har vi trent nh og der følger han etter meg, har hele tiden fokuset på meg, rett og slett hører på meg. Men for å være ærlig virker det som om han bare gjør mye av disse tingene på pur f.... rett og slett fordi det er mye hyggeligere å stå ute med kompisene og kose seg/spise.
Dessuten, hadde han vært redd for enkelte av disse tingene på tur,ville jeg hatt en følelse av at han enten hadde stukket av, eller skjelver etc. men nei, han bare rygger bestemt og stopper der han føler for det og rikker seg ikke, om jeg begynner å snu han til tilbakeveien for å få han fram går han som bare det, men vender jeg han andre veien igjen så bare står han bom stille igjen, fryktelig frustrerende!
Vil heller ikke være "slem" mot han for det hjelper ikke selv om han er en liten sta hest. Men er så kjedelig å hoppe av og på hele tiden, får aldri nytt turen..
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  19:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Har gått masse turer med han (leid han), da bryr han seg ikke, på banen har vi trent nh og der følger han etter meg, har hele tiden fokuset på meg, rett og slett hører på meg. Men for å være ærlig virker det som om han bare gjør mye av disse tingene på pur f.... rett og slett fordi det er mye hyggeligere å stå ute med kompisene og kose seg/spise.
Dessuten, hadde han vært redd for enkelte av disse tingene på tur,ville jeg hatt en følelse av at han enten hadde stukket av, eller skjelver etc. men nei, han bare rygger bestemt og stopper der han føler for det og rikker seg ikke, om jeg begynner å snu han til tilbakeveien for å få han fram går han som bare det, men vender jeg han andre veien igjen så bare står han bom stille igjen, fryktelig frustrerende!
Vil heller ikke være "slem" mot han for det hjelper ikke selv om han er en liten sta hest. Men er så kjedelig å hoppe av og på hele tiden, får aldri nytt turen..
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  19:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  20:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2008 :  15:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
vis du rir sammen med noen går han fint forann? eller vil han bare gå bak kan hende det bare er usikkerhet
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 21/11/2008 :  07:01:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror mye er usikkerhet, rir vi sammen med noen vil han helst gá bak, og stopper hesten foran rikker han seg ikke heller, men skal vi trave e.l da stresser han med á komme forbi,og pá vei hjem gár han flere meter foran de andre.. Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 21/11/2008 :  16:42:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva om du får til å begynne med noen andre til å ri et stykke i forveien.
Før du tar fatt på turen. Når han da treffer igjen de andre, så blir han nok fornøyd. Gjør noe gøy på turen, ikke samme rute hver gang om det går. ta med noe godt til ha og stopp og ha det ekstra kos sammen.

Liker han å gå på tur sånn sjenerelt?

Hva med å gå litt andre veier også sammen med de andre. eventuelt at du rir en litt annen vei, men treffer de igjen hver gang. om du forsto hehe.
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 23/11/2008 :  19:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for hjelp og svar.

Hadde dyretolk på han i dag og fikk svar på en hel del ting! Spennende! Absolutt å anbefale!
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 25/11/2008 :  11:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men da er du jo pliktet til å fortelle litt da he he.

Litt nyskjerrig på hva du fikk vite bare:-)
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 27/11/2008 :  07:29:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo,da får jeg vel fortelle litt da! :)

Startet med at han synes det er vondt og ukomfortabelt i luftegården for tiden (dette fordi blitt tråkket opp i høst når det var så bløtt og har nå fryst,så er veldig klumpete der,så la oss håpe snøen kommer snart!)
Han er ofte sulten, (dette fordi de hestene om ikke står på fri tilgang kun får for klokka 9 om morgenen og ikke før 7 om kvelden igjen.. er ikke bra..)
Han trives med meg som eier, og føler seg vel med meg (hyggelig å høre!hehe)
Han tives ikke altfor mye på banen, men liker dressur! (har jo gort rielig bra fremgang i det siste!) Men føler at det var mye intensivtrening på kort tid i starten av livet (ble jo trent som travhest og innridninga gikk kanskje litt fort fram)

