hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Silage?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Silage?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  14:01:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg får taki billig "silage" til hesten min, men det må legges utover gulvet til tørk, sier eieren. Jeg har aldri vært borti dette før, så vil noen forklare meg litt?=)

Jeg har et enoooormt beite med MASSE mat fremdeles (klorofyllet har ikke trekt seg tilbake enda, og vil ikke gjøre det på en god stund), og Tassen og muligens en hest til om jeg får tak i en selskapshest blir gående ute og spise hele døgnet, og vil få silage de kveldene hestene skal stå inne om natten, og de vil også få dette til "Middag" en halv time etter ridning/trening.

Hva syns dere om det?
Jeg vil øke på med grovfor etterhvert som klorofyllet i gresset forsvinner, og selvsagt om hesten mister vekt. Tassen er litt tykk nå, men han SKAL være det, fordi han har slitt med forferdelig undervekt i alle årene jeg har hatt ham, særlig om vinteren.

Tassen skal også få multivitaminer, det begynner jeg med snarest. (PS: Når bør han få multivitaminene? Er det ok å gi det til middag sammen med brød, frukt og grønt? Han får nesten alltid middag i form av en "grøt" med brød, frukt og grønt)

Tusen takk for svar!:)

Elsker deg, Tassen<3

summer

Skrevet - 06/10/2008 :  18:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke brukt ensilasje slik du beskriver, det er for som bør brukes raskt etter åpning, det blir fort dårlig, og spesielt så mildt som det er nå .. spar heller det foret til det blir kaldere og de spiser mer, og bruk høy nå du. Ensillasje trenger ikke tørkes, det skal være vått, men du bør se igjennom at den er frisk og det ikke er noe mugg i den.

Vitaminer kan du gi når som helst, men som nevnt i en annen tråd ville jeg anbefalt deg og slutte med å gi de brødene du gir hver dag :)
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  20:13:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hmmmm.. Jeg prøver å få tak i høy, men det er IKKE lett:/ Hadde tenkt å hente nå, men når vi så det så snudde i med en gang. Alt var myglet nesten, det lå masse forskjellig bæsj i det, døde rotter osv.. Aldri i livet!;)

Nå har jeg muligheten til å få tak i masse av dette fòret jeg skrev om her, så om jeg ikke får tak i noe annet så er vel dette bedre enn ingenting..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/10/2008 :  22:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan bruke det, men du må ant kaste enormt mye, nå som det er så varmt og så lite som du snakker om å bruke.

Når man åpner ensilasjen, og det kommer luft til, så starter en prosess, og foret blir dårlig etter noen dager. Når det er vinter, bør man gjerne bruke ballen i løpet av ... folk sier litt forskjellig, noen sier 4-5 dager, andre en uke, men en uke er virkelig maks. Når det er mildt, så varer den MYE kortere. Så du kan jo bruke det, men det er lite lønnsomt og åpne en slik ball og fore veldig lite av det, da må du kaste mesteparten.

Du må iallfall ikke finne på å åpne den, og småfore til den er tom ....
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  23:12:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hmmmm.. Det høres ikke så veldig bra ut, nei:/ Men jeg skal jo selvsagt prøve å få tak i skikkelig høy, men det er bedre å kaste mye enn at han ikke får noe som helst. Tror det er på 500kg disse ballene er, og 500kg bruker han på kanskje 125 dager regnet kjapt på kalkulatoren.. Det vil si at jeg må kaste 100kg? Eller enda mer, siden han ikke skal stå inne hver eneste natt, og at han ikke vil bli foret hver dag før det ikke er mer kloryfyll på beitet.

Nei, jeg får prøve å få tak i høy, for dette blir ALTFOR dyrt..!

jaska

Skrevet - 07/10/2008 :  23:16:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må regne antall kg silage pr fôring i tørrstoff%, ikke i kg...

Hvis silagen er veldig våt (nesten som gress, altså lav tørrstoff%) må Tassen få mer av det enn av høy som har en veldig høy tørrstoff%!!!

Og av nysgjerrighet: hvorfor så opptatt av klorofyllet i gresset????
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  00:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fôret med rundballer i fjorvinter, disse veide ca 500 kg, og hadde en tørrstoffprosent på 70% (nesten som høy altså). Dessuten var det av H1 kvalitet- så det var MYE mat og næring pr kg. 5 hester hadde disse ballene i 6 dager- fri tilgang døgnet rundt.