Trives på tur med andre hester, da føler han seg trygg og det skjer mer.
Alene trives han ikke så veldig pga.han føler seg mer utrygg, det skjer ikke så mye og han blir sliten fordi han føler han hele tiden må passe på rytteren sin for eventuelle "farer" som kan dukke opp rundt hvert hjørne. (ååå :) )

Følte at salen ikke ligger helt stødig (sjekket den etterpå og jada, bommen var 1 str.for stor, så den er nå byttet til en mindre og salen ligger fint nå!)
Trives ikke helt med bitt, føler han må legge seg på det og dermed stresser (ridd med bittløst i det siste, og han er mye roligere!)

Han viste bilde av noe loddent og at han liker det (eneste lodne jeg kom på er fleecen jeg har rundt tømmelongeringsgjordten, så mulig han viste at han liker å bli tømmelongert).

Føler seg stor og sterk (ble jo kastrert seint, så noen hingstenykker ligger igjen hehe)
Men kan og være litt pysete (jepp, spesielt kumlokk er farlige!)

Savner spesielt en venn (en ponni som stod på en skole) (stemmer, han hadde en bestevenn ponni som stod sammen med han på vgs.jeg gikk på, disse var ordentlig rampete sammen).

Han har litt smerter i nakke, skulder og bekken. (hatt equiterapeut tidligere, spesielt nakke har han vært stram i, skuldrene har vi alltid visst om, derfor han ble tatt av travbanen, vært usikker på bakparten, men fikk nå vite om bekkenet, og alt dette sammen er jo da selvfølgelig grunnen til at han har hatt vanskelig for å bøye og samle seg, så nå skal jeg ha equiterapeut igjen)

Liker ikke bråk i stallen (er en shire siden av han som dæljer løs i boksen under foring og hunder som herjer rundt).
Liker spesielt en sort/hvit katt på stallen (noen ganger har jeg kommet seint i stallen etter at den er stengt og da har det hendt det har sittet en sort/hvit katt på boksdøra hans eller tuslet rundt.)

Han liker ikke henger eller vogner, hjulene bråker, føler seg klaustrofobisk, lys og bråk.

Blitt flyttet mye, vil ha tilhørighet.

Redd for å bli alvorlig syk igjen (fikk broddspark i bringa for noen år siden, stygg infeksjon, høy feber, nesten sprakk lungen, lang antibioika kur.)

Det var vel det, helt utrolig. Har ikke alltid trodd på sånt, men gjør det nå, alt hun ville vite var navn alder og rase. Hun har ikke sett luftegården, vet ikke at vi trener en del dressur, kunne ikke vite at han har stått på en vgs.skole med en ponni, kattene så hun ikke, spesielt det med smertene var på helt riktige steder. Visste ikke at han har hatt infeksjon osv.
Så syntes dette var ganske spennende og gøy å høre!
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 27/11/2008 :  11:40:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var jo en god del informasjon. Så kjekt da.
Har truffet på ei som kan sine saker da...hvem er det?

Blir spennende og se om det blir fremgang da, nå som du vet hva som er problemene nå.

Takk for at du ville dele det med oss..
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 27/11/2008 :  15:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer ikke på i øyeblikket hva hun heter, venninna mi som kom i kontakt med henne. Hun går siste året som dyretolk hos sissel gran er det vel. Er i akershus omr. fortsatt interessert?så skal jeg sjekke det opp! Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 27/11/2008 :  18:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei . trenger ikke det. Vet det er ei som holder til i Rogaland. Så det blir eventuelt bedre da. men er jo ikke sikkert hun er like god forde om. Vet ikke.

Men er ikke noe jeg kommer til å gjøre i nermeste fremtid hvertfall.
(har ikke problem med hesten, men hadde vært gøy for løye)

Kanskje en gang i sommer he he.

Gå til toppen av siden

hmk

Norway

Skrevet - 04/12/2008 :  09:18:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på om du kan finne ut navnet på tolken? Må hun komme, eller kan man ta det over telefonen og eller? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.