Hadde jeg hatt våtere rundballer hadde hestene spist den opp mye raskere siden det er mindre mat og mer vann i ballen. Og så kommer den berømmelige kvaliteten på rundballen da...

Som jeg skrev til deg da du lurte på rundball i din tråd om høy; man klattfôrer ikke med rundball- da blir det meste av rundballen ødelagt og må kastes. Åpnes en rundball må det fôres fra den til det er tomt/eller til det må kastes pga muggdannelse.

Hvis det er en bonde med egne dyr på fjøset hadde det kanskje vært et alternativ at du heller kjøpte litt av rundballer han fôrer med til sine dyr? Men da må du jevnlig få hentet noe rundballefôr derfra. Har gjort dette selv jeg (noen år siden, men ble billigere siden jeg da hadde kun en hest og en ponni).

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/10/2008 :  12:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
da kommer ennå en *jeg ville ikke ha * herfra .... jeg ville ikke ha foret til og fra med ensilasje. det er kort og godt ikke bra og gi noen typer for litt sånn en gang i blandt.

Jeg vil si det sånn at enten må du la han gå på gresset og spise det, eller så må du fore han på gress og ensilasje. Magen har ikke godt av å få ensilasje en gang i blandt. Begynner du å gi han ensilasje nå, så venner du han gradvis til det, og så får han hver dag. Det blir stor uro i tarmbakteriefloraen om du forer dette til og fra. Personlig ville jeg valgt og foret litt med grovfor ved siden av gresset, så seint på høsten. Jeg skønner heller ikke hva klorofyllet har med det å gjøre, ..

500 kilo rundball til en hest = veldig mye som må kastes. Om han bare får noen kilo i døgnet, betyr det i praksis at du nesten må kaste hele ballen ...

men gi han iallfall hver dag , ikke bare innimellom.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  13:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Klorofyllet er det som gjør gresset grønt, og dermed det som gir næring. (Har JEG lært i alle fall da)

Denne mannen bor noen timer unna meg, og jeg må få broren min (som jobber mye) til å hente når jeg trenger det, og da kan det bli ganske vanskelig (og dyrt) å hente nytt hver uke f.eks.

Joda, han skal bli stående ute å spise hele tiden, men hva om mitt fantastiske super-beite en gang tar slutt? Det kommer ikke til å skje på mange mnd sier "eksperter", men likevel så er det godt å ha noe han kan spise når vi står der og ikke får gitt hesten mat...

Nå har jeg fått tak i 1000kg høy:) Av beste kvalitet!;) Skal hente det ganske snart. Dette kommer sikkert til å holde i vinter, siden han kun blir foret når han skal stå inne om natta, med mindre det viser seg at han har behov for mer:)

Takk for svar!

summer

Skrevet - 08/10/2008 :  14:34:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo.... men at gresset er grønt betyr ikke at det er nok næring i det, .. og det er ikke nok næring i gresset i flere mnd nå, det må du ikke tro. Det er ting han kan gå å spise på, men ikke nok næring til å gi han det han trenger. Han trenger høy eller surfor ved siden av. Men siden det er mye gress kan du gi mindre høy, det er klart. Men det fantastiske superbeitet ditt vil ta slutt, og det slutter også å vokse, og mister dermed også det meste av den lille næringen som er igjen, når det blir frost om nettene.

Og som sagt, det er ikke bra og gi han annet for en gang i blandt inne på natten. gi han litt hver dag !!!
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 08/10/2008 :  20:40:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok kjøpt noen av disse ballene på 500kg og bare satt ut til han så kan han ha fritilgang på den ...

Jeg syntes det er feil å si at denne pallen kun varer i 4-6 dager eller hva som blir sakt over... Det er ikke sikkert det. Spørs akkurat åssen kvalitet det er på det... Jeg kjøper rundballer og de har alt fra 70-75% tørrstoff og denne kan stå i 2 uker uten å bli noe muggen !!!... (får sikker hestemarked på nakken nå, men det er fakta)... Det spørs akkurat på fôret...

Men hvis fôret er så vått som du sier vil det appsolutt ikke holde så lenge !!!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/10/2008 :  23:18:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier bare hva som er anbefalt når det gjelder for pakket i plast. Jeg personlig ville aldri brukt noe slikt som har ligget åpnet i fjorten dager... men det er meg ... Å sette ut en rundball på jordet fatter jeg heller ikke at folk tør, når jeg etter å ha prøvd slikt for noen år, og gitt opp, har sett hvor mye mugg og skitt som kan dukke opp innover i lagene. Man skal ALLTID sjekke alt foret man gir hesten. Selvsagt har tørrstoffprosenten en del og si, men det er også en forskjell på høy som er plastbelagt og ensilasje, og trådstarter poengterer flere ganger at foret er VÅTT.

Jammen ikke rart det er så mange hester som blir syke av rundball....

Husk for guds skyld iallfall tilvenning.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2008 :  01:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tassen: Man kan finne grønt gress under snøen også...det betyr ikke at det er næring i det...

Jeg er enige både med mariaka og summer. Ingen klattfôring! Ballen mugner, og det gjør hestemagen også.. dvs den blir forstyrret som summer sier. Og sjekk holdbarheten NØYE på rundballen flere ganger daglig om nødvendig. Jo våtere fôret er, og temperaturer på pluss-siden (OG springende temp mellom + og -) blir slike baller rene dynamitten siden det hele tiden "slår seg"... rundballen vil "lagre varme", og etterhvert settes forråtnelsesprosessene igang : det går varmt i det. Et annet problem vi nordmenn gjerne har med rundballene, tenker da på de våte, er skikkelig frost. Vått + frost= IS! Og det er FYFY for hestemager.

Min erfaring med rundball er jo ikke så lang, en vinter på fri tilgang på rundball (høy tørrstoff, H1 kvalitet, og beste hygieniske resultater)... Samt da jeg hentet rasjonene hos den bonden jeg kjøpte fra... Det jeg vil frem til: Uansett hvor gode rundballer jeg hadde så sjekket jeg den nøye hver dag. Og når værvarslet sa mildere vær i vente, så fôret vi opp den rundballen og ga høy istedet (som de fikk en gang daglig uansett (ikke noe brått bytte). Av og til var det en dårlig ball, men det så vi umiddelbart etter åpning av den, eller etter bare et døgn. Hestene ville ikke spise av den! En gang var det litt mugg på den ene siden, og kun i ytterkant. Hestene rørte det ikke! De hadde jo nok fôr å spise selv om ca 10 kg måtte bli kastet fra rundballesiden.

Jeg har også erfart rundballer som holder seg kjempefint selv 14 dager etter åpning. Men da har det jammen vært særdeles lite bevegelse på gradestokken i dagene FØR åpning og de første 9-10 dagene...

temperatur og fuktighet er jo et eget fag...kanskje jeg skal bli værdame istedet??*blæh*

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 10/10/2008 :  14:19:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Joda, det er jo greit nok..

Uansett; jeg får taki 1000kg høy:) Han vil få litt høy til "middag" hver dag, og så vil han få det om natta når han skal stå inne. Han skal selvsagt bli vant med høyet som middag før han får "en hel drøss" å spise når han står inne om natta:)

mariakaogcindy

Skrevet - 11/10/2008 :  18:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra du har fått tak i høy men som sakt over er det jo en mulighet da når det begynner å bli minus og sette ut en ball og følge NØYE med deg Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/10/2008 :  04:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden du bare har en (kanskje to) hest(er) i stallen, vil nok slike diiigre "traktoregg" være lite å satse på. Da må de være "tørre" inni, slik at de ikke blir ødelagte lenge før hesten(e) har fått sjanse til å spise dem opp. Evt. må du ha et stooort og TØRT høylåve-loft å åpne ballene på, og spre det ut, så det kan tørke, før det kan gis som vanlig høy.

Selv om gresset er grønt om vinteren, har plantene "trukket" næringen ned i røttene, og lagrer det der til våren.

Men på Vestlandet har Fjordingen - og villsauer - overlevd i tusen år på skrinne vinterbeiter. De beiter da på det de kan finne i naturen.

Ja, jeg som har nl-hest - som bla. stammer fra "Utegangerhesten i Lofoten" - så var dette hester som klarte seg gjennom tøffe tider om vinteren, bla ved å beite på lyng og kvister, samt at de stjal tørrfisk fra hjellene.... Selvfølgelig ble de da litt skrantne frem mot våren, men så ble de hardføre også.

Min lille dame på 24 år får enda ikke mer enn en "neve" havre pr. dag, for hun klarer seg godt på det grovforet hun får.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.